2026-06-19, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Ofan, så om jag fick för mig att jag vill ha en Rolex, så vill de att deras återförsäljare ska vägra mig?

Har de laglig rätt att vägra? Antar de måste knipa käft om anledningen i vissa fall. Inte kul att vägra fel person heller. En liten bomb i porten med lite otur.
Vet inte hur seriösa Rob Engström är/var, men idag sker det systematiskt att Rolex återförsäljare ”nekar” folk.

Om en helt vanlig Svensson sparat lite pengar och vill köpa en Rolex, en ny Rolex från en Rolex återförsäljare dvs, så kan denne inte göra det. Detta är för att de kommer be dig signa upp på en lista, gå och vänta X antal månader/år och sedan till slut höra av sig om att en klocka av entry-level modell du förmodligen inte vill ha - äntligen finns tillgänglig.

Efter att du köpt 3-4 klockor på detta vis och varit i deras kösystem länge, då kanske du faktiskt till slut har möjlighet att välja den klockan du vill ha.

Så: köp second hand Rolex, dyrare än att köpa ny men tid är pengar och satan vad du sparar tid på att köpa från en icke auktoriserad Rolex försäljare
Citera
2026-06-19, 05:57
Medlem
JymdKjams avatar
Det är väl ändå ingen kund som ser den där skylten? Bara att hyra en skylift och skruva ner den. Hur svårt kan det vara?
Citera
2026-06-19, 06:24
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Brutit mot penningtvättslagen och sålt klockor som dykt upp på gråmarknaden. Rolex gillar inte detta.

Precis min första tanke vilket stärktes ytterligare av en svensk-iranier till vd.
Nånstans måste de gängkriminella gå för att köpa lyxklockor svart, utan kvitto.
Citera
2026-06-19, 07:24
Medlem
inkboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Rob tappade "Hovleverantörsstatus" innan Rolex avslutade.
Hade de inte gjort det.....Vem vet

Vet du orsaken till varför de inte längre är kunglig hovleverantör? Är dock inte förvånad. Butiken har gått ner sig ordentligt de sista åren, kanske de sista tio åren. Väldigt stor skillnad mot innan.
Citera
Gromguttens avatar

Moderatormeddelande

Postat av Gromgutten 2026-06-19, 07:26
Moderator

Notera trådens placering, Føretagsskvaller. Vill du hellre prata klockor finns det bättre platser før detta.

/Mod
2026-06-19, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkboy
Vet du orsaken till varför de inte längre är kunglig hovleverantör? Är dock inte förvånad. Butiken har gått ner sig ordentligt de sista åren, kanske de sista tio åren. Väldigt stor skillnad mot innan.

Jag tror att det var i samband med länsstyrelsens sanktionsavgift/penningtvättshistorien/Patek Philippe avslutar samarbetet.
Kungahuset valde då att återkalla tillståndet/ta avstånd från företaget.

Lär ha varit en ordentlig prestigeförlust då man varit just Kunglig Hovleverantör sedan 1927....
Citera
2026-06-19, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator
Vet inte hur seriösa Rob Engström är/var, men idag sker det systematiskt att Rolex återförsäljare ”nekar” folk.

Om en helt vanlig Svensson sparat lite pengar och vill köpa en Rolex, en ny Rolex från en Rolex återförsäljare dvs, så kan denne inte göra det. Detta är för att de kommer be dig signa upp på en lista, gå och vänta X antal månader/år och sedan till slut höra av sig om att en klocka av entry-level modell du förmodligen inte vill ha - äntligen finns tillgänglig.

Efter att du köpt 3-4 klockor på detta vis och varit i deras kösystem länge, då kanske du faktiskt till slut har möjlighet att välja den klockan du vill ha.

Så: köp second hand Rolex, dyrare än att köpa ny men tid är pengar och satan vad du sparar tid på att köpa från en icke auktoriserad Rolex försäljare

Finns ingen mening i att ge bort pengar som näringsidkare.
Samtliga Rolex som kostar under list minus moms begagnade kan du köpa rätt enkelt från din ÅF.
De som kostar över däremot.....

Att enbart köpa Rolex ger dig noll pluspoäng,om du nu inte är en "Bra Kund" dvs någon ÅF anser vara gynnsam för företaget på ett eller annat sätt

Köp,precis som du säger,osäljbar skit från Blancpain,Vacheron,Chopard etc till listpris och förhandla fram ett "paketpris" innehållande den Rolex du suktar efter.
Eller så gör man precis som du föreslår.
I Stockholm går man 200meter från ÅF och köper precis det man vill ha till rådande dagspris.
Citera
2026-06-19, 08:03
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Konkurs pga av en skylt?!

Personliga relationer, kommersiell feeling och hög kvalitet i alla beaktanden är petimätrar som tryggar en verksamhet och som påverkar/bekräftar framgångarna, ingalunda en skylt!

.."parametrar" kanske
Citera
2026-06-19, 08:38
Medlem
fuzzpedals avatar
Råkade se en lite kryptisk story på Instagram, i samband med Pitti Oumo, om hur Rolex avslutat samarbetet med en återförsäljare för att denne skall ha reparerat/restaurerat Rolex-klockor med icke-autentiska reservdelar och sedan sålt dem som "Rolex".

Inget namn eller annan info nämndes tyvärr.
Citera
2026-06-19, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Råkade se en lite kryptisk story på Instagram, i samband med Pitti Oumo, om hur Rolex avslutat samarbetet med en återförsäljare för att denne skall ha reparerat/restaurerat Rolex-klockor med icke-autentiska reservdelar och sedan sålt dem som "Rolex".

Inget namn eller annan info nämndes tyvärr.

Iransk VD. Nuff said.
Citera
2026-06-19, 08:45
Medlem
GiveMeHeads avatar
Lägg ner skiten. Om jag har en bilverkstad. Får jag sätta upp BMW, Mercedes och Porsche skyltar om jag mest reparerar gamla skoda, Renault mm.
Citera
2026-06-19, 09:56
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Att hyra en byggnadsställning är fan inte billigt

Billigare än vitet iallafall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto