Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Läkarna är frikända för mordet på och styckningen av Da Costa. Omständigheterna är ointressanta för frågan om de är frikända. Man kan bara vara frikänd eller fälld. Det spelar ingen roll för den juridiska skuldfrågan om man varit misstänkt eller inte. Läkarna som varit misstänkta är inte ner skyldiga än du som inte varit det. Så fungerar juridiken.
När frikändes de från styckningen?
På vilka grunder fälldes de inte för mordet?
Det spelar absolut roll för hur staten kan och får agera om man är/varit misstänkt eller inte.
Du har helt enkelt fel i detta.
Citat:
Dina föreställningar om detta är egensnickrade och felaktiga och har inget som helst stöd i juridiken. Det är helt och hållet påhitt.
Ok. Det är din uppfattning - verkligheten är att ett utslag i en rättegång är något som staten måste förhålla sig till, inget som styr enskilda eller allmänhetens uppfattning.
Rättssäkerhet gäller i förhållande till staten.
Citat:
Detta är av vikt eftersom påståenden om motsatsen fungerar som medel av beljuga läkarna och sådana föreställningar om graderad skuld är en av drivkrafterna bakom förföljelsen av dem. De är därför otäcka.
Du får omformulera detta, för vad du vill säga är obegripligt för mig.
Lägg det gärna på mig - men om du vill att jag ska förstå vad du menar i detta stycke så måste du säga det på ett sätt så jag förstår vad du menar.