2026-06-19, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Då kan du redovisa trovärdiga källor.

Detta skriver du: "Självklart kan du starta en stiftelse i Sverige med ditt ändamål."

Hur skall TS göra för att uppnå allt det som han skriver i trådstarten, enbart med en svensk av TS bildad stiftelse, utan utländska stiftelser, truster eller bolag?
Anlita någon som gör detta mot betalning då, din åsna. Att du inte själv vet hur man ska genomföra det innebär inte att det är omöjligt.
Citera
2026-06-19, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinalSolution
Glöm inte ränta på ränta effekten. på 30 år blir det väldigt mycket. ni andra som säger att inflationen äter upp allt har inte tänkt till ordentligt. ja visst, räknar man bara på ett räntekonto med 3-4% ränta per år så blir det inte mycket men fortfarande mer än inflationen just pga ränta på ränta effekten.
Slutade att läsa efter det ovan.

Ränta-på-ränta-effekten eller vad du vill kalla den, gäller även för inflationen.

Att man får avkastning på allt man äger är inget magiskt, varför skulle man inte få det? Och varför ska man kalla det för ränta-på-ränta? Vi har väl alla läst grundskolans matematik. No magic.

Och var hittar du ett sparkonto med 3-4% i dag? Sedan skatt på räntan, antar att en stiftelse inte slipper undan det.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-19 kl. 23:51.
Citera
2026-06-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Slutade att läsa efter det ovan.

Ränta-på-ränta-effekten eller vad du vill kalla den, gäller även för inflationen.

Att man får avkastning på allt man äger är inget magiskt, varför skulle man inte få det? Och varför ska man kalla det för ränta-på-ränta? Vi har väl alla läst grundskolans matematik. No magic.

Och var hittar du ett sparkonto med 3-4% i dag? Sedan skatt på räntan, antar att en stiftelse inte slipper undan det.

Jag kan dra fram källor givetvis men jag trodde inte det behövde övertygas något som är så vedertaget. Vem pratar om sparkonton? Det är för folk som inte fattar någonting.

Nu är det midsommarafton så jag kan citera ett par ganska tunga gubbar inom området imorgon. Sen skrev jag det förenklat givetvis. Man får blanda lite. Räntefonder, aktiefonder och krydda på med bolag som kommer överleva i många många år med stabil med kanske i sammanhanget låg avkastning. Inte rocket science direkt. Läs intelligent Investor om du inte redan gjort det. Tidlös klassiker.
Citera
2026-06-20, 00:03
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Anlita någon som gör detta mot betalning då, din åsna. Att du inte själv vet hur man ska genomföra det innebär inte att det är omöjligt.

Vem är clownen i tråden?

Med andra ord, du kan inte ämnet, du pratar bara en massa strunt.
Senast redigerad av trottwell 2026-06-20 kl. 00:12.
Citera
2026-06-20, 00:09
Medlem
Bara för tydlighetens skull. Är förmögenheten betydlig så får man nog kika på andra länder. Och jag är inte så insatt i dessa om jag ska vara ärlig. Men vad jag förstod det handlade det om en summa under miljonen? Även upp till 10 kanske så är Sverige inte så dumt. Är det över den summan så finns det betydligt bättre ställen med flattax på 5-10% på vinst så man slipper bli rånad som i Sverige. Makedonien är min nya favorit bland bolagsskatt. Men ingen aning hur stiftelser fungerar där
Citera
2026-06-20, 00:10
Medlem
Citat:
Jag kan dra fram källor givetvis men jag trodde inte det behövde övertygas något som är så vedertaget.
Källor för vad? För ränta-på-ränta-effekten? Driver du med mig?

Det är väl klart att man får ränta på allt man har, det är inget magiskt.

Citat:
Vem pratar om sparkonton? Det är för folk som inte fattar någonting.
Var har du då garanterat 3-4% avkastning per år? Varje år? Jag vill verkligen seriöst veta. I dag har jag ganska mycket på lite olika sparkonton hos Sbab, och jag skulle verkligen vilja veta var jag kan få dessa supersäkra 3-4% i avkastning istället.

Börsen har jag koll på, och där finns det mesta, men jag har en inte allt för lång sparhorisont. Jag vill liksom ts att mina efterlevande ska få lite, eller gärna mer.

Citat:
Nu är det midsommarafton så jag kan citera ett par ganska tunga gubbar inom området imorgon. Sen skrev jag det förenklat givetvis. Man får blanda lite. Räntefonder, aktiefonder och krydda på med bolag som kommer överleva i många många år med stabil med kanske i sammanhanget låg avkastning. Inte rocket science direkt. Läs intelligent Investor om du inte redan gjort det. Tidlös klassiker.
Du har likt fan inte garanterat 3-4% i avkastning per år, varje år. Sedan får du plocka fram hur tunga gubbar du vill.

Jag har försökt förklara att en stiftelse antagligen inte kan leva för evigt, speciellt inte om den inte har några inkomster men uttag. Och att den dessutom ska betala någon som förvaltar.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-20 kl. 00:14.
Citera
2026-06-20, 00:15
Medlem
Citat:
Källor för vad? För ränta-på-ränta-effekten? Driver du med mig?

Det är väl klart att man får ränta på allt man har, det är inget magiskt.

Var har du då garanterat 3-4% avkastning per år? Varje år?

Du har likt fan inte garanterat 3-4% i avkastning per år, varje år. Sedan får du plocka fram hur tunga gubbar du vill.

Jag har försökt förklara att en stiftelse antagligen inte kan leva för evigt, speciellt inte om den inte har några inkomster men uttag. Och att den dessutom ska betala någon som förvaltar.

Det finns bara två garantier här i livet, döden o skatter. Det känns lite som du försöker få det att vara riktigt svårt och nästan omöjligt att få detta att fungera. Givetvis finns det risker. En långvarig lågkonjunktur, en sur börs över många år. Men tiden är lite nyckeln här. När det är en björnmarknad bli så likvid du kan tidigt, tjur, all in tidigt. Och satsa på stabila välskötta företag, fonder, räntefond med stor spred så kommer 10,20,30 år med all sannolikhet få det att växa med x ggr, förmodligen tvåsiffrigt med tre är inte omöjligt på den tidshorisonten

Och ang stiftelser, tror du har fått det hela om bakfoten. Det är ju lite vitsen med stiftelser. Den upphör när finanserna tar slut om det är denna typ av stiftelse. Se till att stadga ordentligt så inte kostnader äter upp allt. Sen tar jag för givet att familjen arbetar gratis med tanke på ändamålet. Man siktar ju lite på att skapa en namn som alla känner till. Nobel startade med väldigt små medel och kolla nu
Senast redigerad av FinalSolution 2026-06-20 kl. 00:19.
Citera
2026-06-20, 00:18
Medlem
Citat:
Det finns bara två garantier här i livet, döden o skatter. Det känns lite som du försöker få det att vara riktigt svårt och nästan omöjligt att få detta att fungera. Givetvis finns det risker. En långvarig lågkonjunktur, en sur börs över många år. Men tiden är lite nyckeln här. När det är en björnmarknad bli så likvid du kan tidigt, tjur, all in tidigt. Och satsa på stabila välskötta företag, fonder, räntefond med stor spred så kommer 10,20,30 år med all sannolikhet få det att växa med x ggr, förmodligen tvåsiffrigt med tre är inte omöjligt på den tidshorisonten
Så du hade alltså ingen säker placering som ger 3-4% per år, varje år. Blev inte förvånad.

Hoppas inte ts väljer dig som förvaltare till sin fond.
Citera
2026-06-20, 00:21
Medlem
Citat:
Så du hade alltså ingen säker placering som ger 3-4% per år, varje år. Blev inte förvånad.

Herregud mr negativ. Jag kan ge dig en länk till 7% rakt av om du kan tänka dig länder såsom Iran, Oman, Saudiarabien osv. Väldigt vanligt att dessa islamiska länder har sparkonton med 5-8% och sen är det ju haram att ta ut ränta på lån där.. hur det fungerar vet jag inte
Citera
2026-06-20, 00:23
Medlem
Citat:

Side more. Jag placerar inte mycket själv men har sedan 20?+ år snittat 14% på PPM. Gör det mig något mer trovärdig? Sämsta året var runt 3-4% vill jag minnas
Citera
2026-06-20, 00:24
Medlem
Citat:
Herregud mr negativ. Jag kan ge dig en länk till 7% rakt av om du kan tänka dig länder såsom Iran, Oman, Saudiarabien osv. Väldigt vanligt att dessa islamiska länder har sparkonton med 5-8% och sen är det ju haram att ta ut ränta på lån där.. hur det fungerar vet jag inte
Det är väl det som är det lilla problemet. Du vet inte.

Men du tänker ändå att ts ska skapa sin stiftelse i Oman?
Citera
2026-06-20, 00:28
Medlem
Citat:
Det är väl det som är det lilla problemet. Du vet inte.

Men du tänker ändå att ts ska skapa sin stiftelse i Oman?

Det sa jag inte, du ville ha ett exempel på något med bättre ränta än 3-4 %, ang låneränta var bara kuriosa o en detalj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in