2026-06-19, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Enkelt🙂.

Högutbildade är ofta intelligenta.. identifierar mönster av orättvisa.. och har den receptivitet som är en förutsättning för empati..

Därför har vänster/gröna/Socialliberala partier alltid större stöd i Storstäder där många högutbildade finns.

Blir högutbildade lagda åt höger så blir dom direkt en samhällsskada.
Citera
2026-06-19, 21:23
Medlem
Tack för svar.. men inte som du beskriver

Titta internationellt, på Demokraternas väljare i USA, på London där både De gröna och Liberaldemokraterna är starka.

Stockholm är inte fullt av undersköterskor och skolvaktmästare.. De flesta är välutbildade, tål inte SD och bryr sig om miljö och segregation

I tidigare val röstade många på M och L men trenden är att S (Magda moderater), C och Mp ökar.

Citat:
Ursprungligen postat av Register8
Du har fel.
I storstäder finns de stora myndigheterna, de stora sjukhusen, de stora skolorna osv.. där arbetar mestadels folk med vänstersympatier. Dessutom bor där många invandrare, arbetslösa och handikappade, vilka också röstar mer vänster än höger.

Om din teori med intelligens skulle stämma, vore ju storstäderna underbara för alla att bo i. Vi vet ju att det inte är så.

Angående Maggan och andra med många studieår bakom sig, kan man säga:
En del lär sig aldrig!
Citera
2026-06-19, 21:35
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nja, gör de det, är ju mest byfånar och bonnläppar som har gått i livets hårda skola som röstar på Sd!
En röst från en "byfåne" eller en "bonnläpp" är dock lika mycket värd som en röst från en högutbildad. Sug på den du !
Citera
2026-06-19, 22:00
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Politiker

Strix/Mod
Citera
2026-06-19, 22:02
Medlem
Antagligen för att hon är socialdemokrat. Det var en sällsynt lättbesvarad fråga.
Betydligt svårare fråga - hur fan kan man vara partiledare med strax över 1 på högskoleprovet och inga akademiska poäng alls?
Citera
2026-06-19, 22:10
Medlem
MagdaTobleronesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hade jag varit Maggan så hade jag valt ett helt annat yrke.

Vilket yrke hade du valt?
Citera
2026-06-19, 22:11
Medlem
vad har hon ens för slags utbildning då den flossiga bag in box subban? socionom? barnskötare? skattebetalt låsas jobb på nåt korrupt kommunhus gissar iag jag själv mest på. det känns mest troligt för en sosses "utbildning" !
Citera
2026-06-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Tack för svar.. men inte som du beskriver

Titta internationellt, på Demokraternas väljare i USA, på London där både De gröna och Liberaldemokraterna är starka.

Stockholm är inte fullt av undersköterskor och skolvaktmästare.. De flesta är välutbildade, tål inte SD och bryr sig om miljö och segregation

I tidigare val röstade många på M och L men trenden är att S (Magda moderater), C och Mp ökar.

Vet inte hur du läser min text men förstår att du är vänstervriden och vi kommer aldrig förstå varandras resonemang.
Det röstas mer vänster i de stora städerna, det behöver vi inte vara överens om eftersom det är kalla fakta.

Det är fotboll och midsommar, ha en bra kväll.
Citera
2026-06-19, 22:21
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Hon tjänar 200k/mån det är väl jävligt bra oavsett utbildning 👀

Jag kommer upp till närmare 90k/mån i år och är jävligt nöjd med det..
Citera
2026-06-19, 22:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
vad har hon ens för slags utbildning då den flossiga bag in box subban? socionom? barnskötare? skattebetalt låsas jobb på nåt korrupt kommunhus gissar iag jag själv mest på. det känns mest troligt för en sosses "utbildning" !

Hon är ekonom, filosofie kandidat.
Citera
2026-06-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei

Så mycket ilska du skulle slippa om du lärde dig att googla. Gör så här: skriv Google.com i ditt sökfält. Väl där - i rutan ungefär i mitten av din skärm ( vi andra kallar det sökfältet eller sökrutan) skriver du Magdalena Andersson utbildning. Då får du svaret.
Magdalena Andersson har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm (1992) och har även bedrivit forskarstudier i nationalekonomi samt studerat vid anrika Harvard University i USA.Hennes akademiska och professionella utbildningsbakgrund inkluderar:Gymnasiet (1987): Gick ut Katedralskolan i Uppsala med höga betyg.Civilekonomexamen (1992): Avlade ekonomexamen (magister) vid Handelshögskolan i Stockholm.Utlandsstudier: Studerade vid Institute for Advanced Studies i Wien (1994).Harvard University (1995): Bedrev studier vid det amerikanska universitetet.Forskarutbildning: Påbörjade forskarutbildning med inriktning mot nationalekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm (1992–1995) men avslutade den inte.
Var så god! Du behöver inte tacka mig.
Citera
2026-06-19, 22:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truthsocial
Regionala universitet är helt okej för mig. Jag är också fil kand. Men vet du, att inte doktorera i Örebro har lägre akademisk status än att inte doktorera på Harvard. Svantesson har inga akademiska meriter. Hon har säkert andra.

Inga akademiska meriter?

Svantesson flyttade till Örebro 1987 för att studera företagsekonomi vid Örebro högskola i tre och ett halvt år. Hon studerade senare även nationalekonomi vid Uppsala universitet. Hon blev därefter doktorand i nationalekonomi vid Örebro universitet och avlade ekonomie licentiatexamen 2006. Svantessons licentiatavhandling handlade om nyanlända invandrares första år i Sverige. Tillsammans med Telias verkställande direktör Johan Dennelind utsågs hon till ”Årets alumn” vid Örebro universitet 2016

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elisabeth_Svantesson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in