2026-06-20, 02:02
Medlem
Sutaren88s avatar
Hejsan! Har spelat gitarr i över 20 år men är fortfarande dålig på rytm, då jag mest köttar skalor och sådant (är ju så lätt att fastna i utvecklingen så att säga när gitarr bara blir till för relax). Dvs. duger på det mesta teknikmässigt (i spannet vad jag spelar, suger på typ metal o sånt) men bara lite för att träna upp rytm-känslan. Lite inspiration i stil med Zeppelin, Floyd med mera, dvs. 60-70-tals rock. Även bra YT-videor eller annat material för denna övning kan vara av intresse.

Har ju tänkt att börja skriva/producera musik med tiden men lyckades tappa bort min Cubase-CD.
Citera
2026-06-20, 04:24
Medlem
FarliKorvs avatar
Har du ingen sanningssägare i närheten irl?
Citera
2026-06-20, 12:22
Medlem
Belters avatar
Säger dig ordet metronom någonting?
Finns gratis appar du kan ladda ner.
Citera
2026-06-20, 15:07
Medlem
Sutaren88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Har du ingen sanningssägare i närheten irl?

Nej, jag föredrar att vara ensam
Citera
2026-06-20, 15:07
Medlem
Sutaren88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Säger dig ordet metronom någonting?
Finns gratis appar du kan ladda ner.

Ok, jag tror jag har en faktiskt, kan prova det
Citera
2026-06-20, 16:18
Medlem
Kan du notvärdena?
Övar du skalorna till metronom som någon redan föreslagit?

En ton utan att värde.. brukar vara enklast att börja lära sig rytm innan man går över till ton.
Välj en låt som går i 4/4 takt (enklast) eller sätt igång metronomen. Kan du ställa in någon form av betoning som urskiljer när nästa takt inträffar på metronomen?
Första steget: klappa helnoter. När det sitter går du över till halvnoter, sen fjärdedelar, åttondelar, sextondelar osv.
Är du intresserad av blues eller bara vill utveckla dina skils kan du sedan gå över till trioler. Börja med raka innan du exempelvis går över till shuffle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in