2026-06-19, 18:50
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hur kan man som "högutbildad" bli partiledare för Socialdemokraterna? Att välja Socialdemokraterna är som att bli gatusopare, städare eller liknande. Hade jag varit Maggan så hade jag valt ett helt annat yrke.

Hur tänker denna "högutbildade" individ vid namn Magdalena?
Det fanns ingen GD-post ledig just då.
I princip alla politiker, GD och liknande är för inkompetenta för att kunna arbeta i det privata.
Citera
2026-06-19, 18:52
  #14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Just att vi valde att sätta en svetsare som ledare för vår nation är ju ett mysterium. Ingen diss mot demokratin, men nog tusan borde våra samhällsbärande partier kunna bättre??? Småpartierna spelar ingen roll, men de stora partierna måste ju plocka in kvalitet!

Tuffe-Uffe:
Efter att ha gått ut från S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna 1983 gjorde Kristersson åren 1983–1984 värnplikt som plutonbefäl med sergeants grad[15] vid Upplands regemente (S 1) i Enköpings garnison. Han flyttade därefter till Uppsala för att studera företagsekonomi och nationalekonomi vid Uppsala universitet, där han avlade civilekonomexamen 1988.

Uffe slår Maggan alltså i akademisk grad.
Har Maggan gjort VPL?
Lotta ens?
Citera
2026-06-19, 18:54
  #15
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jimmie har enligt egen utsago påbörjade studier, men ingen examen. En spretig meny, dessutom:
statsvetenskap, juridik, ekonomi, historia och filosofi.
Nooshi har heller ingen examen. Ytterkanterna är ofta så lika!
Inte Ebba Busch eller Simona heller för den delen.

De övriga har åtminstone en kandidat.
Den som sticker ut är Elisabeth Thand Ringqvist: hon har en Civilingenjör i teknisk fysik. Det är värt respekt!

Ja det är bara Ulf K, Magdalena A och Elisabeth T som har riktiga utbildningar, tror Simona M också hade någon utbildning men tog aldrig någon examen! Resten verkar inte har fullföljt utbildningarna!
Citera
2026-06-19, 19:11
  #16
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tuffe-Uffe:
Efter att ha gått ut från S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna 1983 gjorde Kristersson åren 1983–1984 värnplikt som plutonbefäl med sergeants grad[15] vid Upplands regemente (S 1) i Enköpings garnison. Han flyttade därefter till Uppsala för att studera företagsekonomi och nationalekonomi vid Uppsala universitet, där han avlade civilekonomexamen 1988.

Uffe slår Maggan alltså i akademisk grad.
Har Maggan gjort VPL?
Lotta ens?

Nja just i akademisk grad ligger Uffe nog i lä, Maggan är gått Handels i Stockholm och senare även pluggat i USA på ett av toppuniversiteten. Men båda är dugliga nog att företräda Sverige jämfört med de som bottnar i svetsarutbildning eller kvällskursen till tågvärd (Lasse Ohly, stackarn).

Däremot har Magda inte ännu gjort sin försvarsplikt för landet. Det är det inte för sent att ändra på, vi behöver fler i lottakåren. Det finns olika karriärvägar, kanske officer i bilkåren, eller som comfort woman?
Citera
2026-06-19, 19:23
  #17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Nja just i akademisk grad ligger Uffe nog i lä, Maggan är gått Handels i Stockholm och senare även pluggat i USA på ett av toppuniversiteten. Men båda är dugliga nog att företräda Sverige jämfört med de som bottnar i svetsarutbildning eller kvällskursen till tågvärd (Lasse Ohly, stackarn).

Däremot har Magda inte ännu gjort sin försvarsplikt för landet. Det är det inte för sent att ändra på, vi behöver fler i lottakåren. Det finns olika karriärvägar, kanske officer i bilkåren, eller som comfort woman?

Civilekonom trumfar en kandidat. Uffe och Maggan har samma utbildning, men Uffe har läst längre. (Jag har samma som Maggan. Det räcker för mig.)
Citera
2026-06-19, 19:35
  #18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja det är bara Ulf K, Magdalena A och Elisabeth T som har riktiga utbildningar, tror Simona M också hade någon utbildning men tog aldrig någon examen! Resten verkar inte har fullföljt utbildningarna!

Hatten avgick ju, men hon var inte dum alls, var med henne på en konferens när hon var IT-minister, hon och jag pratade om Google väldigt länge. Tror att det var typ 2011 eller nåt.

Hatt inledde sin karriär som frisör, men lämnade den yrkesbanan efter ett par år och avlade i början av 1990-talet filosofie kandidatexamen i statsvetenskap, internationella relationer och freds- och konfliktkunskap vid Göteborgs universitet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anna-Karin_Hatt
Citera
2026-06-19, 19:47
  #19
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hatten avgick ju, men hon var inte dum alls, var med henne på en konferens när hon var IT-minister, hon och jag pratade om Google väldigt länge. Tror att det var typ 2011 eller nåt.

Hatt inledde sin karriär som frisör, men lämnade den yrkesbanan efter ett par år och avlade i början av 1990-talet filosofie kandidatexamen i statsvetenskap, internationella relationer och freds- och konfliktkunskap vid Göteborgs universitet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anna-Karin_Hatt

Helt otroligt ändå att hon klarade sig igenom vänsterlinjer på ett av landets främsta vänsteruniversitet (Södertörn vinner såklart) utan att bli kommunist. Eller blev hon avskräckt?
Citera
2026-06-19, 19:49
  #20
Medlem
Enkelt🙂.

Högutbildade är ofta intelligenta.. identifierar mönster av orättvisa.. och har den receptivitet som är en förutsättning för empati..

Därför har vänster/gröna/Socialliberala partier alltid större stöd i Storstäder där många högutbildade finns.


Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hur kan man som "högutbildad" bli partiledare för Socialdemokraterna? Att välja Socialdemokraterna är som att bli gatusopare, städare eller liknande. Hade jag varit Maggan så hade jag valt ett helt annat yrke.

Hur tänker denna "högutbildade" individ vid namn Magdalena?
Citera
2026-06-19, 19:50
  #21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Helt otroligt ändå att hon klarade sig igenom vänsterlinjer på ett av landets främsta vänsteruniversitet (Södertörn vinner såklart) utan att bli kommunist. Eller blev hon avskräckt?

Maggan hade en far som satt med i partiet, alltså gammal sossepamp?
Eller tar jag fel nu?
Citera
2026-06-19, 19:59
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hur kan man som "högutbildad" bli partiledare för Socialdemokraterna? Att välja Socialdemokraterna är som att bli gatusopare, städare eller liknande. Hade jag varit Maggan så hade jag valt ett helt annat yrke.

Hur tänker denna "högutbildade" individ vid namn Magdalena?

Med tanke på hennes usla engelska verkar det osannolikt att hon skulle ha gått på Harvard i USA.
Hennes utbildningsbakgrund borde granska av medierna. Anar ugglor i mossen.
Citera
2026-06-19, 20:00
  #23
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Hon är intresserad av politik inte svårare än så! Den som passar bäst som gatusopare och städare är Jimmie Åkesson som inte har någon högre utbildning!
Trots att Jimmie då inte har någon " högre utbildning" så har han uppenbarligen lyckats locka till sig så många väljare att han nu företräder Sveriges näst största parti. Vad säger det om vikten av att ha "högre utbildning"?
Citera
2026-06-19, 20:01
  #24
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Maggan hade en far som satt med i partiet, alltså gammal sossepamp?
Eller tar jag fel nu?

Aha, oklart, jag svarade på ditt inlägg om Anna-Karin Hatt. Hon var ju för företagsamhet på samma sått som Thand Ringqvist. Helt klart klurigt fört alla som passerat Göteborgs Universitet, det är väldigt vänster och väldig woke. Helt nedlusat med män som går runt i klänning och pumps (nåja, några stycken i alla fall).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in