Citat:
Ursprungligen postat av
FinalSolution
Jag kan dra fram källor givetvis men jag trodde inte det behövde övertygas något som är så vedertaget.
Källor för vad? För ränta-på-ränta-effekten? Driver du med mig?
Det är väl klart att man får ränta på allt man har, det är inget magiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
FinalSolution
Vem pratar om sparkonton? Det är för folk som inte fattar någonting.
Var har du då garanterat 3-4% avkastning per år? Varje år? Jag vill verkligen seriöst veta. I dag har jag ganska mycket på lite olika sparkonton hos Sbab, och jag skulle verkligen vilja veta var jag kan få dessa supersäkra 3-4% i avkastning istället.
Börsen har jag koll på, och där finns det mesta, men jag har en inte allt för lång sparhorisont. Jag vill liksom ts att mina efterlevande ska få lite, eller gärna mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
FinalSolution
Nu är det midsommarafton så jag kan citera ett par ganska tunga gubbar inom området imorgon. Sen skrev jag det förenklat givetvis. Man får blanda lite. Räntefonder, aktiefonder och krydda på med bolag som kommer överleva i många många år med stabil med kanske i sammanhanget låg avkastning. Inte rocket science direkt. Läs intelligent Investor om du inte redan gjort det. Tidlös klassiker.
Du har likt fan inte garanterat 3-4% i avkastning per år, varje år. Sedan får du plocka fram hur tunga gubbar du vill.
Jag har försökt förklara att en stiftelse antagligen inte kan leva för evigt, speciellt inte om den inte har några inkomster men uttag. Och att den dessutom ska betala någon som förvaltar.