2026-06-20, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ukjent
Politiet mente han kunne ha en rolle knyttet til kryptosporet. Bakgrunnen var at han hadde kunnskap om kryptovaluta og ble vurdert som en mulig brikke i det tekniske oppsettet som politiet etterforsket. Etter hvert som etterforskningen gikk videre, fant politiet ikke tilstrekkelig grunnlag for å opprettholde mistanken, og siktelsen ble henlagt. Per i dag er han derfor ikke regnet som mistenkt i saken. Så mange tegn som man kan stille spørsmål til om denne mannen, men igjen politiet får ikke gjort mye når bevisene ikke er tilstrekkelige.

Du tenker sannsynligvis på PSS. Økokrim fant kopi av passet til OHG på hans PS i forbindelse med en annen sak og oversendte det til politiet. Han var lenge siktet .
Citera
2026-06-20, 01:06
Medlem
Citat:
En sentral utfordring er at kryptovaluta ikke fungerer som tradisjonell bankoverføring. Midler kan flyttes raskt mellom mange digitale lommebøker, og de kan deles opp i små beløp, sendes gjennom mange ledd og eventuelt “vaskes” gjennom såkalte mixing tjenester. Slike prosesser gjør det svært krevende å koble en bestemt betaling direkte til en bestemt person, spesielt hvis det er brukt anonyme eller kortvarige kontoer.

I tillegg trenger ikke alle involverte nødvendigvis å få direkte betaling fra hovedkilden. I mange kriminalsaker der flere personer er involvert, kan en person motta en samlet sum og deretter fordele den videre uten at dette etterlater tydelige spor som er lett tilgjengelige for politiet. Dersom slike viderefordelinger skjer kontant, via uregistrerte kanaler eller gjennom digitale mellomledd, blir sporingen enda vanskeligere.

Det er også mulig at ikke alle roller er knyttet til økonomisk betaling i tradisjonell forstand. Noen kan være motivert av andre faktorer, mens en eller få personer står for den økonomiske delen. I slike tilfeller vil det ikke finnes et tydelig “betalingsmønster” som etterlater seg digitale spor for hver enkelt involvert.
Sant! Man i siste instans er det vel få ting som kan kjøpes for krypto? Så da har man et "midlenes opprinnelse" problem? Det er kanskje lett å opprette en Revolut bank i utlandet idk, men hvordan få pengene inn i Norge/Europa? Overføre til en Binance konto som gjør midlenes opprinnelse veldig fuzzy, men hvor kan man bruke før politiet spaner på deg?

Evt er pengene brukt i Spania og gull/klokker derfra tas med inn i landet. Luksuslivet leves utenlands. Eller kanskje dette nettopp ikke er et problem om man bruker huet. Uansett så ville jeg personlig fryktet å bli forfulgt av norsk politi i type Spania om det var der jeg brukte alle mine hvitvaskingsmidler. Men kanskje det går helt fint fordi politiet ikke klarer å ta deg om du er litt low key og mixer som du sier med div konti.
Senast redigerad av olivieroccean 2026-06-20 kl. 01:14.
Citera
2026-06-20, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambador
Jo, det er det. Det kan tale for THs uskyld. Det kan også være planlagt villedning.

Men mtp timingen av at bildet av caddy publiseres i media, tenker jeg det må ha med avhør av SE å gjøre.

Jeg har fortsatt en teori om at Tom Hagen ønsket å bli kvitt fru Hagen, men at det at caddyen ble observert ved Futurum før Hagen selv kom på jobb ikke nødvendigvis beviser at han er uskyldig. En mulig forklaring er at det i en slik type planlegging kan være risikabelt å kontakte Tom Hagen direkte den aktuelle dagen for å høre om han har reist på jobb, fordi det i så fall kunne etterlate spor. Derfor kan en alternativ hypotese være at eventuelle aktører opererte uten direkte kontakt med ham den dagen, nettopp for å redusere risiko for å knyttes til ham i ettertid. Så: Hagen bestiller, GM fikser resten uten å involvere Hagen. 31 oktober 2018: GM skal operere som om det er en helt vanlig planlagt kidnapping av kona til en av norges rikeste menn, uten å dra inn Hagen i noe av dette. «Vi har din kone, betal oss summen så får du henne tilbake». Ingen som kan knyttes til Hagen, Hagen kan ikke knyttes til noen av dem. Politiet har brukt masse tid og resursser på å finne noe på folk i Hagens omgangskrets eller folk han har hatt kontakt med. Ikke mye dem finner når hagen mest sannsynlig har møtt en av involverte eller flere veldig få ganger, og fått dem til å fikse resten.
Citera
2026-06-20, 07:11
Medlem
Citat:
https://www.aftenposten.no/norge/i/VRnePW/nabo-varslet-politiet-om-mistenkelig-bil-i-forsvinningssaken
Utdrag fra VG som skrev en artikkel om observasjonen:
Ifølge naboen var bilen SUV-lignende og trolig sølvgrå, og med norske skilter. Når han i etterkant har gjort egne undersøkelser, er det eldre modeller av Volkswagen Amarok og BMW X3 han mener ligner mest. Han så ikke sjåføren, eller hvor mange som var i bilen.
Amarok stemmer dårlig med beskrivelsen av en SUV-lignende bil som ligner BMW X3. F.eks. VW Tiguan eller Touareg ligner mye mer på X3.

Vi vet ikke om det er samme bil som kjørte over plenen og på gangveien. Politiet antar det er et kjøretøy på videoen fra gangveien, men bildekvaliteten er dårlig. Har gjerningspersonene kjørt på gangveien om morgenen, hvorfor kjører de over plenen senere?
Citera
2026-06-20, 09:20
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olivieroccean
Det jeg ikke skjønner er at det er så mange aktører (muligens). Så hvordan i helvete sikre deres lojalitet og taushet? Jeg mener... uten å legge igjen pengespor.

Når det er sagt snakker vi om en mulig hovedmann med tilgang til å leie privatfly og bånd til Russland. Den mannen kan i teorien hatt millioner av euro i cash til disposisjon lenge før drapet. Eller eiendommer med stråmenn over hele europa/Midtøsten

Det trenger ikke ha vært mer enn to personer involvert i dette, rent teknisk sett.
Jeg tenker det er en av grunnene til at ingen er tatt - ennå.
Citera
2026-06-20, 10:08
Medlem
Citat:
https://www.aftenposten.no/norge/i/VRnePW/nabo-varslet-politiet-om-mistenkelig-bil-i-forsvinningssaken

Er jo litt forskjell på BMW X3 og VW Amarok da.... At vitnet ikke klarer å skille mellom disse to åpenbart forskjellige biltypene sier litt om vitnets oppfatningsevne.
Citera
2026-06-20, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Er jo litt forskjell på BMW X3 og VW Amarok da.... At vitnet ikke klarer å skille mellom disse to åpenbart forskjellige biltypene sier litt om vitnets oppfatningsevne.
Siden han hevdet det var en SUV-lignende bil og også nevner BMW X3, har han nok bommet med navnet på hvilken VW-modell bilen lignet på.
Citera
2026-06-20, 11:21
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Utdrag fra VG som skrev en artikkel om observasjonen:
Ifølge naboen var bilen SUV-lignende og trolig sølvgrå, og med norske skilter. Når han i etterkant har gjort egne undersøkelser, er det eldre modeller av Volkswagen Amarok og BMW X3 han mener ligner mest. Han så ikke sjåføren, eller hvor mange som var i bilen.
Amarok stemmer dårlig med beskrivelsen av en SUV-lignende bil som ligner BMW X3. F.eks. VW Tiguan eller Touareg ligner mye mer på X3.

Vi vet ikke om det er samme bil som kjørte over plenen og på gangveien. Politiet antar det er et kjøretøy på videoen fra gangveien, men bildekvaliteten er dårlig. Har gjerningspersonene kjørt på gangveien om morgenen, hvorfor kjører de over plenen senere?

Vitnet kan jo bare ha blingset med navnet, sagt Amarok når han kanskje mente en av dem du nevner.
Så havnet det på trykk, og ble en "sannhet". Det er uansett vanskelig å vite hvor sannferdig et enkelt vitne kan være. Ikke fordi jeg tror han nødvendigvis lyver, men som kjent er vitneobservasjoner gjerne upresise. Det vi dog kan være rimelig sikre på er at han ikke så noen rød bil.

Da tenker jeg - kan den røde Caddyen ha vært byttet ut med en sølvgrå SUV, kanskje i nærheten av Robsrud?
Citera
2026-06-20, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olivieroccean
Sant! Man i siste instans er det vel få ting som kan kjøpes for krypto? Så da har man et "midlenes opprinnelse" problem? Det er kanskje lett å opprette en Revolut bank i utlandet idk, men hvordan få pengene inn i Norge/Europa? Overføre til en Binance konto som gjør midlenes opprinnelse veldig fuzzy, men hvor kan man bruke før politiet spaner på deg?

Evt er pengene brukt i Spania og gull/klokker derfra tas med inn i landet. Luksuslivet leves utenlands. Eller kanskje dette nettopp ikke er et problem om man bruker huet. Uansett så ville jeg personlig fryktet å bli forfulgt av norsk politi i type Spania om det var der jeg brukte alle mine hvitvaskingsmidler. Men kanskje det går helt fint fordi politiet ikke klarer å ta deg om du er litt low key og mixer som du sier med div konti.

Tror ni det går att köpa medborgarskap för kryptovaluta i mindre nogräknade länder utanför Europa?
Citera
2026-06-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tror ni det går att köpa medborgarskap för kryptovaluta i mindre nogräknade länder utanför Europa?
Mulig! Vi som har vært i tråden siden tidenes morgen husker ihvertfall ryktene her på flashback om at kryptomannen var mye på ferie i Spania. Så det er mulig løsningene som er valgt er mer "old school" og "closer to home"
Citera
2026-06-20, 12:51
Medlem
.
Senast redigerad av Jayce 2026-06-20 kl. 12:57.
Citera
2026-06-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambador
Det er nok ikke tilfeldig at bilen etterlyses i samme moment som SE er i søkelyset/ til avhør.

Politiet er tvunget til å etterlyse bilen fordi de konfronterer SE med den i avhør. Om Politiet ikke har gjort alt de kan for finne andre forklaringer til bilen og dens bevegelser, vil det gi rom for tvil og potensielt begrense bevisverdi i en fremtidig rettssak.

Politiet har jo mer video av bilen og ser sikkert føreren av den gå ut av bilen (på det ene bildet ser vi at døren er delvis åpen).

Jeg tror ikke at luemann og hettemann er del av saken. Bilen derimot, tror jeg var på Futurum for å observere at TH ikke var i S4. Den kom nok tilbake til Futurum på et senere tidspunkt også rundt 9 (ikke kjent for offentligheten).

Hvis politiet ønsket å konfrontere SE med bilen i avhør ville det jo vært idiotisk å gå ut med dette i media på forhånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in