Idag, 12:53
Medlem
PUBG2018s avatar
De flesta av dessa klockor görs i Kina för några hundra lappar. Pajaser ska gråta över några klockor. Det är inte 1900-talet där allt gjordes för hand!
Citera
Idag, 13:36
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
nja, det här är lite pudelns kärna. tillverkningskostnaden för en rolex är mellan 5000 kr – 15000kr. både i försäljningsledet mellan HWF/rolex och återförsäljaren och mellan återförsäljaren och klockköparen måste man fläska på rätt rejält för att hålla uppe chimären av exklusivitet. resonemanget kan även appliceras på inredningen i butiken, som måste hålla en viss nivå av lyx för att kunna skilja klockköparen från hans pengar utan att förtroendet för "varumärket" naggas i kanten.

det är en ganska imponerande bedrift. branschen har ju tappat enormt i volym sedan mobiltelefonernas intåg. då funkade det inte att fortsätta som förr, att försöka sälja just i volym, för då hade det gått som med filofaxen och fotogenlampan. man var tvungen att skapa exklusivitet för att tuta i bögar, blattar och noveau riche-nollor att de behövde ett exklusivt smycke till sin lilla handled. det var fan inte lätt, men det gick, och det är faktiskt imponerande.

Förstår du vad vinst är? Det är pengar efter alla omkostnader som du pratar om.

Säger inte det är "lätt" att sälja klockor men trodde de var tuffare bransch.
Citera
Idag, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Rob E har det alltid talats gott om.
Jag som varit utanför klockvärlden ett bra tag nu är förbluffad över att se denna nyhet. Samt också att Rolex har ”dumpat” Rob E för flera år sedan. De var suveräna att ha att göra med men jag själv gick till Nymans istället för de låg närmare mig.

En Rolex är dyr.
Men det är en familjeresa till Thailand också men till skillnad från resan så har klockan ett bestående värde.
Handlar om prioritering: klocka eller resa/annat. Iallafall för de flesta av oss, gäller såklart inte alla både uppåt och nedåt i samhällsklass.

Det är inte den Rob E jag minns, sorgligt.
Mycket kan hända på 10 år.

Det verkar gått ner sig under Arne Mobergs tid. Var väl dessutom bara runt 5-7 år sedan de fick massiva böter för brott mot penningtvättslagen, ca 5-8 Mkr?

Är Arne Moberg en skojare?
Senast redigerad av Sall2001 Idag kl. 14:26.
Citera
Idag, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Rolex bör ju kunna gå direkt på fastighetsägaren för att få ner skylten. Tror knappast de kommer bråka, och Rolex kan väl betala struntsumman själva för att plocka ner den. Hur svårt ska det vara?

Hur länge har den där iranskan ägt butiken? Känns inte som hon har några anor alls kopplade till varumärket. Intressant om de tappat så mycket omsättning nu och bara omsätter 15 miljoner. I så fall har de tappat 90% av omsättningen på bara ett år. Hon måste ha gjort en rejäl fuckup för att bli stämplad som persona non grata om inte ens Omega eller Tag Heuer vill ha henne som AD.

Kollar man på Nymans UR så omsätter de ju stabilt runt 5-600 miljoner år efter år. Där verkar de göra allting rätt så finns inga yttre omständigheter att skylla på. De är nog rätt skadeglada kan jag tänka mig.

Inte en chans att Rolex lagligt sett kan skruva ner skylten själva.

Hur vet du att arabiskan äger bolaget?
Citera
Idag, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proumbra
Ett utav världens starkaste och prestigefyllda varumärken, om inte DET starkaste varumärket.

Klart som fan varje skojare till aristokrat kommer att utnyttja det till sin egen fördel om dom kan.

Men det är helt rätt, ner med skylten. Falsk marknadsföring. Skulle inte sätta min fot i den butiken. Bara fotbollsspelare med invandrarbakgrund från div 3 kommer att hänga där, tillsammans med övriga orten.

Inte ens topp 10. Tror inte ens topp 20.
Citera
Idag, 15:04
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Förstår du vad vinst är? Det är pengar efter alla omkostnader som du pratar om.

jepp, det var det 1990 också, när vem som helst kunde köpa en submariner för femton papp. lol
Citera
Idag, 15:34
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proumbra
Ett utav världens starkaste och prestigefyllda varumärken, om inte DET starkaste varumärket.

Klart som fan varje skojare till aristokrat kommer att utnyttja det till sin egen fördel om dom kan.

Men det är helt rätt, ner med skylten. Falsk marknadsföring. Skulle inte sätta min fot i den butiken. Bara fotbollsspelare med invandrarbakgrund från div 3 kommer att hänga där, tillsammans med övriga orten.
Du kan uppenbart ingenting om klockor! Rolex tillhör mellansegmentet vad gäller high end märken där tex Omega, Tag Heur, Breitling osv befinner sig.
Citera
Idag, 16:44
Medlem
Proumbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Du kan uppenbart ingenting om klockor! Rolex tillhör mellansegmentet vad gäller high end märken där tex Omega, Tag Heur, Breitling osv befinner sig.

Jag sade ingenting om vilket segment det handlade om, jag syftade på varumärket, det märke som har störst "brand recognition". Dom flesta känner till Rolex, inte AP, Patek eller Richard Mille.

Dom namnen kan lika gärna vara en leksak i ett flingpaket om du frågar vanliga personer som inte är intresserade utav klockor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in