2026-06-05, 09:37
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Ja mitt Mastercard

Gör det då och säg att du blev utsatt för ett bedrägeri.
Citera
2026-06-05, 11:21
Medlem
Citat:
Det var en iPhone 17 pro Max oöppnad och en i butik kostar 17 lax så jag tänkte jag sparar nån slant men ikke :-(
Jag hittade ett par dussin sådana på sidan och de flesta från Polen. Några stycken var upplagda för 2 dagar sedan.

Jag har inte använt mig av Vinted, men såg att det kostar 60 kr att få varan verifierad.

Kanske värt att använda sig av den tjänsten innan man handlar.

https://www.vinted.se/help/1360
Elektronikverifiering för köpare

Tjänsten Elektronikverifiering är en valfri betaltjänst för köpare. Tjänsten används för att kontrollera elektroniska enheters funktion, skick, egenskaper och äkthet i samband med köp.

När en köpare använder sig av tjänsten skickar säljaren den elektroniska artikeln direkt till vår verifieringscentral där experter kontrollerar att allt fungerar som det ska. När enheten har granskats och godkänts skickas den vidare till köparen.
Citera
2026-06-05, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilenL
Är det kreditkort eller betalkort?
Oavsett bör du givetvis bestrida transaktionen hos banken.

Betalkort. Jag har ju SEB och det står Mastercard på kortet. Är det banken eller Mastercard man ska ringa till då?

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja, omedelbart! Ju förr dess bättre.

Skurken har förmodligen gjort en motanmälan på dig och Vinted har köpt det rakt av. SKITSAJT isåfall.

Nästa gång gör du upp ett möte med personen du handlar från.

Jag tror skurken har manipulerat Vinted på något sätt.

Köpet gjordes för snart 1 månad sedan så jag hoppas inte det är försent.
Citera
2026-06-05, 14:26
Medlem
Så här står det på bankens sida när jag försökte göra en kortreklamation. Detta är ju ett skämt. - Vi kan inte hjälpa dig att gå vidare med en reklamation förens det har gått 30 dagar från inköpsdatumet eller efter den överenskomna leveransen med säljaren. Du är välkommen att återkomma till oss när tidsfristen har passerat.
Citera
2026-06-05, 14:59
Medlem
Citat:
Så här står det på bankens sida när jag försökte göra en kortreklamation. Detta är ju ett skämt. - Vi kan inte hjälpa dig att gå vidare med en reklamation förens det har gått 30 dagar från inköpsdatumet eller efter den överenskomna leveransen med säljaren. Du är välkommen att återkomma till oss när tidsfristen har passerat.
Tanken är nog där att om du väljer att du inte fått varan än så vill banken inte ha in onödiga anmälningar förrän 30 dagar passerat, exempelvis för att leveransen kan vara fördröjd.

Men i ditt fall kan du nog istället använda alternativet att varan är felaktig och inte matchar beskrivningen.

Ladda upp all bevisning du har, t ex hur annonsen såg ut, foto på vad du fick istället, och all korrespondens med både säljaren och Vinted, samt dina "bevis" på att säljaren fortsätter lägga upp annonser och bedra fler folk.
Citera
2026-06-05, 15:04
Medlem
Citat:
Tanken är nog där att om du väljer att du inte fått varan än så vill banken inte ha in onödiga anmälningar förrän 30 dagar passerat, exempelvis för att leveransen kan vara fördröjd.

Men i ditt fall kan du nog istället använda alternativet att varan är felaktig och inte matchar beskrivningen.

Ladda upp all bevisning du har, t ex hur annonsen såg ut, foto på vad du fick istället, och all korrespondens med både säljaren och Vinted, samt dina "bevis" på att säljaren fortsätter lägga upp annonser och bedra fler folk.

Så nu var detta gjort!
Tror du banken hjälper mig?
Citera
2026-06-05, 15:47
Medlem
Citat:
Så nu var detta gjort!
Tror du banken hjälper mig?
Omöjligt att säga men om du googlar "Vinted chargeback" och läser vad folk skriver så verkar köparna överlag få rätt. Fast då handlar det vanligtvis att de faktiskt fått en vara, fast den är förfalskad eller avviker en aning mot beskrivningen (inte att man fått skruvar istället).

Meddela oss gärna sedan när banken kommit med sitt svar!
Senast redigerad av EmilenL 2026-06-05 kl. 16:02.
Citera
2026-06-05, 19:52
Medlem
Citat:
Omöjligt att säga men om du googlar "Vinted chargeback" och läser vad folk skriver så verkar köparna överlag få rätt. Fast då handlar det vanligtvis att de faktiskt fått en vara, fast den är förfalskad eller avviker en aning mot beskrivningen (inte att man fått skruvar istället).

Vinted erbjuder ju köparskydd. Så jag kände mig trygg men ikke. Varför finns ens köparskydd och de gör så här? Jag misstänker att säljaren manipulerat Vinted på nåt sett. Vad han sagt vet jag inte. Men han har ju lagt ut liknande annons med exakt samma telefon som han ”sålde” till mig. Så jag fattar inte hur han kan komma undan med detta.
Citera
2026-06-05, 21:51
Medlem
Citat:
Vinted erbjuder ju köparskydd. Så jag kände mig trygg men ikke. Varför finns ens köparskydd och de gör så här? Jag misstänker att säljaren manipulerat Vinted på nåt sett. Vad han sagt vet jag inte. Men han har ju lagt ut liknande annons med exakt samma telefon som han ”sålde” till mig. Så jag fattar inte hur han kan komma undan med detta.
För att tjäna pengar så klart! Vinted tar väl inga andra avgifter så det här är ett sätt att det ska låta bra "nice jag är skyddad om nåt händer" och göra avgiften legitim. Läser man villkoren för köparskyddet så inser man att man som köpare inte egentligen får någon fördel överhuvudtaget rent juridiskt/rättsligt, utan det enda som köparskyddet innebär är att Vinted kommer, om de är snälla och håller med dig angående tvisten mot säljaren, att stoppa utbetalningen till säljaren och återbetala dig det du betalat. Vinted vinner väl egentligen inget på att i detalj utreda ditt fall utan de lägger väl ner precis så mycket arbete de har lust med för att få det överstökat. Enligt avtalet så räcker det för dem att de kommer med ett beslut; det står ingenstans i avtalet att det måste vara välgrundat.

Man ska komma ihåg att köpeavtalet i sig gäller mellan de två privatpersonerna och kvarstår även om pengarna rullas tillbaka, om inte ni båda går med på att köpet hävs, alternativt du häver enligt din rätt i Köplagen (en domstol kan få behöva avgöra om du har rätt om säljaren menar det motsatta). Så en säljare kan juridiskt sett fortsätta kräva pengar från dig även om Vinted gjort en återbetalning. Om du nekar p.g.a. att du menar att du har rätt att häva avtalet, blir det i slutändan domstol som får avgöra.

Det kan ju anses svårmotiverat att betala en premie på 5% av varans pris för köparskydd, speciellt eftersom man redan har möjlighet när man betalat med kort att gratis göra en kortreklamation.

Intressant är det här dokumentet https://www.cityoflondon.gov.uk/assets/Business/vinted-fact-sheet-july-2024.pdf där City of London redogör för olika klagomål de har fått mot Vinted, bl.a. att köparskyddet är ganska värdelöst, bl.a. att köparen inte får hjälp av Vinted att få returfraktskostnaden ersatt av säljaren, ifall varan har ansetts felaktig.

En annan intressant grej är att en domstol i Tyskland har förbjudit Vinted att tvinga på kunderna köparskydd, eftersom det enligt domstolen strider mot EU-rätt (https://kpw.law/en/buyer-protection-as-a-cost-trap/, https://gesetze.berlin.de/bsbe/document/NJRE001627615 punkt 24-34 (kör typ Google Translate)), då man inte ska behöva betala för onödiga tilläggstjänster man inte uttryckligen sagt att man faktiskt vill ha. Samma rätt finns i Sverige (13 § AVLK), så en svensk domstol bör kunna komma fram till samma sak. Lagen ger uttryckligen rättigheten för konsumenter som har betalat en sådan tilläggstjänst har rätt att få tillbaka pengarna för denna.

Jag hittade också https://pastebin.com/C7YApVpg från https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1s2vplb/comment/ocb4pj4/ där ARN beslutade att kunden kunde helt enkelt använda ångerrätten på köparskyddet och därmed få tillbaka vad själva köparskyddet kostade. Visserligen hos Tradera men det funkar ju likadant hos Vinted.
Citera
2026-06-05, 23:42
Medlem
Bestrid köpet hos banken, borde inte vara några konstigheter, kan krävas polisanmälan ibland.
Citera
Igår, 11:34
Medlem
Citat:

Jag fick svar från banken och de skriver så här.

- Vi kontaktar dig angående din reklamation gällande köp hos Vinted på 14625,64 kronor.

Vi har gått igenom ditt ärende och kommer att göra vårt bästa för att försöka återvinna det reklamerade beloppet.

Om reklamationen accepteras av inköpsstället kommer vi att återbetala beloppet till ditt kort. Anledning till att vi inte återbetalar beloppet nu är att du använt ett debetkort när du betalade. När man betalar med ett debetkort gäller inte invändningsrätten i Konsumentkreditlagen och du som kund kan inte ställa samma krav mot banken som om du betalat med ett kreditkort.

Vi försöker dock hjälpa våra kunder att återvinna belopp genom reklamation, men vi återbetalar ingenting innan vi vet om reklamationen blivit godkänd och det kan dröja upp till 60 dagar.

Vi kontaktar dig så snart vi har någon information i ärendet.

Vi önskar dig en fin dag!
Citera
Igår, 19:29
Medlem
Det var ju bra att banken ska försöka få tillbaka pengarna!
Har du reklamerat till posten också förresten? Du kan ju säga att du inte fick det du förväntade dig, dvs att någon på posten möjligtvis bytt ut innehållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in