Hejsan! Har spelat gitarr i över 20 år men är fortfarande dålig på rytm, då jag mest köttar skalor och sådant (är ju så lätt att fastna i utvecklingen så att säga när gitarr bara blir till för relax). Dvs. duger på det mesta teknikmässigt (i spannet vad jag spelar, suger på typ metal o sånt) men bara lite för att träna upp rytm-känslan. Lite inspiration i stil med Zeppelin, Floyd med mera, dvs. 60-70-tals rock. Även bra YT-videor eller annat material för denna övning kan vara av intresse.
Har ju tänkt att börja skriva/producera musik med tiden men lyckades tappa bort min Cubase-CD.
Kan du notvärdena?
Övar du skalorna till metronom som någon redan föreslagit?
En ton utan att värde.. brukar vara enklast att börja lära sig rytm innan man går över till ton.
Välj en låt som går i 4/4 takt (enklast) eller sätt igång metronomen. Kan du ställa in någon form av betoning som urskiljer när nästa takt inträffar på metronomen?
Första steget: klappa helnoter. När det sitter går du över till halvnoter, sen fjärdedelar, åttondelar, sextondelar osv.
Är du intresserad av blues eller bara vill utveckla dina skils kan du sedan gå över till trioler. Börja med raka innan du exempelvis går över till shuffle.