2026-06-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ukjent
Politiet mente han kunne ha en rolle knyttet til kryptosporet. Bakgrunnen var at han hadde kunnskap om kryptovaluta og ble vurdert som en mulig brikke i det tekniske oppsettet som politiet etterforsket. Etter hvert som etterforskningen gikk videre, fant politiet ikke tilstrekkelig grunnlag for å opprettholde mistanken, og siktelsen ble henlagt. Per i dag er han derfor ikke regnet som mistenkt i saken. Så mange tegn som man kan stille spørsmål til om denne mannen, men igjen politiet får ikke gjort mye når bevisene ikke er tilstrekkelige.
Politiet har så mye kjøtt på beinet så mange steder at det er merkelig at ingen har plapret. Mye "nesten" fra dem.
Citera
2026-06-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olivieroccean
Politiet har så mye kjøtt på beinet så mange steder at det er merkelig at ingen har plapret. Mye "nesten" fra dem.

Nettopp. Tenk deg at dem har tatt inn mulige involverte til avhør, og sjekket dem ut like fort igjen. Også blir det stille fra politiet over en lang periode. Bevisene står foran dem, men… «vi har ikke nok bevis som kan føre oss videre på denne personen». Samme spill dem har kjørt siden starten av etterforskningen. Men sånn er reglene. Viser bare at de involverte er et steg foran i alle senarioer.
Citera
2026-06-19, 22:00
Medlem
Citat:
Nettopp. Tenk deg at dem har tatt inn mulige involverte til avhør, og sjekket dem ut like fort igjen. Også blir det stille fra politiet over en lang periode. Bevisene står foran dem, men… «vi har ikke nok bevis som kan føre oss videre på denne personen». Samme spill dem har kjørt siden starten av etterforskningen. Men sånn er reglene. Viser bare at de involverte er et steg foran i alle senarioer.
Det jeg ikke skjønner er at det er så mange aktører (muligens). Så hvordan i helvete sikre deres lojalitet og taushet? Jeg mener... uten å legge igjen pengespor.

Når det er sagt snakker vi om en mulig hovedmann med tilgang til å leie privatfly og bånd til Russland. Den mannen kan i teorien hatt millioner av euro i cash til disposisjon lenge før drapet. Eller eiendommer med stråmenn over hele europa/Midtøsten
Senast redigerad av olivieroccean 2026-06-19 kl. 22:03.
Citera
2026-06-19, 22:15
Medlem
Citat:
Det jeg ikke skjønner er at det er så mange aktører (muligens). Så hvordan i helvete sikre deres lojalitet og taushet? Jeg mener... uten å legge igjen pengespor.

Når det er sagt snakker vi om en mulig hovedmann med tilgang til å leie privatfly og bånd til Russland. Den mannen kan i teorien hatt millioner av euro i cash til disposisjon lenge før drapet. Eller eiendommer med stråmenn over hele europa/Midtøsten

Tenker det samme. For politiet har jo etterforsket pengesporene med mye avansert teknologi, samt hentet ut ip adresser og informasjon fra krypto selskaper, uten hell. Så da vil jeg tippe at noen har hatt pengene i cash eller penger på en annen måte slik at politiet aldri ville funnet dem. Kidnapperne regner jeg med lever vanlige liv, kanskje litt under radar hvis det kommer ut nye nyhetsartikler/spor om saken, men penger har dem garantert tatt til seg for oppdraget på en eller annen måte. Luring han Tom Hagen også, som ut av det blå overførte motparten 1,3 millioner euro for å se bevis på at fru hagen er i live. Tror du dem i det hele tatt mottok de pengene?
Citera
2026-06-19, 22:30
Medlem
Citat:
Tenker det samme. For politiet har jo etterforsket pengesporene med mye avansert teknologi, samt hentet ut ip adresser og informasjon fra krypto selskaper, uten hell. Så da vil jeg tippe at noen har hatt pengene i cash eller penger på en annen måte slik at politiet aldri ville funnet dem. Kidnapperne regner jeg med lever vanlige liv, kanskje litt under radar hvis det kommer ut nye nyhetsartikler/spor om saken, men penger har dem garantert tatt til seg for oppdraget på en eller annen måte. Luring han Tom Hagen også, som ut av det blå overførte motparten 1,3 millioner euro for å se bevis på at fru hagen er i live. Tror du dem i det hele tatt mottok de pengene?
Enig! De lever neppe slom grever. Jeg tror alle har fått penger, men kanskje noen mindre enn de hadde forventet? Jeg skjønner virkelig ikke hvordan, men regner med det har blitt gitt penger til GMer i andre land enn Norge. Spania, Midtøsten, who knows. Jeg skjønner bare ikke hvordan Politiet ikke har klart å oppklare en så intrikat sak. Én forklaring kan jo være at GMene ikke har fått så mye penger som vi tror. Fytti katta, en helt utrolig sak, som politiet bare må løse snart. Men jeg er veldig skeptisk til at det går. 50/50 tenker jeg
Citera
2026-06-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Politiet vet mye mer enn den informasjonen de har sluppet i offentligheten. Politiet har sikkert en begrunnet vurdering av hvilken rolle den røde bilen kan ha hatt.

Det er nok ikke tilfeldig at bilen etterlyses i samme moment som SE er i søkelyset/ til avhør.

Politiet er tvunget til å etterlyse bilen fordi de konfronterer SE med den i avhør. Om Politiet ikke har gjort alt de kan for finne andre forklaringer til bilen og dens bevegelser, vil det gi rom for tvil og potensielt begrense bevisverdi i en fremtidig rettssak.

Politiet har jo mer video av bilen og ser sikkert føreren av den gå ut av bilen (på det ene bildet ser vi at døren er delvis åpen).

Jeg tror ikke at luemann og hettemann er del av saken. Bilen derimot, tror jeg var på Futurum for å observere at TH ikke var i S4. Den kom nok tilbake til Futurum på et senere tidspunkt også rundt 9 (ikke kjent for offentligheten).
Citera
2026-06-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambador
Det er nok ikke tilfeldig at bilen etterlyses i samme moment som SE er i søkelyset/ til avhør.

Politiet er tvunget til å etterlyse bilen fordi de konfronterer SE med den i avhør. Om Politiet ikke har gjort alt de kan for finne andre forklaringer til bilen og dens bevegelser, vil det gi rom for tvil og potensielt begrense bevisverdi i en fremtidig rettssak.

Politiet har jo mer video av bilen og ser sikkert føreren av den gå ut av bilen (på det ene bildet ser vi at døren er delvis åpen).

Jeg tror ikke at luemann og hettemann er del av saken. Bilen derimot, tror jeg var på Futurum for å observere at TH ikke var i S4. Den kom nok tilbake til Futurum på et senere tidspunkt også rundt 9 (ikke kjent for offentligheten).

Var ikke bilen på Futurum før TH kom på jobb da?
Citera
2026-06-19, 23:31
Medlem
Citat:
Begge bilene kan ha vært involvert, men jeg mener at den røde Caddyen fungerte som en avledningsmanøver for Volkswagen Amarok, som etter min oppfatning var bilen som ble brukt til bortføringen av Anne-Elisabeth Hagen.

Bilen på gangveien ved Langvannet/Sloraveien ble observert i området svært nær boligen, og politiet har sagt at en bil skal ha kjørt eller rygget på gangveien mot Hagen-familiens eiendom. Denne bilen er ikke offentlig identifisert, og politiet har ikke opplyst hvilken bilmodell det var. Mest sannsynlig så er dette VW Amaroc.

https://www.aftenposten.no/norge/i/yR3PWE/her-er-politiets-video-av-det-de-mener-er-en-bil-som-rygget-inn-til-hagens-bolig-like-foer-anne-elis abeth-hagen-forsvant

Jeg mener å huske at noen vitner fortalte om denne bilen som kjørte i uvanlig høy fart på et uegnet sted hvor biler vanligvis ikke kjører mot huset? Over en gressplen eller noe lignende. Noen som har artikkelen?
Hvorfor mener du bilen på gangstien mest sannsynlig var en VW Amarok?
Citera
2026-06-19, 23:32
Medlem
Citat:
Enig! De lever neppe slom grever. Jeg tror alle har fått penger, men kanskje noen mindre enn de hadde forventet? Jeg skjønner virkelig ikke hvordan, men regner med det har blitt gitt penger til GMer i andre land enn Norge. Spania, Midtøsten, who knows. Jeg skjønner bare ikke hvordan Politiet ikke har klart å oppklare en så intrikat sak. Én forklaring kan jo være at GMene ikke har fått så mye penger som vi tror. Fytti katta, en helt utrolig sak, som politiet bare må løse snart. Men jeg er veldig skeptisk til at det går. 50/50 tenker jeg

En sentral utfordring er at kryptovaluta ikke fungerer som tradisjonell bankoverføring. Midler kan flyttes raskt mellom mange digitale lommebøker, og de kan deles opp i små beløp, sendes gjennom mange ledd og eventuelt “vaskes” gjennom såkalte mixing tjenester. Slike prosesser gjør det svært krevende å koble en bestemt betaling direkte til en bestemt person, spesielt hvis det er brukt anonyme eller kortvarige kontoer.

I tillegg trenger ikke alle involverte nødvendigvis å få direkte betaling fra hovedkilden. I mange kriminalsaker der flere personer er involvert, kan en person motta en samlet sum og deretter fordele den videre uten at dette etterlater tydelige spor som er lett tilgjengelige for politiet. Dersom slike viderefordelinger skjer kontant, via uregistrerte kanaler eller gjennom digitale mellomledd, blir sporingen enda vanskeligere.

Det er også mulig at ikke alle roller er knyttet til økonomisk betaling i tradisjonell forstand. Noen kan være motivert av andre faktorer, mens en eller få personer står for den økonomiske delen. I slike tilfeller vil det ikke finnes et tydelig “betalingsmønster” som etterlater seg digitale spor for hver enkelt involvert.
Senast redigerad av ukjent 2026-06-19 kl. 23:39.
Citera
2026-06-19, 23:38
Medlem
Citat:

Det kan ha vært en koordinert gruppe hvor betaling gikk til en mellomkonto kontrollert av en eller få personer, det kan ha vært en enkelt aktør som både kommuniserte og mottok midler, eller det kan ha vært en form for digital svindel der flere lag av kommunikasjon og betaling ble brukt for å skjule hvem som faktisk sto bak.
Citera
2026-06-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Hvorfor mener du bilen på gangstien mest sannsynlig var en VW Amarok?

https://www.aftenposten.no/norge/i/VRnePW/nabo-varslet-politiet-om-mistenkelig-bil-i-forsvinningssaken
Citera
2026-06-20, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi34
Var ikke bilen på Futurum før TH kom på jobb da?

Jo, det er det. Det kan tale for THs uskyld. Det kan også være planlagt villedning.

Men mtp timingen av at bildet av caddy publiseres i media, tenker jeg det må ha med avhør av SE å gjøre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in