2026-06-19, 11:50
  #265
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Vi kan tacka israel för det, och enligt bibi så kommer dom inte dra sig ur libanon utan kommer fortsätta bomba bästa dom kan så detta avtal hänger mycket löst vill jag påstå

För att citera Israels säkerhetsminister Ben-Gvir idag på X: ”För varje tår från en israelisk mamma måste tusen libanesiska mödrar gråta. Hela Libanon måste brinna!
Citera
2026-06-19, 11:51
  #266
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Israel kan bara syssla med folkmord och etniskt resning, så vi måste rösta på partier nu som står emot sionistiskt inflytande och Israels ambitioner.

den frågan hamnar mycket långt ner i prioritet för alla vettiga svenskar.
Citera
2026-06-19, 12:01
  #267
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
den frågan hamnar mycket långt ner i prioritet för alla vettiga svenskar.


Simona Mohamsson står i Riksdagen och säger till Nooshi Dadgostar att hennes parti ska skriva under ett papper så de inte kan kritisera Israel. SD är Israels ideologiska långa arm i Sverige och vill skapa motsättningar mellan svenskar och muslimer.

Det är angeläget oss Svenskar. Tänk längre än en mandatperiod. När kriget är slut kommer en ny världsordning, västligt nyliberalt kaos, eller östlig civilisation. Yttrandefrihetsfrågor blir viktigt för oss att upprätthålla i den ordning som står i horisonten.
Citera
2026-06-19, 12:06
  #268
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Simona Mohamsson står i Riksdagen och säger till Nooshi Dadgostar att hennes parti ska skriva under ett papper så de inte kan kritisera Israel. SD är Israels ideologiska långa arm i Sverige och vill skapa motsättningar mellan svenskar och muslimer.

Det är angeläget oss Svenskar. Tänk längre än en mandatperiod. När kriget är slut kommer en ny världsordning, västligt nyliberalt kaos, eller östlig civilisation. Yttrandefrihetsfrågor blir viktigt för oss att upprätthålla i den ordning som står i horisonten.

nej, ut.
Citera
2026-06-19, 12:16
  #269
Medlem
hakro807s avatar
Haiti och
Citat:
Ursprungligen postat av WhatItIs
Vad är det för misinformation du sprider? Läste du detta på mossads hemsida eller skriver du från tel aviv?
Iran bygger allt själva och har haft en ganska circuliär ekonomi i 20 år, de har bland de högsta antal akademiker i SAWANA.
Iran har en nominell BNP/capita på cirka 3000 dollar per person. Alltså i paritet med länder som Haiti och Filippinerna. De är inte utfattiga (tänk Somalia eller Sydsudan) men ligger långt efter de flesta andra länder. Och nominell BNP/capita är ett viktigt mått för det speglar landets faktiska produktionskapacitet.
Citera
2026-06-19, 12:21
  #270
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Vi kan tacka israel för det, och enligt bibi så kommer dom inte dra sig ur libanon utan kommer fortsätta bomba bästa dom kan så detta avtal hänger mycket löst vill jag påstå
Vilket betyder att vi fortsättningsvis kommer få dagliga FPV drönar videor av Hezbollah där IDF soldater sprängs. Blivit lite av ett modernt kulturfenomen att se ryska och israeliska ockupantsoldater sprängas av små drönare.

Dock trist om avtalet blåses av. Trump nämnde lite casual i veckan att usa har 4 veckor kvar av sin strategiska oljereserv. Antigen drar han åt netanyahoo eller så fortsätter fallet av både amerikanska och globala marknaden. Tror att trump är mer lojal mot marknaden. Han har även på senaste börjat fråga sin administration om netanyahoo har rätt i det han säger efter avslutade telefonsamtal, vilket tyder på misstänksamhet.

Ända positiva är väl att det är glasklart för alla nu att det är israel som är agressorn och ovillig att sluta kriga. Leder förhoppningsvis till kraftigare krav i avtalet samt sanktioner mot staten utan gränser.
__________________
Senast redigerad av Fina Gubben 2026-06-19 kl. 12:24.
Citera
2026-06-19, 13:13
  #271
Medlem
President Donald Trump verkade gå rakt in i en fälla som Fox News-reportern Peter Doocy gillrat på onsdagen innan han började med ett långt utbrott om media efter att ha insett att citatet Doocy läste upp för honom kom från hans egen mun.
https://atlantablackstar.com/2026/06/18/donald-trump-falls-for-a-reporters-trap-but-doesnt-realize-it-until-its-too-late-he-tries-to-play-it -off-but-spirals-instead/

Det spred sig snabbt över sociala medier, där många användare hånade presidenten för att han verkade inte känna igen sitt eget citat.

https://x.com/DianeWojnar/status/2067290199797743644?s=20
Citera
2026-06-19, 14:52
  #272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nackkula
Pentagon tells US lawmakers it needs $80 billion for Iran war costs, other bills.

https://www.jpost.com/international/article-899916


Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Haiti och

Iran har en nominell BNP/capita på cirka 3000 dollar per person. Alltså i paritet med länder som Haiti och Filippinerna. De är inte utfattiga (tänk Somalia eller Sydsudan) men ligger långt efter de flesta andra länder. Och nominell BNP/capita är ett viktigt mått för det speglar landets faktiska produktionskapacitet.
Du måste ta hänsyn till köpkraften..löner och varor är en tiondel av vad det är i väst.
Hur länge måste en iranier arbeta för att köpa en viss vara jämfört med väst.
Citera
2026-06-19, 14:53
  #273
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
-Vissa faciliteter är bombade och kan ta flera månader att reparera. Det tar också tid att börja om själva extraktionen, hitta personal till detta, och så vidare. Oljeutvinning är en komplicerad process.
-Skeppen i som är fast i persiska viken är naturligtvis fullastade, och måste alltså segla till var köparen är. Detta kommer ta tid, då alla dessa fartyg inte kan segla genom Hormuzsundet samtidigt.
-För att oljan och gasen från gulfen ska fortsätta produceras måste det finnas fartyg där för att hämta den. Men fartygen i den persiska viken måste först fara iväg för att leverera sin last. Och de fartyg som inte är fast har i regel seglat lång bort för att jobba i andra marknader runt om i världen - man måste alltså leverera eventuell last, och sedan komma till den persiska viken, vilket kan ta veckor eller månader. Vissa måste fullfölja längre avtal.

Det blir alltså ingen överproduktion, utan en ytterst långsam återstart av både produktionen och möjligheten att frakta oljan till där den behövs.
När jag pratade om överproduktion, så tänker jag på de som skalat upp och hur sen det varit avstängt med sundet kommer ikapp och att det sen totalt sett borde en viss överproduktion.

Jaja, vi får se vad som sker, som sagt vad jag gissade bara tiden
Citera
2026-06-19, 14:57
  #274
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
När kommer Iran eller Hizbollah skjuta första raketen mot Israel igen och därmed bryta freden för den miljonte gången?
Det är det mordiska nazi-judiska Israelerna som hela tiden bryter en vapenvila. Sedan skyller de på andra därför att "sex miljoner judar...".

Vad gäller USAs avtal med Iran så är nog inte detta så väldigt mycket en seger att glädjas åt och som gör att Trump kommer att kunna läsa om sig själv i Guinnes Book of Records
__________________
Senast redigerad av Man-o-Hast 2026-06-19 kl. 15:00.
Citera
2026-06-19, 16:05
  #275
Medlem
Donald Trump insisterade förra månaden på att han inte tänkte på amerikanernas ekonomi när han förhandlade med Iran.

Han har helt klart ändrat sig.

”Jag ville inte se en ekonomisk katastrof. Om man hade fortsatt med det här hade det kunnat hända”, sa Trump på onsdagen, i ett försök att förklara vad kritiker ser som ett djupt bristfälligt avtal för att avsluta kriget.

https://edition.cnn.com/2026/06/18/politics/trump-iran-deal
Citera
2026-06-19, 16:13
  #276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
När jag pratade om överproduktion, så tänker jag på de som skalat upp och hur sen det varit avstängt med sundet kommer ikapp och att det sen totalt sett borde en viss överproduktion.

Jaja, vi får se vad som sker, som sagt vad jag gissade bara tiden


Frågan är var någonstans man har skalat upp oljeproduktionen? Hur står sig volymerna mot det vi förlorat i sundet? Vad kostar den oljan - ökar man produktion gör man detta för att prisläget är högt nog att göra dyrare olja lönsam att utnyttja. Den försvinner alltså så fort priserna går under den nivån, vilket ju sker när gulfoljan, bland världens billigaste, kommer ut i marknaden igen.

Vidare kan produktionen i Gulfstaterna kan aldrig "komma ikapp" det som inte kommit ut. Det finns så mycket olja där för så lång framtid att oljan som inte kommer ut får anses vara förlorad även från perspektivet "lång ekonomisk sikt". Och då det kan ta flera veckor att öppna sundet helt, få ut alla fartyg och få in nya till att hämta mer, så kommer vi fortsatt att förlora olja innan vi får igen den.

Utöver detta blir läget med Iran inte stabilt bara för att det finns ett tillfälligt avtal. Ett nytt kärnvapenavtal kommer troligen att dröja flera år, och under den tiden kommer det alltid finnas risk för nya oroligheter och problem med sundet. Detta har två effekter som agerar för att motverka prissänkningar:

För det första så kommer länder runt om i världen först vilja fylla de oljereserver som använt under krisen, och sedan öka på dessa reserver för att stå bättre förberedda om oroligheter blossar upp igen. Detta tar ytterligare olja från vad som är tillgängligt att användas direkt.

För det andra så kommer oljehandlare, fartygsägare och försäkringsbolag vilja ta duktigt betalt för att riskerna att köpa och frakta olja från området är högre. Så utöver att det finns mindre olja än vanligt, så blir den billigaste oljan dyrare att frakta till där den behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in