2026-06-19, 23:55
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Hur många motstår frestelsen från dödssynden egentligen?

Det är legendariskt att leva för all evighet.

Är det dock det?

Har du verkligen, och jag menar verkligen, begrundat innebörden av att leva i all evighet?

Inte i tusen år. Inte i en miljon. Inte i en miljard. Utan för evigt.

Förr eller senare hinner man uppleva allt som går att uppleva, tänka varje tanke som går att tänka och ställa varje fråga som går att ställa. Därefter återstår bara en oändlig mängd tid att fundera över att man redan gjort det.

Vi tenderar att betrakta evigt liv som den "ultimata" belöningen.

Jag har länge misstänkt att det lika gärna kan vara den mest välkamouflerade formen av existentiellt straff.

Medvetenhet + oändlighet... när man tänker på det ordentligt... kanske inte så fantastiskt.
Citera
2026-06-20, 02:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Är det dock det?

Har du verkligen, och jag menar verkligen, begrundat innebörden av att leva i all evighet?

Förr eller senare hinner man uppleva allt som går att uppleva, tänka varje tanke som går att tänka och ställa varje fråga som går att ställa. Därefter återstår bara en oändlig mängd tid att fundera över att man redan gjort det.

Jag har länge misstänkt att det lika gärna kan vara den mest välkamouflerade formen av existentiellt straff.

Medvetenhet + oändlighet... när man tänker på det ordentligt... kanske inte så fantastiskt.
Det finns problem med att försöka överblicka allt och alla.
Citera
2026-06-20, 03:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Är det dock det?

Du föreställer dig att leva i all evighet på jorden. Att leva i all evighet med gud är någonting helt annat.

Det kommer aldrig ta slut med saker att utforska, gud skapar snabbare än du utforskar.

Du kommer aldrig känna dig nere eller uttråkad, det är mänskliga känslor som inte nödvändigtvis finns i andra existenstillstånd.

Du kommer aldrig behöva kämpa för någonting, inget "vakna tidigt för att gå till jobbet".

Inga dåliga avsikter från någon någonsin, alla vill ditt bästa och är moraliskt perfekta.

Dessutom är det mycket möjligt att du kan känna dig som i ett ecstasy eller heroinrus för första gången som aldrig avtar i all evighet, helt utan negativa konsekvenser eller ökande tolerans.

Sen kan jag också tänka mig att om du nu efter några miljoner år skulle vilja sluta finnas, så skulle du kunna diskutera det med gud och ni kommer fram till en lösning. Antingen så har han någon ide som löser ditt begär på ett sätt du inte tänkt på för gud är oändligt smartare än dig, eller i värsta fall så ger han väl dig din önskan. Jag har svårt att tänka mig att gud skulle tvinga dig att finnas om du verkligen kräver att försvinna.
Citera
2026-06-20, 10:09
Avstängd
TwoThousands avatar
Den som inte vart skriven i boken utav livet kastades på havet av eld för att försvinna för gott.
Citera
2026-06-20, 10:11
Avstängd
TwoThousands avatar
Det sataniska bestialiska ande väsen hemsöker mänskligheten.
Men Kristus tillåter inte den helige att bli illa berörd av satan.
Citera
2026-06-20, 10:17
Avstängd
TwoThousands avatar
Spelar ingen roll hur du berättar om odjuret för en indoktrinerad sektmedlem.

Kan inte ens föreställa sig det otäcka oheliga sataniska bestialiska ande väsen.
Citera
2026-06-20, 10:36
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll hur du berättar om odjuret för en indoktrinerad sektmedlem.

Kan inte ens föreställa sig det otäcka oheliga sataniska bestialiska ande väsen.
Om vi inte kan föreställa oss den, hur vet vi då den är otäck .

Är detta otäckt -
Men mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva."
Citera
2026-06-20, 10:38
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Om vi inte kan föreställa oss den, hur vet vi då den är otäck .

Är detta otäckt -
Men mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva."

Gud bestående av flertalet saker, för svårt för en människa att se det och vara i världen.

Gud får du se när du har levt klart livet.
Citera
2026-06-20, 10:45
Medlem
Citat:
Gud bestående av flertalet saker, för svårt för en människa att se det och vara i världen.

Gud får du se när du har levt klart livet.
min hand vara över dig till dess jag har gått förbi. Sedan skall jag ta bort min hand, och då skall du få se mig på ryggen. Men mitt ansikte kan ingen se."
Citera
2026-06-20, 10:50
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
min hand vara över dig till dess jag har gått förbi. Sedan skall jag ta bort min hand, och då skall du få se mig på ryggen. Men mitt ansikte kan ingen se."

Har du någonsin varit ett spöke förut? Ett riktigt osynligt för blotta ögat spöke.
Citera
2026-06-20, 10:54
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Och just därför är det bara att fortsätta leva som man gör och skita i allt. Sup, punda och lev loppan.

Detsamma säger jag till miljömupparna som inte fattar att vi redan har passerat " point of no return"
Människan har haft sin chans och inte tagit den.
Länge leve nästa art som ska dominera på den här planeten, planeten som inte behöver oss människor och typer som Musk, Trump, Putin och alla andra giriga jävlar.

Det sker kanske inte inom de närmsta åren/decennierna, men det kommer att ske
Citera
2026-06-20, 12:12
Medlem
Citat:
Har du någonsin varit ett spöke förut? Ett riktigt osynligt för blotta ögat spöke.
Det har hänt att jag gått onoterad förbi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in