2026-06-17, 20:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Alla ni som tycker att dom borde fått mycket mer har alla möjligheter att skicka dom några tusenlappar. Eller är det som vanligt andras pengar ni vill vara generösa med?
Det är staten som gjort ett fel som är grunden till deras förstörda liv och därmed är det givetvis staten som ska ersätta för den skada som skett.
Det är som med andra skadestånd .. om någon annan än den som dömts betalar så har inte den dömde gjort rätt för sig.

Så nej - i det här fallet är det staten som ska stå för fiolerna.
Citera
2026-06-17, 21:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det gör inte det.
Att de har varit misstänkta har givetvis allt med saken att göra.

Nej, de kunde inte fällas för mord eftersom man inte kunde fastställa dödsorsak - och när det gäller griftefrid är de inte frikända alls. Det har inte prövats och finns ingen dom gällande det eftersom det var preskriberat. Det är ju också det som gör att de inte kunnat överklaga skrivelsen i domskälen.

Otäcka uppfattningar?
Att en person frikänns är inte detsamma som att en person inte begått gärningen, utan att det inte kunnat bevisas att personen gjort det.
I det här fallet kunde man inte ens visa att ett mord begåtts eftersom man inte kunde fastställa någon dödsorsak - det innebär inte att inget mord begåtts. Det vet man ju faktiskt inte.

Det finns dock knappast någon poäng med att gurgla runt i det.
När regeringen ger "nådepeng" i detta fall så har man också varit tydliga med att man inte tar ställning i skuldfrågan, samt är summan som beviljats ett skämt. Det är allt annat än en upprättelse det är frågan om.
Oaktat var man står i frågan gällande deras skuld så är den felaktiga skrivningen i domen upphov till ett livslångt lidande och stora konsekvenser för de båda - och det borde ha visats i den beviljade summan. Det hade åtminstone varit anständigt med 20 miljoner vardera.

Läkarna är frikända för mordet på och styckningen av Da Costa. Omständigheterna är ointressanta för frågan om de är frikända. Man kan bara vara frikänd eller fälld. Det spelar ingen roll för den juridiska skuldfrågan om man varit misstänkt eller inte. Läkarna som varit misstänkta är inte ner skyldiga än du som inte varit det. Så fungerar juridiken.

Dina föreställningar om detta är egensnickrade och felaktiga och har inget som helst stöd i juridiken. Det är helt och hållet påhitt.

Detta är av vikt eftersom påståenden om motsatsen fungerar som medel av beljuga läkarna och sådana föreställningar om graderad skuld är en av drivkrafterna bakom förföljelsen av dem. De är därför otäcka.
Citera
2026-06-17, 22:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Läkarna är frikända för mordet på och styckningen av Da Costa. Omständigheterna är ointressanta för frågan om de är frikända. Man kan bara vara frikänd eller fälld. Det spelar ingen roll för den juridiska skuldfrågan om man varit misstänkt eller inte. Läkarna som varit misstänkta är inte ner skyldiga än du som inte varit det. Så fungerar juridiken.
När frikändes de från styckningen?
På vilka grunder fälldes de inte för mordet?

Det spelar absolut roll för hur staten kan och får agera om man är/varit misstänkt eller inte.
Du har helt enkelt fel i detta.

Citat:
Dina föreställningar om detta är egensnickrade och felaktiga och har inget som helst stöd i juridiken. Det är helt och hållet påhitt.
Ok. Det är din uppfattning - verkligheten är att ett utslag i en rättegång är något som staten måste förhålla sig till, inget som styr enskilda eller allmänhetens uppfattning.
Rättssäkerhet gäller i förhållande till staten.

Citat:
Detta är av vikt eftersom påståenden om motsatsen fungerar som medel av beljuga läkarna och sådana föreställningar om graderad skuld är en av drivkrafterna bakom förföljelsen av dem. De är därför otäcka.
Du får omformulera detta, för vad du vill säga är obegripligt för mig.
Lägg det gärna på mig - men om du vill att jag ska förstå vad du menar i detta stycke så måste du säga det på ett sätt så jag förstår vad du menar.
Citera
2026-06-18, 09:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
När frikändes de från styckningen?
På vilka grunder fälldes de inte för mordet?

På exakt samma grunder som alla andra som frikänns. Genom att domstolen kommer fram till att det inte är bevisat bortom rimligt tvivel att de begått gärningen de är åtalade för.

Citat:
Det spelar absolut roll för hur staten kan och får agera om man är/varit misstänkt eller inte.
Du har helt enkelt fel i detta.

Det saknar betydelse för frågan om skuld eller oskuld. De är frikända för brottet och i juridikens ögon oskyldiga till det.

Citat:
Ok. Det är din uppfattning - verkligheten är att ett utslag i en rättegång är något som staten måste förhålla sig till, inget som styr enskilda eller allmänhetens uppfattning.
Rättssäkerhet gäller i förhållande till staten.

Alla får tro vad de vill. Det behöver inte påpekas. Det saknar betydelse för juridiken och för frågan om de är oskyldiga eller skyldiga i lagens ögon.

Citat:
Du får omformulera detta, för vad du vill säga är obegripligt för mig.
Lägg det gärna på mig - men om du vill att jag ska förstå vad du menar i detta stycke så måste du säga det på ett sätt så jag förstår vad du menar.

Diskussioner av den här typen kan bara tjäna som ett förminskande av det faktum att de faktiskt är frikända och i juridisk mening oskyldiga.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2026-06-18 kl. 09:13.
Citera
2026-06-18, 11:48
Medlem
AIAdventurers avatar
2 miljoner var inte mycket det med tanke på det inkomstbortfall de två läkarna haft när de förlorade jobbet.
Citera
2026-06-18, 13:17
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Nej, det går inte att dra någon parallell med mig eller någon annan icke misstänkt. Just av skälet att det handlar om människor som inte varit misstänkta.
Ja, staten ska behandla friade som om de var oskyldiga - allmänheten är inte staten och har inte den skyldigheten utan äger rätt till egna uppfattningar.

Dessutom friades de ju inte från mord, utan man kom väl fram till att man inte kunde visa hur hon dött och därmed inte heller bevisa mord.

När deras läkarlegitimationer drogs in så kunde det göras med motiveringen att de saknade allmänhetens förtroende. Skrivelsen i domen var avgörande för beslutet trots att det inte var en dom - men då var inte en dom avgörande, utan bristande förtroende för dem i deras roll som läkare p g a det de anklagades för räckte.
Det formella felet har domstolen som skrev domskälen gjort - inte ansvarsnämnden/förvaltningsrätten som använde de uppgifter som fanns att tillgå för sin bedömning.
När gäller Teet så talade ju inte heller hans kontakter med prostituerade för ett förtroende hos allmänheten som läkare.
Vi har idag - på ont och gott - mycket snävare regler för vad som kan ligga till grund för indragen läkarlegitimation. Beslutet som fattades 90/91 var dock inte baserat på hur dagens regelverk och tolkning ser ut, utan på vad som gällde då - och ur det perspektivet så gjorde inte Förvaltningsrätten fel.

När det gäller upprättelse så är min uppfattning - tvärtemot flera i tråden - att den uteblivit.
De här "nådepengarna" är inte en upprättelse, det är loska som man populistiskt fattat beslut om för att få tyst på både kritiker och slut på försök till nya rättsprocesser.
2 miljoner var är inte ens 50 k per år för förstörda karriärer och förstörda liv .. Det är en förolämpning.
Vet inte om det är något hypotetiskt resonemang du för angående indragningen av deras läkarlegitimationer, men i den slutgiltiga domen när legitimationerna blev indragna så var det en och endast en grund för det, att kammarrätten fann det bevisat bortom rimligt tvivel att de var skyldiga till styckning av daCostas kropp. Det var redan klarlagt i förutsättningarna för denna extraordinära rättegång att det var endast det som skulle prövas och ligga till grund för en dom.
Citera
2026-06-18, 15:27
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Eventuellt saftigt arv att vänta till barnet som inte velat veta av pappan sedan dess. Det här samhället är en ren parodi.

Hoppas innerligt att han gör henne arvslös
Hon är fan inte värd vatten
Citera
2026-06-18, 16:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Borde inte kvinnan som hittade på alltihop om sin egen ex betala?

Borde inte barnen få en slant så att de verkligen verkligen förstår att allt var påhitt och att männen inte begått något fel alls?
Citera
2026-06-18, 16:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det innebär inte heller att det INTE varit skyldiga till brott
Öh, du är inte dömd för mord, men det innebär att du kan ha mördat några?

Kan vi inte säga att om man kan bevisa att någon mördat så är han mördare, annars är han inte mördare?

Jag får samma vibbar av ditt inlägg som i fallet: Kvinnor som fantiserar om män som mördar. Du hade aldrig skrivit samma sak om en kvinna.
Citera
2026-06-18, 16:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Öh, du är inte dömd för mord, men det innebär att du kan ha mördat några?
Ja, det vet ju faktiskt inte DU. Du vet bara att jag inte är dömd för mord.

Citat:
Kan vi inte säga att om man kan bevisa att någon mördat så är han mördare, annars är han inte mördare?
Nej, däremot kan vi säga att om det inte går att bevisa så går det inte att fälla för mord.

Citat:
Jag får samma vibbar av ditt inlägg som i fallet: Kvinnor som fantiserar om män som mördar. Du hade aldrig skrivit samma sak om en kvinna.

Jo, det hade jag. Det är du som fixerar dig vid kön - inte jag.
Citera
2026-06-18, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Juridiskt är det ju som du säger men verkligheten kan vara en annan. En dömd mördare kanske inte alls har mördat (dvs är de facto inte en mördare) och det går många mördare runt i samhället, som inte är dömda för mord.

Så nja, jag skulle nog inte tycka att vi ska använda ordet mördare på det sätt som du föreslår, att dömda mördare är mördare oavsett de tagit livet av någon eller ej och att folk som haft ihjäl andra med berått mod men klarat sig undan lagens långa arm, de är inte mördare.
Citera
2026-06-18, 16:44
Medlem
Citat:
utan man kom väl fram till att man inte kunde visa hur hon dött och därmed inte heller bevisa mord.
Vilket är detsamma som att de friades från anklgelserna om mord, som de stod åtalade för.

Om man står åtalad för mord ich domen blir ett frikännande, så har man friats från anklagelserna om mord. Och detta alldeles oavsett varför man inte blir fälld. Det spelar alltså ingen roll om det under rättegången slås fast att mord inte har begåtts, eller om det iaf inte går att bevisa att mord begåtts. En friande dom är en friande dom. I de här två männens fall, en dom som rörde ett anklagelser om att de skulle ha mördat en person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in