2026-06-19, 05:23
Medlem
Fallet Kevin, Fallet Ulf, Quickärendena och da Costa-fallet har avslöjats vara rättsskandaler. Vilket tror ni kommer vara nästa fall där oskyldiga får upprättelse? Gemensamt för de fyra rättsövergrepp jag nämnt är den tidens okritiska syn på psykoanalys. Kanske finns det fler fall där psykoanalytiska spekulationer ledde till tragedier. Eller finns det något mer modernt ärende som kommer avslöjas vara en häxprocess?
Citera
2026-06-19, 07:45
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolsjevik
Fallet Kevin, Fallet Ulf, Quickärendena och da Costa-fallet har avslöjats vara rättsskandaler. Vilket tror ni kommer vara nästa fall där oskyldiga får upprättelse? Gemensamt för de fyra rättsövergrepp jag nämnt är den tidens okritiska syn på psykoanalys. Kanske finns det fler fall där psykoanalytiska spekulationer ledde till tragedier. Eller finns det något mer modernt ärende som kommer avslöjas vara en häxprocess?

Lisa Holm kanske, även om jag själv tror att rätt person blev dömd så känns det som att det finns tillräckligt med luckor i både utredning och domen som öppnar upp för att man gjort fel.
Citera
2026-06-19, 08:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Lisa Holm kanske, även om jag själv tror att rätt person blev dömd så känns det som att det finns tillräckligt med luckor i både utredning och domen som öppnar upp för att man gjort fel.
Kapast! både offer och GM är döda, inte många som vill överklaga eller rota i det då.
Fanns luckor i utredningen och jag tror det var fler än GM som visste vad som hänt. Nu är GM död tack för det i alla fall, hoppas det gjorde riktigt ont! Att han gjorde det är otvivelaktigt, att fler visste om vad som hänt... Ja. Men ingen ny utredning/resning kommer att ske.
Citera
2026-06-19, 08:25
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kapast! både offer och GM är döda, inte många som vill överklaga eller rota i det då.
Fanns luckor i utredningen och jag tror det var fler än GM som visste vad som hänt. Nu är GM död tack för det i alla fall, hoppas det gjorde riktigt ont! Att han gjorde det är otvivelaktigt, att fler visste om vad som hänt... Ja. Men ingen ny utredning/resning kommer att ske.

Åfan, visste inte att han blivit mördad
Ja nä de lär inte hända något där då..
Citera
2026-06-19, 08:28
Medlem
Onanikrems avatar
Blev knivmördad i fängelset, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lisa-holms-mordare-dodad-i-fangelse

Kan tycka det var rätt, men han kom för lindrigt undan.
Citera
2026-06-19, 14:03
Medlem
kyrkstockens avatar
Nu var quick och styckmordet kända tidigt.

JAg kan inte se något sådant fall idag.

Möjligen skandiamannens dödbo skulle kunna åtala staten
Citera
2026-06-19, 14:09
Medlem
Billy Butt kanske? Mannen som dömdes för våldtäkt för att han var så ful att ingen kvinna frivilligt skulle vilja ligga med honom.
Citera
2026-06-19, 14:37
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Nej de kan de inte. Stig Engström var på många sätt högst aktiv i mordet på Palme och lade sig i utredningen från dag ett. Han var sannerligen inget offer och är absolut inte utsatt för ett justitiemord.
Citera
2026-06-19, 15:53
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Nej de kan de inte. Stig Engström var på många sätt högst aktiv i mordet på Palme och lade sig i utredningen från dag ett. Han var sannerligen inget offer och är absolut inte utsatt för ett justitiemord.
ÄR du dum på riktigt.

JA, han råkade befinna sig på platsen....la sig i?
Citera
2026-06-19, 18:36
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolsjevik
Vilket tror ni kommer vara nästa fall där oskyldiga får upprättelse? Gemensamt för de fyra rättsövergrepp jag nämnt är den tidens okritiska syn på psykoanalys. Kanske finns det fler fall där psykoanalytiska spekulationer ledde till tragedier. Eller finns det något mer modernt ärende som kommer avslöjas vara en häxprocess?
En hel del enskilda som blivit utsatta för socialtjänstens maktmissbruk.
Citera
2026-06-20, 11:06
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Tänker detsamma som dig. Visst, det finns en del fall med en del luckor i utredningarna, men inte på nivå som dessa fall, inte på långa vägar.

Ja, det skulle isf vara för utpekandet som Palmes mördare, men det är ju ändå inte riktigt på samma nivå som typ Kevin eller Da Costa fallet, inte på ett sätt iaf. SE själv led ju inte i decennier av utpekandet. Och Polismyndigheten har ju själva i viss mån backat ifrån det också.
Citera
2026-06-20, 11:21
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Tänker detsamma som dig. Visst, det finns en del fall med en del luckor i utredningarna, men inte på nivå som dessa fall, inte på långa vägar.

Ja, det skulle isf vara för utpekandet som Palmes mördare, men det är ju ändå inte riktigt på samma nivå som typ Kevin eller Da Costa fallet, inte på ett sätt iaf. SE själv led ju inte i decennier av utpekandet. Och Polismyndigheten har ju själva i viss mån backat ifrån det också.
MMmm

Rubriken är ju vilket är nästa rättsfall...

Jag kan inte komma ihåg ett enda som varit lika stort i media som quick eller da costa var.

Det har väl förekommit att någon suttit i flera år för att förgripit sig på sitt barn som visat sig vara total lögn.

Det verkade vara en trend på sent 80-tal med barnpsykologer som projicerad fram barnbekännelser. Nåt fall handlade om någon dotter som drivits att komma med horribla anklagelser.

Det är tyvärr här i metoo-träsket, tro på kvinnor osv som dessa fall uppstår. eller i missbrukskretsar där folk döms på förhand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in