2026-06-19, 15:24
  #1
Avstängd
Edward Blom intervjuas i samband med midsommarfirandet:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/oE7b9m/edward-blom-om-alkohol-pa-midsommar

" Brännvinet har hört till midsommaren sedan 1700-talet och ölen sedan vikingatiden. Under midsommar tillåts man dricka lite mer än vad som är lämpligt för vanlig etikett och göra lite mer knasiga saker."

"man kan tillåta sig att bli rätt så kraftigt berusad utan att det anses opassande."

"Att dricka framför barn har varit det normala i årtusenden."

"barn ska socialiseras in i våra traditioner och i vår kultur och förstå hur alkohol ska hanteras."

"Allt blir lite roligare med lite promille i kroppen"

Håller ni med Edward?
Citera
2026-06-19, 15:45
  #2
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
. Under midsommar tillåts man dricka lite mer än vad som är lämpligt för vanlig etikett och göra lite mer knasiga saker."

"Att dricka framför barn har varit det normala i årtusenden."

"barn ska socialiseras in i våra traditioner och i vår kultur och förstå hur alkohol ska hanteras."

"Allt blir lite roligare med lite promille i kroppen"
Ja, att dricka med barn är roligare.
Citera
2026-06-19, 15:47
  #3
Medlem
anarquistens avatar
Jag har aldrig fattat varför barn måste skyddas från "allt farligt" till varje pris. Det är så man fostrar fjollor och mesar. Låt dom smaka en smutt på snapsen, eller ett bloss på ciggen, det är ju knappast som att de skulle dö av det, mer troligt att de skulle inse hur äckligt det är och därmed avstå från att prova igen. Förbud och smusslande leder bara till nyfikenhet. Bättre att vara öppen med allt. Sen behöver man ju såklart inte supa sig dyngrak heller men en liten stänkare och en öl ska man kunna unna sig på högtider utan att moraltanter får slaganfall.
Citera
2026-06-19, 15:51
  #4
Medlem
franges avatar
Ja. Han har ju så satjävla rätt. Även om han halvt missbrukar smält ost ibland

Hellre ett ärligt fetto som syndar ibland likt vanliga människor gör - än en präktig anorektisk PK-homofil som vill tvinga alla andra att vara lika inbillat hälsosamma och frikyrkliga som de själva målar ut sig själva att vara.
Citera
2026-06-19, 15:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ja. Han har ju så satjävla rätt. Även om han halvt missbrukar smält ost ibland

Hellre ett ärligt fetto som syndar ibland likt vanliga människor gör - än en präktig anorektisk PK-homofil som vill tvinga alla andra att vara lika inbillat hälsosamma och frikyrkliga som de själva målar ut sig själva att vara.

Är verkligen en smällfet PK-homofil så mycket bättre än en anorektisk PK-homofil?

Hela hans utsaga hänger ju ganska mycket på hur pass alkad Edward faktiskt är.

Men det mesta tyder väl egentligen på att han är rejält alkad, faktiskt...
Citera
2026-06-19, 16:08
  #6
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Edward Blom intervjuas i samband med midsommarfirandet:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/oE7b9m/edward-blom-om-alkohol-pa-midsommar

" Brännvinet har hört till midsommaren sedan 1700-talet och ölen sedan vikingatiden. Under midsommar tillåts man dricka lite mer än vad som är lämpligt för vanlig etikett och göra lite mer knasiga saker."

"man kan tillåta sig att bli rätt så kraftigt berusad utan att det anses opassande."

"Att dricka framför barn har varit det normala i årtusenden."

"barn ska socialiseras in i våra traditioner och i vår kultur och förstå hur alkohol ska hanteras."

"Allt blir lite roligare med lite promille i kroppen"

Håller ni med Edward?
Håller med om allt utom det fetade. Jag har inga barn själv men jag tycker inte att dom ska närvara när folk kliver in i stadiet salongsberusad.
Citera
2026-06-19, 16:15
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Jag har aldrig fattat varför barn måste skyddas från "allt farligt" till varje pris. Det är så man fostrar fjollor och mesar. Låt dom smaka en smutt på snapsen, eller ett bloss på ciggen, det är ju knappast som att de skulle dö av det, mer troligt att de skulle inse hur äckligt det är och därmed avstå från att prova igen. Förbud och smusslande leder bara till nyfikenhet. Bättre att vara öppen med allt. Sen behöver man ju såklart inte supa sig dyngrak heller men en liten stänkare och en öl ska man kunna unna sig på högtider utan att moraltanter får slaganfall.
Mina föräldrar blev väldigt elaka mot sina barn när de fyllnade till.
Allt är inte sådär jättekul utanför din berusade hjärna!
Citera
2026-06-19, 16:16
  #8
Medlem
Nja.

Midsommar är midsommar, det kommer vi inte ifrån än hur vi vrider historiens rubriks kub.

Men det finns ju folk som blir för packade också på just midsommar.

Börjar tafsa på grannfrun eller någons dotter, eller ännu värre säga att man röstar på Sossarna, ska detta då anses vara normalt för att det är midsommar ... nej fyfan.

Misstro mig inte, jag dricker och jag dricker rejält...inte blir jag ett as för det.

Men ursäkten att kunna skylla på att det är midsommar - "Du vet...det är bara Berra.."

Bjuder på ett klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=bAY8ESQHkY4

Är Berras beteende OK för att det är midsommar ? - Knappast.

Diskutera i små grupper och gör en Powerpointpresentation.
__________________
Senast redigerad av DoktorSmegma 2026-06-19 kl. 16:19.
Citera
2026-06-19, 16:18
  #9
Medlem
Min barndoms midsommarfester var rätt så alkoholberikade. Tror inte jag tog någon skada av det. De vuxna blev lite stimmiga och "roliga", det var allt. Vi ungar höll oss ändå för oss själva och låtsassöp med sockerdricka.
Citera
2026-06-19, 16:21
  #10
Medlem
Firewaias avatar
Uppvuxen på tidigt 80-90tal och har alltid haft som roligast när föräldrarna drar ihop ett par vänner, grillar, spelar musik och dricker tillräckligt för att bli löjliga. Frågor eller problem med det? Släng de i papperskorgen era kuklösa posörer.
Citera
2026-06-19, 16:22
  #11
Avstängd
Klart om man blir helt personlighetsförändrad som förälder när man dricker så kan det ju vara skrämmande för barnen, dessvärre är det väl ofta så att många som inte klarar av att dricka också saknas självinsikt.
Citera
2026-06-19, 16:24
  #12
Medlem
Brallkillens avatar
Jag är uppväxt med en mor och en styvfar som drack så fort tillfälle gavs, ofta mitt i veckorna, och som betedde sig allmänt odrägligt och gränslöst på fyllan och spelade musik hela nätterna så jag och mina syskon inte kunde sova, när vi skulle upp till skolan nästa dag. Jag anser att föräldrar som är väldigt festsugna jämt inte ska skaffa barn, eftersom det att ha barn innebär att man måste ta ett vuxet ansvar.

Skämdes rejält när jag på morgnarna kände mig tvungen att städa upp efter deras fyllefester, med omkullvälta blomkrukor, LP-skivor som låg utspridda över golvet och fimpar överallt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in