Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Tack.
Vad är det du inte förstår? Först verkar du förstå, sedan drar du till med något om Lotto.
Visa var jag får 3-4% i säker avkastning istället för att fjanta dig.
Och visa hur en stiftelse kan våga leva på dina utfästelse i evervinnerlig tid.
Vet du, förutom dina pensionspengar så tror jag inte att du någonsin varit på börsen eller på något som kan förränta dina pengar. Du är så förbannat snurrig.
Anledning: Du verkar inte alls förstå det där med söker avkastning och inflation, men du blir kåt av ränta-på-ränta.
nu tror jag du ändå inte nöjer dig med något svar du får men jag gör ett försök och använder historisk data på 40 år
om du hade gjort detta 1986 så hade det idag blivit:
100k på sparkonto med 2-3% 2-300k
100k i global indexfond 4-6milj
100k S&P 500 5-8milj
100k i nasdaq 20-50milj
om vi spinner vidare på det du snöat in på när det gäller 3-4% så finns det exempel även om jag inte kollat hur det sett ut om man satte in pengarna för 30-40¨år sedan utan att flytta dom till, ett bättre konto när det nuvarande kanske försämras:
I USA var sparkontoräntor på 4–6 % ganska vanliga under delar av 1980- och 1990-talen när centralbankens ränta var hög. (det är då i nästan 20 år konstant)
I Australien har många sparkonton periodvis erbjudit 4–5 % eller mer under flera år i sträck.
I länder med högre inflation, som exempelvis Brasilien eller Turkiet, kan sparkonton ge långt över 4 %, men köpkraften urholkas ofta av inflationen.
Under 2023–2025 har flera banker i USA, Storbritannien och andra länder erbjudit omkring 4–5 % på högräntekonton till följd av högre styrräntor.
Sen hade vi de s.k sparobligationerna från banker och staten tidigare i sveriuge. Många av dem hade löptider på 5–10 år och en fast ränta kring 5–8 % beroende på när de gavs ut.
Vinstobligationer där det var garanterat över 3-4% (minns inte hur mycket) om man köpte en hel serie (runt 100k)
Kupongobligationer gav faktiskt en fast ränta, exempelvis 5–7 % per år under löptiden.
dessa kanske inte finns nu, men klart det finns liknande alternativ idag.
Edit: på 2 sekunder fann jag 10 årig Amerikansk Treasury Bond: ca 4,25 % - 4,40 årlig ränta
Edit2: Det är ju Stiftelsens uppgift att aktivt hålla koll på detta och flytta runt till bättre alternativ under tiden. Det är det enda styrelsen ska koncentrera sig på under lång tid. Och sätter man pengarna i säkrare alternativ (läs tråkiga) så behöver dom inte leka börsmäklare och reagera på minsta lilla krig Ryssland startar för det kommer aldrig dippa ner två siffriga procent på några dagars varsel utom vid vissa extrema exempel genom åren. Och då menar jag verkligen extrema exempel . 1929, 2000, 2008, 2020. Och även i de tre senare exemplen så kunde man sitta lugnt i båten om man inte satt på Bank, IT och i pandemifallet var det mest att vänta ut krisen