Citat:
Ursprungligen postat av
olivieroccean
Enig! De lever neppe slom grever. Jeg tror alle har fått penger, men kanskje noen mindre enn de hadde forventet? Jeg skjønner virkelig ikke hvordan, men regner med det har blitt gitt penger til GMer i andre land enn Norge. Spania, Midtøsten, who knows. Jeg skjønner bare ikke hvordan Politiet ikke har klart å oppklare en så intrikat sak. Én forklaring kan jo være at GMene ikke har fått så mye penger som vi tror. Fytti katta, en helt utrolig sak, som politiet bare må løse snart. Men jeg er veldig skeptisk til at det går. 50/50 tenker jeg
En sentral utfordring er at kryptovaluta ikke fungerer som tradisjonell bankoverføring. Midler kan flyttes raskt mellom mange digitale lommebøker, og de kan deles opp i små beløp, sendes gjennom mange ledd og eventuelt “vaskes” gjennom såkalte mixing tjenester. Slike prosesser gjør det svært krevende å koble en bestemt betaling direkte til en bestemt person, spesielt hvis det er brukt anonyme eller kortvarige kontoer.
I tillegg trenger ikke alle involverte nødvendigvis å få direkte betaling fra hovedkilden. I mange kriminalsaker der flere personer er involvert, kan en person motta en samlet sum og deretter fordele den videre uten at dette etterlater tydelige spor som er lett tilgjengelige for politiet. Dersom slike viderefordelinger skjer kontant, via uregistrerte kanaler eller gjennom digitale mellomledd, blir sporingen enda vanskeligere.
Det er også mulig at ikke alle roller er knyttet til økonomisk betaling i tradisjonell forstand. Noen kan være motivert av andre faktorer, mens en eller få personer står for den økonomiske delen. I slike tilfeller vil det ikke finnes et tydelig “betalingsmønster” som etterlater seg digitale spor for hver enkelt involvert.