Citat:
Ursprungligen postat av
butterfly9797
Jag förstår inte riktigt. Vad är det banken ska göra nu? Kontakta Vinted?
Vad tror du? Kommer jag få tillbaka pengarna?
Du hittar en översikt hur processen ser ut i
Mastercards chargerbacks made simple guide (avsnitt 5).
För en detaljerad beskrivning, inklusive alla formella krav, exempelvis exakt vad som ska vara uppfyllt och vilken typ av dokumentation som måste bifogas i varje steg går att läsa i
Mastercards chargeback guide merchant edition på sida 177-199 för scenariot "when the cardholder receives an empty box or a box containing worthless items, such as a brick or a stack of paper.".
Som jag har förstått så fungerar det så här:
Det är fyra parter involverade: du (cardholder), din bank (issuer), inlösaren (acquirer, handlarens bank) och handlaren (merchant, Vinted).
I det första steget (first chargeback) kommer din bank skicka över ärendet till inlösaren, som i sin tur vidarebefordrar det till handlaren. I detta andra steg (second presentment) kan handlaren kan antingen acceptera kravet (eller inte svara i tid) eller bestrida det, där det då krävs att de lämnar in bevis som uppfyller Mastercards formella krav, specifikt "merchant documentation that the goods or services were provided in response to the cardholder’s claim", alternativt om de tror du "förfalskat" dina bevis: "reasonably specific explanation of why the merchant believes the cardholder-provided documentation to be either altered or falsified". Inlösaren meddelar din bank svaret med bevisen.
Om motparten bestred kommer din bank meddela dig detta. Din bank får då besluta om ni ska gå vidare till nästa steg (pre-arbitration), om de bedömer att det finns någon poäng med det givet dina och handlarens bevis. Här måste du isåfall skriftligen formulera en invändning mot de specifika bevis som handlaren lagt fram. Invändningen kommer att skickas av din bank till inlösaren och inlösaren kommer göra en bedömning om det här är något som är värt att fortsätta bestrida eller om kravet ska accepteras. I vissa fall kan inlösaren kontakta säljaren ifall den tror att säljaren har exempelvis fler motbevis att komma med. Om inlösaren bestrider måste de göra detta med ett argument och eventuellt tillhörande dokumentation.
Om inlösaren fortfarande bestrider kravet finns det en sista chans: att ta fallet vidare till "arbitration", där man då låter personal hos Mastercard besluta. Detta steg verkar ytterst ovanligt (1-2% av fallen) och den bank som förlorar får betala tusentals kronor i avgift till Mastercard. Till skillnad från när det rör sig om kreditköp som enligt 29 § konsumentkreditlagen kreditgivaren ansvarar för, och det då kan vara värt för banken att få tillbaka pengarna från handlaren, i och med att kreditgivaren enligt den lagen kan bli ansvarig att du oavsett ska få tillbaka dina pengar, finns det egentligen inget större incitament för banken, givet risken, att ta fallet till arbitration när du betalat med betalkort. Å andra sidan vill de så klart att du ska vara en nöjd kund hos banken.
I ditt fall, om jag skulle gissa spontant, gissar jag på att efter första omgången få svaret att handlaren inte godkände ditt krav (om du inte har tur och Vinted går med på ditt krav direkt, eller inte orkar ta fram motbevis). I ett sådant fall kommer nog din bank analysera dina bevis och jämföra med handlarens bevis, och om de anser det värt att skicka in ett pre-arbitration kommer de skicka in en sådan ansökan.
Något jag spontant tänker att Vinted skulle kunna göra är att invända att de överhuvudtaget menar att du har rätt att skicka in en chargeback, i och med att de inte är en del av köpeavtalet utan endast har som uppgift att skicka vidare pengarna till säljaren. Eftersom det verkar finnas folk om man läser lite på internet som har fått pengarna tillbaka när de gjort en chargeback mot Vinted så verkar det i alla fall som att de inte försöker köra på det spåret, eller att det inte fungerar (det kan ju också vara så att chargeback egentligen misslyckades men kundens bank tagit smällen och trots detta ersatt kunden). Enligt
Mastercard rules sektion 5.1.2.2 Platform Merchants, punkt 6 så måste Platform Merchants "Understand its liability for all acts, omissions, and customer service issues and its responsibility to manage Cardholder disputes relating to Transactions arising from thirdparty sellers". En möjlig tolkning av detta är att Vinted trots allt måste ansvara för sådana tvister.