2026-06-20, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinalSolution
Side more. Jag placerar inte mycket själv men har sedan 20?+ år snittat 14% på PPM. Gör det mig något mer trovärdig? Sämsta året var runt 3-4% vill jag minnas
Du säger att du vet hur man garanterat förräntar sitt kapital med 3-4% per år.

Mina aktier och fonder har också gått mer än så plus sedan ganska många år, men det är inte detsamma som att jag kan garantera att de kommer gå plus 3-4% varje år.

En stiftelse som ska finnas i evinnerlig tid kommer råka ut för det ena och det andra, och du kan inte garantera den värdeutvecklingen. Sedan vet du inte hur inflationen kommer att se ut.

Citat:
Det sa jag inte, du ville ha ett exempel på något med bättre ränta än 3-4 %, ang låneränta var bara kuriosa o en detalj
Du missade den där viktiga biten med att det skulle vara säkert.

I Sverige kan man placera ut pengarna så att bankgarantin gäller, även för stiftelser.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-20 kl. 00:37.
Citera
2026-06-20, 00:37
Medlem
Stiff. Jag har startat flera stiftelser genom åren. Men jag vet att 1996 gjordes mycket om o efter det har jag inte läst på. Men vi tar onödig fokus från TS fråga tycker jag. Du säger ”det går aldrig ” (så förmodligen kommer du från gnällbältet) jag säger att TS ändå har en bra idé och det är fullt möjligt om man gör det rätt och ordentligt. Helt riskfritt är det aldrig men jag uppmuntrar ändå till denna generositet som TS visar och jag kan gärna hänvisa o leta upp information i detalj direkt till TS. Jag vill ändå att det slutgiltiga beslutet görs av TS o hans familj. Jag kan bara peka åt bra info hur det går till. Kostnader, eventuella saker man bör ha med i sina stadgar när det gäller sin familj. Det ör mer regel än undantag att konflikter uppstår tyvärr. Det gäller att man är tydlig hur makt o sånt fördelas. Det finns massa mer att tänka på. Men jag försöker se det som man utser en grupp som hanterar pengarna med intentionen att den ska öka bättre än index iaf. All utdelning återinvesteras osv. Sen kan man antingen sätta en deadline i datum eller när förmögenheten nått ett visst belopp och då börjar de sekundära stadgarna gälla

Inga konstigheter.
Citera
2026-06-20, 00:46
Medlem
Citat:
Side more. Jag placerar inte mycket själv men har sedan 20?+ år snittat 14% på PPM. Gör det mig något mer trovärdig? Sämsta året var runt 3-4% vill jag minnas

Rättar mig själv. Loggade in o kollade . Det var 16.8% i snitt sedan år 2000. Ok inte lysande men ändå ganska bra tycker jag
Citera
2026-06-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Du missade den där viktiga biten med att det skulle vara säkert.

I Sverige kan man placera ut pengarna så att bankgarantin gäller, även för stiftelser.

Ok. Då ber jag om ursäkt. Några garantier är svårt att ge. Det har du helt rätt i.
Men det är inte som att tippa på lotto heller.
Att placera pengar för garanterat avkastning, ja något sånt finns nästan inte. Krig o annat ställer till det. Men fördelen med TS är att det verkar inte vara bråttom. På sätt o vis gör det saken lite enklare. Se bershire Hathaway exempelvis. Gubben är la snart hundra men han köpte bara in sig i välskötta bolag som producerar saker han (o alla) förstår. S.k tråkiga aktier. Med ett sådant mindset samt ännu säkrare fonder så har jag svårt att se att stiftelsen ens kan gå bankrutt. Man får hålla nere kostnader och vänta in en ordentlig bull marknad
Citera
2026-06-20, 01:07
Medlem
Citat:
Ok. Då ber jag om ursäkt. Några garantier är svårt att ge. Det har du helt rätt i.
Tack.
Citat:
Men det är inte som att tippa på lotto heller.
Att placera pengar för garanterat avkastning, ja något sånt finns nästan inte. Krig o annat ställer till det. Men fördelen med TS är att det verkar inte vara bråttom. På sätt o vis gör det saken lite enklare. Se bershire Hathaway exempelvis. Gubben är la snart hundra men han köpte bara in sig i välskötta bolag som producerar saker han (o alla) förstår. S.k tråkiga aktier. Med ett sådant mindset samt ännu säkrare fonder så har jag svårt att se att stiftelsen ens kan gå bankrutt. Man får hålla nere kostnader och vänta in en ordentlig bull marknad
Vad är det du inte förstår? Först verkar du förstå, sedan drar du till med något om Lotto.

Visa var jag får 3-4% i säker avkastning istället för att fjanta dig.

Och visa hur en stiftelse kan våga leva på dina utfästelse i evervinnerlig tid.

Vet du, förutom dina pensionspengar så tror jag inte att du någonsin varit på börsen eller på något som kan förränta dina pengar. Du är så förbannat snurrig.

Anledning: Du verkar inte alls förstå det där med söker avkastning och inflation, men du blir kåt av ränta-på-ränta.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-20 kl. 01:11.
Citera
2026-06-22, 09:41
Medlem
Citat:
Tack.
Vad är det du inte förstår? Först verkar du förstå, sedan drar du till med något om Lotto.

Vet du, förutom dina pensionspengar så tror jag inte att du någonsin varit på börsen eller på något som kan förränta dina pengar. Du är så förbannat snurrig.

Anledning: Du verkar inte alls förstå det där med söker avkastning och inflation, men du blir kåt av ränta-på-ränta.

Ja, men vad är det du inte förstår? att placera pengar är inte som att tippa på lotto. oddsen att gå plus gentemot index är betydligt högre om man följer vissa principer, samt inte avviker från dessa. på lång sikt är det absolut inte speciellt svårt att få en förmögenhet att växa markant än motsatsen(gå brankrutt). om du ser till historien på truster eller stiftelser som schablat bort allt och sedan gått under så har det nästan alltid berott på "placera alla ägg i en korg" principen. vilket är en big no-no när man har tiden på sin sida. Sen minns jag inte om TS ville att stiftelsen skulle aktivt placera pengar eller passivt. jag rekomenderar starkt att det görs aktivt.

de tre principer man har för en stiftelse
Ändamål: Anger exakt vilket syfte stiftelsen ska stödja : "att få mitt arv att växa för att vid ett senare tillfälle vara till förmån för familjen xxx och dess arvingar i nedstigande led"
Förmånstagare: "familjen xxx och dess arvingar i nedstigande led"
Kapitalförvaltning: Instruktioner för hur pengarna ska placeras och om kapitalet ska bevaras (evig stiftelse) eller få förbrukas : (och här kan TS vara hru kreativ som helst)
" under 30 års tid skall medlen placeras enligt följande instruktioner, 25% i rändebärande papper, 25% i stadsobligationer, 25% i aktier med struktur och utseende enligt bilaga XY, 24% i aktiefonder inom tekniksektorn. Resterande 1% är för löpande utgifter"
men bara ett snabbt exempel.

3-4% på 1 mån, på 1 år eller på 10år?`jag kan ge dig massor med exempel. på 10 år är det väldigt svårt att göra fel. jag fattar inte varför du snöar in på den lilla risken i sammanhanget som finns på LÅNG SIKT.
Citera
2026-06-22, 10:05
Medlem
Citat:
Tack.

nu tror jag du ändå inte nöjer dig med något svar du får men jag gör ett försök och använder historisk data på 40 år

om du hade gjort detta 1986 så hade det idag blivit:
100k på sparkonto med 2-3% 2-300k
100k i global indexfond 4-6milj
100k S&P 500 5-8milj
100k i nasdaq 20-50milj

om vi spinner vidare på det du snöat in på när det gäller 3-4% så finns det exempel även om jag inte kollat hur det sett ut om man satte in pengarna för 30-40¨år sedan utan att flytta dom till, ett bättre konto när det nuvarande kanske försämras:

I USA var sparkontoräntor på 4–6 % ganska vanliga under delar av 1980- och 1990-talen när centralbankens ränta var hög. (det är då i nästan 20 år konstant)

I Australien har många sparkonton periodvis erbjudit 4–5 % eller mer under flera år i sträck.

I länder med högre inflation, som exempelvis Brasilien eller Turkiet, kan sparkonton ge långt över 4 %, men köpkraften urholkas ofta av inflationen.

Under 2023–2025 har flera banker i USA, Storbritannien och andra länder erbjudit omkring 4–5 % på högräntekonton till följd av högre styrräntor.

Sen hade vi de s.k sparobligationerna från banker och staten tidigare i sveriuge. Många av dem hade löptider på 5–10 år och en fast ränta kring 5–8 % beroende på när de gavs ut.

Vinstobligationer där det var garanterat över 3-4% (minns inte hur mycket) om man köpte en hel serie (runt 100k)

Kupongobligationer gav faktiskt en fast ränta, exempelvis 5–7 % per år under löptiden.

dessa kanske inte finns nu, men klart det finns liknande alternativ idag.

Edit: på 2 sekunder fann jag 10 årig Amerikansk Treasury Bond: ca 4,25 % - 4,40 årlig ränta

Edit2: Det är ju Stiftelsens uppgift att aktivt hålla koll på detta och flytta runt till bättre alternativ under tiden. Det är det enda styrelsen ska koncentrera sig på under lång tid. Och sätter man pengarna i säkrare alternativ (läs tråkiga) så behöver dom inte leka börsmäklare och reagera på minsta lilla krig Ryssland startar för det kommer aldrig dippa ner två siffriga procent på några dagars varsel utom vid vissa extrema exempel genom åren. Och då menar jag verkligen extrema exempel . 1929, 2000, 2008, 2020. Och även i de tre senare exemplen så kunde man sitta lugnt i båten om man inte satt på Bank, IT och i pandemifallet var det mest att vänta ut krisen
Senast redigerad av FinalSolution 2026-06-22 kl. 10:22.
Citera
2026-07-09, 17:20
Medlem
pOXEs avatar
Gillar verkligen din ide.

Tänk på att ibland kan livet bli hård för dina släktningar och det hade varit bra att åtminstonde alltid ge dina släktningar 500 kr extra i månaden föralltid så att de har lite extra pengar som de kan spara ihop ifall nånting händer. Då får de iaf liten boost hela tiden som inte är mycket alls men kan mätta de ifall det verkligen är riktigt dåligt typ att de blir hemlösa eller nått.

Man kan tex skriva (varje månad ska en belopp motsvarande 5 big macs i dagens penningsvärde delas ut till person x)

Du har inte funderat på att starta ett stiftelse som är ett hus/bostad som inte får säljas? Då kan dina släktningar ha en gratis bostad eller åtminstånde väldigt billig bostad och fortplanta sig där? Du startar en extra stiftelse där vinsten endast går till renovering av bostaden och även tex ny kylskå, frys, tvättmaskin och sånt där som går sönder lite då och då?
Senast redigerad av pOXE 2026-07-09 kl. 17:28.
Citera
2026-07-10, 13:05
Medlem
pOXEs avatar
- Bostad som stiftelsen äger och som inte får säljas eller hyras ut till icke släkt.

- Kostnaden för bostaden ska betalas av stiftelsen där kan bland annat nödvändiga renoveringar och kylskåp diskmaskin och sånt förnyas vid behov och annat.

- Nödvändiga räkningar kan betalas av stiftelsen el, telefon, akassa, bensinkort om det finns sådan?

- Sjukdom, hjälpmedel, medicin, pengar till privatvård etc

- Tandvård, kan vara riktigt bra ide

- Studier för att de ska slippa låna fråm CSN

- När dina släktningar får barn kan de få lite extra pengar för alla omkostnader osv

- Sen kan de så klart få 500 kr i månaden i all evighet för att de själva ska spara ihop till nått eller som jag skrev tidigare ifall nått händer så har de iaf mat på bordet.
Citera
2026-07-10, 15:20
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
- Bostad som stiftelsen äger och som inte får säljas eller hyras ut till icke släkt.

- Kostnaden för bostaden ska betalas av stiftelsen där kan bland annat nödvändiga renoveringar och kylskåp diskmaskin och sånt förnyas vid behov och annat.

- Nödvändiga räkningar kan betalas av stiftelsen el, telefon, akassa, bensinkort om det finns sådan?

- När dina släktningar får barn kan de få lite extra pengar för alla omkostnader osv

- Sen kan de så klart få 500 kr i månaden i all evighet för att de själva ska spara ihop till nått eller som jag skrev tidigare ifall nått händer så har de iaf mat på bordet.

Har du läst trådens rubrik?

"Hur grundar man.....?
Citera
2026-07-10, 16:06
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE

Vad händer om släktingarna dör ut eller på annat sätt huset aldrig kommer till nytta, kommer det bara stå tomt i all evighet?

Gillar den här tråden, frågan är om man skulle börja gräva i nåt sånt här. Dela ut stipendier och liknande i framtiden

Antar dock att framtida politiker med en lagändring kan ta varenda öre.
Citera
2026-07-10, 19:41
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Vad händer om släktingarna dör ut eller på annat sätt huset aldrig kommer till nytta, kommer det bara stå tomt i all evighet?

Man skriver väl att ifall släkten inte bor i huset så kan det hyras ut till personer x x x eller studenter bla bla bla i högst x år och då ska full hyra betalas bla bla bla. Bla bla bla

Om släktningar dör ut ska vinsten delas ut till behövande bla bla bla.

Man skriver in massa back up ändamål för att stiftelsen ska ändå göra nytta.
Senast redigerad av pOXE 2026-07-10 kl. 19:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in