2026-06-13, 08:17
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Jag och många förstår Jesus berättelsen, det har inget med stolthet eller girighet att göra, de påläggen står för dig
Det första påståendet är tveksamt. Det andra däremot framstår, enligt min bedömning, som betydligt mer övertygande. Det verkar nämligen inte ens som att du har tillägnat dig den grundläggande kristna läran, än mindre att du försöker leva i enlighet med de ideal den förespråkar.

Jag menar, om jag, som varken är kristen eller troende, utan större svårighet kan identifiera vilka synder som tycks dominera ditt sätt att tänka, då är det fan dags för självrannsakan, särskilt om du betraktar dig själv som kristen och troende.

Annars är det riktigt illa.
Senast redigerad av particulum1 2026-06-13 kl. 08:19.
Citera
2026-06-13, 08:21
Medlem
Om ditt liv på jorden liknar ett helvete kan man finna tröst i att det efter livets slut blir ett himmelrike som väntar.
Citera
2026-06-13, 08:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag menar, om jag, som varken är kristen eller troende, utan större svårighet kan identifiera vilka synder som tycks dominera ditt sätt att tänka, då är det fan dags för självrannsakan, särskilt om du betraktar dig själv som kristen och troende.
Du verkar vara väldigt bra på detta. Speciellt hur det alltid fungerar till din fördel är intressant.
Citera
2026-06-13, 08:43
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du verkar vara väldigt bra på detta. Speciellt hur det alltid fungerar till din fördel är intressant.
Kanske visar detta intresse inom dig att du åtminstone betraktar det som möjligt att jag besitter en något, lite, kanske ypperligt mikroskopist djupare insikt i esoterisk filosofi.

Jag syftar då på ordets ursprungliga innebörd. "Esoterisk" härstammar från grekiskans esō, vilket betyder "inom" eller "det inre".

Kan det vara så (och jag frågar frågan) att jag möjligtvis, kanske, besitter en liten större insikt utav vad som sker inom människan än vad du gör?

Och kanske, möjligtvis, potentiellt, är det därför jag är "väldigt bra på detta" och att det "alltid fungerar till min fördel"?
Citera
2026-06-13, 08:52
Medlem
Citat:
Tror du ens fortfarande på Jesus läror, eller på de kristna ideal som dessa avser att förmedla?

Om jag ska uttrycka det inom den kristna traditionen, så är detta dina två synder: Stolthet och girighet.

Inte nödvändigtvis girighet i dess mest materiella bemärkelse, utan som en omättlig strävan efter visshet, rättfärdighet eller andlig exklusivitet. En vilja att äga sanningen snarare än att förhålla sig ödmjukt till den.

Och stolthet, inte som värdighet eller självrespekt, utan som oviljan att underkasta de egna övertygelserna samma prövning som man utan tvekan tillämpar på andras.
Jag och många förstår Jesus berättelsen, det har inget med stolthet eller girighet att göra, de påläggen står för dig
Citera
2026-06-13, 08:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Det är ju faktiskt lite roligt att du skriver att du förstår Jesus berättelsen när du tror att Jesus är solen.
Citera
2026-06-13, 09:20
Medlem
Citat:
Det första påståendet är tveksamt. Det andra däremot framstår, enligt min bedömning, som betydligt mer övertygande. Det verkar nämligen inte ens som att du har tillägnat dig den grundläggande kristna läran, än mindre att du försöker leva i enlighet med de ideal den förespråkar.

Annars är det riktigt illa.
De sju dödssynderna står inte listade i Bibeln….så det är väl passande dig att luta dig till dom, glöm inte dygderna
Citera
2026-06-13, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det är ju faktiskt lite roligt att du skriver att du förstår Jesus berättelsen när du tror att Jesus är solen.
Inte bara roligt men ett sant konstaterande alltså fakta, Jesus som person alltså människosonen alltså människan är solen kommen i kött och blood, vetet du äter druvan du dricker har växt sig starka och näringsrika i solens ljus, maten och drycken när dig och blir ditt kött och blod, dess(brödet/druvan) styrka som är solens styrka blir din styrka. I djupare perspektiv är de grundämnen som är människa(liv) och planeterna komna ur stlärnor(Solar) som är komma ur skapelse ögonblicket, vi alla bär ljuset(anden) inom oss i direkt ”släktled” till Gud
Senast redigerad av Kirev 2026-06-13 kl. 10:59.
Citera
2026-06-13, 14:24
Medlem
Följande har tillskrivits Jesus av de tidiga kyrkofäderna, såsom Athanasius i hans verk Om Ordet som blev kött (De Incarnatione), där han menar att människan behöver Jesus för att få liv och för att bli gudomlig i den kommande världen.
Citera
2026-06-13, 15:46
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epshoi
Där han menar att människan behöver Jesus för att få liv och för att bli gudomlig i den kommande världen.

Sådant guld och silver du kommer med.

Kristus är väldigt snäll och tillgänglig eftersom är en aktiv Gud.
Citera
2026-06-13, 15:55
Medlem
TwoThousands avatar
Citerar Kristus heliga ord för att visa att ni älskar honom..
Hur blev det på detta sättet?
Citera
2026-06-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
”It will only feel like an eternity.”

Varför skulle man inte vilja försöka undvika det?
Så du tror att Jesus kan rädda dig från ett helvete som inte är evigt men som känns evigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in