2026-06-19, 19:35
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vid vilken ålder tycker du de ska få ta del utav världen som den ser ut i verkligheten?
När unga kan börja umgås med vuxna som dricker alkohol? Vid 14, 15 typ.
Citera
2026-06-19, 19:53
Medlem
Sup gärna ner er men gör det inte framför era barn för helvete. Finns en jävla massa fina saker när det kommer till svensk kultur men att barn ska indoktrineras och föra vidare vår dryckeskultur är det mest efterblivna jag läst på länge.
Citera
2026-06-19, 19:58
Medlem
Kalliss avatar
Alkohol och barn, det är en no go zone man beträder om man då dricker!

Gör det inte!
Citera
2026-06-19, 19:58
Medlem
Äsch. Mina föräldrar drack bara till fest, och blev aldrig otrevliga av sprit. Bara lite annorlunda. Samma med deras umgänge. Vi barn tyckte bara att det var lite extra kul. Och - vi blev inte heller alkoholister. Bara vuxna med ett avslappat förhållande till alkohol. Inga överdrifter, inga onödiga skuldkänslor.

Det är en märklig idé att barn ska växa upp i något slags kokong. Vid vilken ålder ska de plötsligt få inse att de har tvingats leva i en lögn?
Citera
2026-06-19, 20:00
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Mina föräldrar blev väldigt elaka mot sina barn när de fyllnade till.
Allt är inte sådär jättekul utanför din berusade hjärna!
Vara elak mot sina barn är värdelöst beteende oavsett alkoholpåverkan eller inte. Är man så värdelös att man dricker alkohol bland sina barn när man blir ett svin på alkohol så är inte alkoholen problemet, det är personen. I detta fall dina föräldrar.

Majoriteten av människor blir mer kärleksfulla och gladare av alkohol. Men som vanligt är det särbarnen det ska tas höjd för. Allt ska anpassas efter den sämsta. 1% gör jävligt dåliga saker på alkohol. Men det positiva för övriga 99% ska ignoreras i kalkylen.

Ska alla fantastiska minnen av mina fulla föräldrar i min barndom raderas för att dina föräldrar sög?

Din barndom hade varit bättre i ett prästerskap.
Min barndom hade varit sämre i ett prästerskap.
Citera
2026-06-19, 20:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
När unga kan börja umgås med vuxna som dricker alkohol? Vid 14, 15 typ.
Vid fjorton femton så har många ungdomar haft en egen fylla tillsammans med sina vänner osv,.
Många har säkert prövat på droger också.
Citera
2026-06-19, 20:08
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Äsch. Mina föräldrar drack bara till fest, och blev aldrig otrevliga av sprit. Bara lite annorlunda. Samma med deras umgänge. Vi barn tyckte bara att det var lite extra kul. Och - vi blev inte heller alkoholister. Bara vuxna med ett avslappat förhållande till alkohol. Inga överdrifter, inga onödiga skuldkänslor.

Det är en märklig idé att barn ska växa upp i något slags kokong. Vid vilken ålder ska de plötsligt få inse att de har tvingats leva i en lögn?
Det är ju bra att det fungerade så i din familj. Men enskilda erfarenheter säger inte så mycket om hur det ser ut generellt. För många svenska barn är alkohol förknippat med otrygghet, bråk och oförutsägbara vuxna. Att vissa klarar sig bra är inget argument för att bortse från dem som inte gör det.

Det handlar inte om att sätta barn i en kokong eller låtsas att alkohol inte finns. Det handlar om att barn ska slippa behöva anpassa sig efter vuxnas berusning och känna ansvar för stämningen hemma.
Citera
2026-06-19, 20:12
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Det är ju bra att det fungerade så i din familj. Men enskilda erfarenheter säger inte så mycket om hur det ser ut generellt. För många svenska barn är alkohol förknippat med otrygghet, bråk och oförutsägbara vuxna. Att vissa klarar sig bra är inget argument för att bortse från dem som inte gör det.

Det handlar inte om att sätta barn i en kokong eller låtsas att alkohol inte finns. Det handlar om att barn ska slippa behöva anpassa sig efter vuxnas berusning och känna ansvar för stämningen hemma.
Folk får väl göra som de vill i sina egna familjer.
Problemet blir ju när man börjar sätta upp riktlinjer för hur andra familjer ska uppföra sig
Citera
2026-06-19, 20:14
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Vid fjorton femton så har många ungdomar haft en egen fylla tillsammans med sina vänner osv,.
Jo, men då görs det utan "vuxna"!
Copycat....
Den enda som är vuxen är de som försett, som är den som ska d***s.
Citera
2026-06-19, 20:17
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Jo, men då görs det utan "vuxna"!
Copycat....
Den enda som är vuxen är de som försett, som är den som ska d***s.
Men om de sett vuxna som har druckit som kan bete sig, vilket de flesta kan så förstår de att det är normen
Inte att man begår bärsärk osv,.
De vuxna lär ut betendet hur man uppför sig under alla tillstånd.
Citera
2026-06-19, 20:20
Medlem
Bland barn? Beror såklart på deras ålder. Men skulle säga 1 eller 2 öl, kanske 1, 2 snaps på en midsommar max.

Kortfattat, sup dig inte full bland barn.
Citera
2026-06-19, 20:28
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ja det är sant, jag rökte hasch som 14 för första gången och första fyllan var jag antingen 12 eller 13. Inga vuxna närvarade vid något av dessa tillfällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in