2026-06-18, 19:38
  #937
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu var ju detta en replik på att det skulle hamna kring maxstraffet, vilket jag nu uppfattar det som att du inte längre verkar tycka. Så vi verkar ju överens i sak. Att den övriga brottsligheten kommer trissa upp straffet ytterligare är en självklarhet, så där är vi också överens.

Att RH 2017:45 skiljer sig åt detta fallet är jag också medveten om. Ville bara göra en jämförelse med ett fall där det olaga frihetsberövande skedde i det egna hemmet.

Jag vill också flagga för att de olaga frihetsberövandena kan bli föremål för bedömning om huruvida det skall anses som en brottsenhet eller flera. Så huruvida detta kommer att bedömas som ETT ("stort") fall av olaga frihetsberövande eller 42 ("små") fall av olaga frihetsberövande.
Det har jag aldrig sagt att jag tror (om jag inte uttryckt mig väldigt slarvigt). Jag har gissat på någonstans mellan max för grovt vållande och max för olaga frihetsberövande, dvs. någonstans mellan 6 och 10 år. Det jag menar är inte att jag tror det blir 10 år, utan att jag ser det som ytterst osannolikt att det blir endera mindre än 6 eller mer än 10 år. Tror också det är mer sannolikt att man landar rätt nära 6 år, snarare än i högre delen av skalan. Om tingsrätten landar i något närmare 10 år så blir det sannolikt sänkt i hovrätten. Klart att det är ett upprörande fall men det är inte ett av de värsta fallen av vanvård någonsin direkt.

Ja, det blir intressant att se om det bedöms som 42 fall av olaga frihetsberövande eller ett fall. Jag lutar åt att det kommer ses som många separata fall pga att det åtminstone ibland gått längre tid mellan tillfällena, men inte nödvändigtvis så att alla dessa 42 fall räknas separat.

Åtalet om framkallande av fara för annan tvekar jag på om det egentligen kommer hålla. Där blir antalet brott direkt beroende av hur man bedömer frihetsberövandena, men jag tycker också det är rätt märkligt att man alls har med det. Jag har inte sett det i andra fall av olaga frihetsberövande, vad jag kan minnas, och om framkallandet av fara utgör samma handling som det olaga frihetsberövandet så tänker jag att det är tveksamt om det håller. Framkallande av fara för annan är dock inget jag har särskilt bra koll på. Har du någon tanke om det?
Citera
2026-06-18, 19:48
  #938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det stämmer ju inte.
Hon protesterar för att hon vill åka rutschkana en gång till. Fullt normalt agerande och hon åker en gång till -- vilket ger vid handen att hon inte är rädd för pappan.

fast då upplever vi olika? vet att det finns två videosar på när hon åker rutschkana på leklandet från samma datum men två olika inlägg och det ena är ju då när hon börjar skrika å sen hålla för sin mun.
å den andra videon åker hon rutschkanan å springer å åker den igen.
Citera
2026-06-18, 20:17
  #939
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finasko
Filmen jag länkade till finns i samma inlägg bland dom bilderna om det går att hitta?
Hur eller hur länken på videon jag skickade visar när hon ska åka rutschkanan och pappan tar fram handen å när D har åkt rutschkanan där på leklandet så börjar hon skrika å mitt i skriket kommer hon på sig själv typ å tar sig för munnen å man ser hur hon typ får panik å rädsla.. bara dom känslorna visar rätt mycket 🥺
Jag är från Bulgarien och jag hör vad pappan säger. Han räcker fram handen och säger på bulgariska "nu går vi", men Danaya surar för att hon inte vill lämna rutschkanan. Danaya förstår precis vad hennes pappa säger, och hon visar tydligt att hon vill leka kvar på rutschkanan. Då klättrar Danaya upp på rutschkanan en gång till, och hennes pappa skrattar.
Citera
2026-06-18, 20:32
  #940
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschi
Men nu var ju funderingen från början varför flickan inte var på förskolan när mamman jobbade!?
Som jag skrev så hade flickan väldigt hög närvaro på förskolan, vilket alla pedagogerna vittnade om.

Därför jag skrev att jag är tämligen säker på att vabbdagarna mamman hade var för att mamman inte ville jobba, och därför fick flickan vara hemma.

Framgår det någonstans att flickan var hemma från dagis när mamman jobbade på vardagar?
Vad jag kunde se från rapporterna så var flickan hemma när mamman vabbade.

Det var en del vabbdagar nämligen, och med tanke på flickans höga närvaro så rimmar det illa att flickan ska varit borta både när mamman vabbade samt ibland när mamman jobbade (inte helg)

Men hon lämnades hemma ensam när mamman jobbade helg.

Sen om mamman var hemma hos flickan när mamman vabbade är en annan fråga, det kan lika gärna ha varit att hon sov hos killen o ringde förskolan om att flickan var "sjuk" samt jobbet att hon behövde vabb.

Allt går att kolla om man orkar matcha flickans frånvaro från förskolan och mammans vabb med tiderna hon var hos killen.

Inget jag hinner ikväll men kanske imorgon.
Citera
2026-06-18, 20:33
  #941
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoarder
I FUP framgår att Viktor gråter i förhören då han får klart för sig vad barnet utsatts för. Han är nog inte alls medskyldig i detta.

Samtidigt så hade han kontakt med henne flera veckor efteråt. Där bör det ha framkommit på något sätt att hon var ensam eftersom hon inte var hos mormor och morfar. Den enda som visste det var Emma och om han då hörde det så kan man lätt koppla ihop saker och ting.

Om de inte är ihop ännu? Men då är han ju bra sjuk i huvudet om han inte dumpat henne.
Citera
2026-06-18, 20:38
  #942
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Samtidigt så hade han kontakt med henne flera veckor efteråt. Där bör det ha framkommit på något sätt att hon var ensam eftersom hon inte var hos mormor och morfar. Den enda som visste det var Emma och om han då hörde det så kan man lätt koppla ihop saker och ting.

Om de inte är ihop ännu? Men då är han ju bra sjuk i huvudet om han inte dumpat henne.
Samma dag som Viktor hördes första gången blev Emma anhållen. Strax därefter blev hon häktad med restriktioner. Viktor kan inte ha haft någon kontakt med Emma efter att han hördes av polis första gången.
Citera
2026-06-18, 20:45
  #943
Medlem
I vilken del av sovrummet låg D när mamman kom hem?
Citera
2026-06-18, 20:47
  #944
Medlem
Hur tolkar rätten flickans låga blodsocker när hon kom in till sjukhus?
Citera
2026-06-18, 20:48
  #945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Som jag skrev så hade flickan väldigt hög närvaro på förskolan, vilket alla pedagogerna vittnade om.

Därför jag skrev att jag är tämligen säker på att vabbdagarna mamman hade var för att mamman inte ville jobba, och därför fick flickan vara hemma.

Framgår det någonstans att flickan var hemma från dagis när mamman jobbade på vardagar?
Vad jag kunde se från rapporterna så var flickan hemma när mamman vabbade.

Det var en del vabbdagar nämligen, och med tanke på flickans höga närvaro så rimmar det illa att flickan ska varit borta både när mamman vabbade samt ibland när mamman jobbade (inte helg)

Men hon lämnades hemma ensam när mamman jobbade helg.

Sen om mamman var hemma hos flickan när mamman vabbade är en annan fråga, det kan lika gärna ha varit att hon sov hos killen o ringde förskolan om att flickan var "sjuk" samt jobbet att hon behövde vabb.

Allt går att kolla om man orkar matcha flickans frånvaro från förskolan och mammans vabb med tiderna hon var hos killen.

Inget jag hinner ikväll men kanske imorgon.

Men herregud... läs hela fupen så syns det tydligt.. hon jobba flertal gånger och daya var hemma själv!
Citera
2026-06-18, 20:52
  #946
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Jag är från Bulgarien och jag hör vad pappan säger. Han räcker fram handen och säger på bulgariska "nu går vi", men Danaya surar för att hon inte vill lämna rutschkanan. Danaya förstår precis vad hennes pappa säger, och hon visar tydligt att hon vill leka kvar på rutschkanan. Då klättrar Danaya upp på rutschkanan en gång till, och hennes pappa skrattar.

Tack för översättningen.

Inte lyckats se rutchkanevideon, kanske för att jag inte har Facebook. Lyckades ändå få se flera bilder och filmen bland bollarna.

Var fint att se bilder på Danaya tillsammans med pappan. Synd att han inte fick gehör från mamman att flickan skulle bo med honom. De var fina tillsammans och han verkar ha sundare idéer om hur man tar hand om små barn.
Citera
2026-06-18, 21:02
  #947
Medlem
Mamman verkar vara dysfunktionell på så många plan, men ändå lyckas hon ha en anställning.
Hur fungerade hon på arbetsplatsen?

Nej, jag kan inte läsa FUP just nu.
Citera
2026-06-18, 21:02
  #948
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Huvudförhandlingsplanen ser ut så här:
Dag 1: Yrkanden, inställning, åklagarens sakframställan.
Dag 2: Fortsatt sakframställan åklagaren, sakframställan försvaret.
Dag 3: Förhör med Emma.
Dag 4: Förhör med Emma.
Dag 5: Vittnesförhör med Simone S, Jessica S, Sarah H, Viktor J, Joanna P.
Dag 6: Vittnesförhör med Amie A, Hanna F, Teresa B. Sakkunnigförhör Johan Melander Hagborg.
Dag 7: Personalia, slutanföranden.

Morföräldrarna är med som målsäganden och inga förhör är planerade med dem. Morföräldrarna har alltså använt sig av sin rätt att vägra vittna mot närstående.

Är det i denna ordning vittnena kommer vittna eller kan det vara hur som?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in