2026-06-18, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag stör mig på nästan alla dräkter nu efter Englands match. Av 48 lag så är det kanske 5 som jag gillar. Elfenbenskusten, Ghana,Norge, USA, Brasilien och något till.

Adidas är hemska med deras tre gigantiska sträck på axlarna. Ser ut som tejp. Avskyr särskilt Sveriges tröjor.

Nike kan bara köra en färg från topp till tå. Även Norges dräkt som jag gillar borde ha blå shorts. England borde ha mörka, Portugal gröna. För övrigt är jag trött på att England har Nike alls. Umbro passade dem mycket bättre, särskilt 1998 dräkten. Dagens dräkt ser ut som en sommarpyjamas för småbarn jämfört med den 1998. Hollands dräkt ser ut som att den brinner på tvn.

Em 2016 med de långa shortsen var ett värre mästerskap men det här är det näst värsta jag har sett. När Puma är favoritmärket så är det illa. De jag alltid tyckt har haft de tråkigaste dräkterna.

Kroatiens reservställ var snyggt
Citera
2026-06-18, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Jag retar mig på att VM är fullt av afrikanska supportrar. Tusentals. Och samtidigt skickar i miljarder dit varje år.

Är det vi som betalar deras biljetter? Kan någon förklara för mig hur de ens har den minsta möjlighet att betala flyg boende ock biljetter?

Sen är domarnas robotlook rätt töntigt
Är du dum i huvudet? Många bor såklart i USA och Kanada.
Citera
2026-06-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Är du dum i huvudet? Många bor såklart i USA och Kanada.

Ja så klart, finns inga afrikaner kvar i Afrika längre. Båtarna har gått
Citera
2026-06-18, 22:02
Medlem
Att Adidas har köpt domarna också med dom stora fula vita revärerna på byxornas sida, domarbyxor skall vara helt svarta.
Citera
2026-06-19, 18:08
Medlem
skraxs avatar
Stör mig nåt fruktansvärt över Mexikos publik som buar nonstop. Riktigt skitfolk
Citera
2026-06-19, 18:13
Medlem
Att Irland eller Nordirland inte är med.

IRA. FOREVER IRA.
Citera
2026-06-20, 12:29
Medlem
Graavargs avatar
Jag stör mig på att domarna var märkbart partiska i USAs match mot Australien.

En åsikt som verkar delas världen över, förutom där man gillar USA...
Citera
2026-06-20, 15:32
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag stör mig på att domarna var märkbart partiska i USAs match mot Australien.

En åsikt som verkar delas världen över, förutom där man gillar USA...

Statsen säger emot dig
AUS fick 0.35 frisparkar per minut eget bollinnehav
USA fick 0.26 frisparkar per minut eget bollinnehav

AUS fick 0,067 gula kort per minut motståndares bollinnehav
USA fick 0,088 gula kort per minut motståndares bollinnehav

Kan det vara USA-hat bakom frustation och bias?
Om vi helt skalar bort känslostyrda fans och vinklad media, och istället tittar på den rent regeltekniska bedömningen av Felix Zwayers insats, landar omdömet på "svagt men regelrätt".
När oberoende regelanalytiker och internationella fotbollsbevakare (som varken håller på USA eller Australien) bryter ner matchen, handlar kritiken inte om fusk eller partiskhet, utan om bristande flöde och brist på matchkontroll.
Här är den neutrala, objektiva genomgången av de mest omdiskuterade situationerna:
## 1. USA:s 2–0-mål (Alex Freemans nick) – Helt korrekt beslut

* Situationen: Assisterande domare vinkade först för offside. VAR granskade situationen och överprövade beslutet så att målet godkändes.
* Den objektiva bedömningen: TV-bilderna och den semiautomatiska offsidetekniken visade svart på vitt att målskytten Freeman var på rätt sida när bollen slogs. Australien argumenterade för att andra amerikanska spelare – som stod i offsideposition – störde målvakten Patrick Beach. Enligt FIFA:s regelverk (IFAB-reglerna) räknas det dock bara som en bestraffningsbar offside om spelaren fysiskt skymmer målvaktens siktlinje eller aktivt utmanar om bollen. Eftersom ingen av dessa parametrar uppfylldes var det helt korrekt av Zwayer och VAR att godkänna målet. [1, 2]

## 2. De uteblivna straffarna för Australien – Gråzoner (Domarens privilegium)

* Situationen: Australien ropade på straff vid två tillfällen – en misstänkt hands och en hård tackling på Nestory Irankunda i straffområdet. [2, 3]
* Den objektiva bedömningen: Ingen av dessa situationer innehöll något "klart och uppenbart fel" (vilket krävs för att VAR ska kliva in). Handssituationen bedömdes som en naturlig armrörelse i en naturlig kroppsposition. Tacklingen på Irankunda var en hård, fysisk axel-mot-axel-utmaning. Eftersom VM spelas med direktiv att tillåta fysiskt spel i straffområdet, ligger beslutet inom ramen för domarens tolkningsutrymme. Det var alltså inget regelbrott att fria. [3]

## 3. Det stora minuset: Matchbetyget rasar på grund av tappad kontroll
Det som gör att oberoende analytiker ger Zwayer ett svagt betyg handlar om hur han hanterade matchens dynamik:

* Inkonsekvent nivå: Zwayer tillät extremt mycket fysisk kontakt i början av matchen, vilket gjorde att spelarna frustrerades och började spela allt fulare. [4, 5]
* Kortorgie: Efter att ha släppt för mycket tvingades han mot slutet av matchen "vifta" med korten för att återfå kontrollen. Han delade ut 7 gula kort, vilket är det mesta en domare gjort i en enskild match under turneringen hittills. Att behöva dela ut tre gula kort på bara några sekunder under slutminuterna ses som ett direkt bevis på att domaren har misslyckats med sin kommunikation och ledarstil på planen. [6]
* Fysisk status: Att han drabbades av så kraftig kramp i slutet av matchen att spelet fick avbrytas i flera minuter ger också avdrag på den professionella bedömningen. En VM-domare förväntas ha fysik nog att klara 90 minuter i Seattle-hettan utan att behöva medicinsk stretch och energigel från fjärdedomaren. [6, 7, 8]

Sammanfattning: Zwayer fattade de stora regelbesluten rätt (tack vare VAR på målet), men han gjorde en spelmässigt svag match där han tappade greppet om spelarna och lät matchen spåra ur i onödig irritation.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/n1maGB/markliga-scener-i-vm-nar-domaren-felix-zwayer-fick-kramp
Zwayer fick först hjälp med krampen av en australiensisk spelare innan domarkollegorna tog vid.
Citera
2026-06-20, 16:02
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Jag tycker att alla Sveriges matcher + stormatcher + plus slutspel ska gå på svt

Dessutom ska alla inkvoterade kärringar och babbar bort
Citera
2026-06-20, 16:05
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Jag tycker att alla Sveriges matcher + stormatcher + plus slutspel ska gå på svt

Dessutom ska alla inkvoterade kärringar och babbar bort

Jag håller med. Samtliga av Sveriges gruppspelsmatcher, inklusive motståndarnas, ska gå i SVT. Tio miljarder om året för att pumpa ut vänsterliberal globalistpropaganda 24/7, då kan de åtminstone bjuda på det här en gång vart fjärde år.

Bröd och skådespel, liksom.
Citera
2026-06-20, 17:20
Medlem
sebastian_s avatar
Att matcher redan i andra omgången i princip är betydelselösa pga att tre lag går vidare. En match som Tyskland-Elfenbenskusten borde vara stekhet men jag vet knappt vad de spelar om. Äran?
Citera
2026-06-20, 17:47
Avstängd
Lowhos avatar
Hela skiten irriterar mig.
Som icke fotbollsintresserad kunde jag inte bry mig mindre om fotboll och jag söker inte upp sporten men så fort det är VM där Sverige deltar så söker den upp mig vare sig jag vill eller inte.
"Ska du se matchen?" "Vem tror du vinner?" "*BRÖÖÖÖÖÖÖL* SVERIGE SVERIGE!!!", grannjävlar som väcker hela innergården, oändligt med reklam om skiten överallt i alla medium, enda som pratas om i lunchrummet på jobbet osv.
Mina vänner och min umgängeskrets dyrkar skiten tyvärr men har ändå förnuft att inte pracka på mig skiten likt Jehovas (som övriga samhället verkar ha i uppgift).
Däremot är dom helt upptagna med Sverigematcherna och kan absolut inte hitta på någonting annat när dessa spelas.

För att strå salt i såren och vara en bitter jävel så har man såklart lagt in 10 lax på Nederländerna ikväll och hoppas på brakförlust för Sverige, även mot Japan nästa vecka. I så fall så dör skiten fort ut och samhället kan återgå till sitt normaltillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in