Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Jag stör mig på att domarna var märkbart partiska i USAs match mot Australien.
En åsikt som verkar delas världen över, förutom där man gillar USA...
Statsen säger emot dig
AUS fick 0.35 frisparkar per minut eget bollinnehav
USA fick 0.26 frisparkar per minut eget bollinnehav
AUS fick 0,067 gula kort per minut motståndares bollinnehav
USA fick 0,088 gula kort per minut motståndares bollinnehav
Kan det vara USA-hat bakom frustation och bias?
Om vi helt skalar bort känslostyrda fans och vinklad media, och istället tittar på den rent regeltekniska bedömningen av Felix Zwayers insats, landar omdömet på "svagt men regelrätt".
När oberoende regelanalytiker och internationella fotbollsbevakare (som varken håller på USA eller Australien) bryter ner matchen, handlar kritiken inte om fusk eller partiskhet, utan om bristande flöde och brist på matchkontroll.
Här är den neutrala, objektiva genomgången av de mest omdiskuterade situationerna:
## 1. USA:s 2–0-mål (Alex Freemans nick) – Helt korrekt beslut
* Situationen: Assisterande domare vinkade först för offside. VAR granskade situationen och överprövade beslutet så att målet godkändes.
* Den objektiva bedömningen: TV-bilderna och den semiautomatiska offsidetekniken visade svart på vitt att målskytten Freeman var på rätt sida när bollen slogs. Australien argumenterade för att andra amerikanska spelare – som stod i offsideposition – störde målvakten Patrick Beach. Enligt FIFA:s regelverk (IFAB-reglerna) räknas det dock bara som en bestraffningsbar offside om spelaren fysiskt skymmer målvaktens siktlinje eller aktivt utmanar om bollen. Eftersom ingen av dessa parametrar uppfylldes var det helt korrekt av Zwayer och VAR att godkänna målet. [1, 2]
## 2. De uteblivna straffarna för Australien – Gråzoner (Domarens privilegium)
* Situationen: Australien ropade på straff vid två tillfällen – en misstänkt hands och en hård tackling på Nestory Irankunda i straffområdet. [2, 3]
* Den objektiva bedömningen: Ingen av dessa situationer innehöll något "klart och uppenbart fel" (vilket krävs för att VAR ska kliva in). Handssituationen bedömdes som en naturlig armrörelse i en naturlig kroppsposition. Tacklingen på Irankunda var en hård, fysisk axel-mot-axel-utmaning. Eftersom VM spelas med direktiv att tillåta fysiskt spel i straffområdet, ligger beslutet inom ramen för domarens tolkningsutrymme. Det var alltså inget regelbrott att fria. [3]
## 3. Det stora minuset: Matchbetyget rasar på grund av tappad kontroll
Det som gör att oberoende analytiker ger Zwayer ett svagt betyg handlar om hur han hanterade matchens dynamik:
* Inkonsekvent nivå: Zwayer tillät extremt mycket fysisk kontakt i början av matchen, vilket gjorde att spelarna frustrerades och började spela allt fulare. [4, 5]
* Kortorgie: Efter att ha släppt för mycket tvingades han mot slutet av matchen "vifta" med korten för att återfå kontrollen. Han delade ut 7 gula kort, vilket är det mesta en domare gjort i en enskild match under turneringen hittills. Att behöva dela ut tre gula kort på bara några sekunder under slutminuterna ses som ett direkt bevis på att domaren har misslyckats med sin kommunikation och ledarstil på planen. [6]
* Fysisk status: Att han drabbades av så kraftig kramp i slutet av matchen att spelet fick avbrytas i flera minuter ger också avdrag på den professionella bedömningen. En VM-domare förväntas ha fysik nog att klara 90 minuter i Seattle-hettan utan att behöva medicinsk stretch och energigel från fjärdedomaren. [6, 7, 8]
Sammanfattning: Zwayer fattade de stora regelbesluten rätt (tack vare VAR på målet), men han gjorde en spelmässigt svag match där han tappade greppet om spelarna och lät matchen spåra ur i onödig irritation.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/n1maGB/markliga-scener-i-vm-nar-domaren-felix-zwayer-fick-krampZwayer fick först hjälp med krampen av en australiensisk spelare innan domarkollegorna tog vid.