Citat:
Ursprungligen postat av
Offervilja
Om jag fick bestämma så skulle skilsmässor förbjudas. Jag vill att min mamma och pappa ska vara tillsammans med varandra. Pappa är tillsammans med en fetknopp som bara är fyra år äldre än vad jag är, och min mamma lämnar mig ensam när jag ligger på golvet och skriker av ångest. Mammas knullgubbe ringer dessutom till polishormakten som skjutsar in mig till beroendeakuten. Jag ser mycket bättre ut än vad pappas hora gör. Hon har en jättefet rumpa. Jag saknar min mamma, pappa och lillasyster. Min lillasyster är tillsammans med en homosexuell man. Han har grillat ikväll, det är helt säkert det. Jag är så lik min pappa. Stornosnäsa. Vad tycker ni, borde skilsmässor vara förbjudet? För inte så länge sedan så var det i Irland förbjudet att skilja sig. Varför ska folk skilja sig, splittra familjer och få barn att må dåligt för?
Nu är jag inte nationell men jag svarar ändå. Det finns såklart situationer där barnen hamnar i kläm och mår dåligt av skilsmässor men som regel tycker jag att det är bättre att två dysfunktionella föräldrar som inte funkar ihop särar på sig och kanske hittar nya partners att bygga bättre relationer med istället för att bara tvinga relationen att rulla på trots att kanske varken kärlek eller ens sympati återstår. Det där gamla Benny Hill-skämtet där ett strävsamt gammalt par hatar varandra men ändå lever ihop är faktiskt inte roligt. Det är bara sorgligt. Två liv som kunde levts lyckligare om man valt att ta olika vägar redan när relationen blev kall tvingas istället att fortsätta av gammal vana så att det slutar med att två som en gång älskade varandra slutar i att hata varandra. Det är inte bra för någon.
Jag tycker inte att det spelar någon roll om man är nationalist eller inte i en sådan situation. Alla relationer varar inte för evigt. Då är det okej att säga att det här har nått vägs ände och vi borde kanske gå vidare var för sig. Det finns inget egenvärde i att välja olycka framför lycka oavsett om man är nationalist eller inte. Det är inte så att nationella har större ”skyldighet” att kasta bort sina liv än vanligt folk.
Sedan kan som sagt barnen i sådana relationer ha omtumlande och motstridiga känslor men det är trots allt inte föräldrarnas skyldighet att hålla ihop det läckande skeppet för evigt bara för att barnen vill att mamma och pappa ska vara tillsammans. Barn förstår ofta inte hela bilden.