Klägget sammanfatter det rätt bra:
Slarv, flum, och en sparkad GD
Det som kan läggas till är att Forssmed är en övertygad anhängare av pingströrelsen, i vilken han indoktrinerats sedan barnsben och från vilken han aldrig frigjort sig. Han har dock sett till att ta bort all sådan information från sina beskrivningar på Regeringskansliet, Wikipedia och KDs sajt. Men han är fortfarande väldigt aktiv, i början av året deltog han t.ex. i "Pingst Pastor" (en tre dagar lång pingströrelse-häppening för "inspiration, undervisning, lovsång och gemenskap") som talare och höjde pingströrelsens arbete till skyarna och lovade i princip att regeringen inte ska lägga sig i vad de gör (enligt Forssmed ska pingströrelsen framgent få ha "stor teologisk frihet"). Inom pingströrelsen ser man traditionellt just den egna tron som grunden till "existentiell hälsa", och förstås också avsaknad av tro som "existentiell ohälsa"...
Att regeringen och socialministern försöker tvinga Folkhälsomyndigheten att inkludera ett påhittat religiöst drivet flum-begrepp som nåt slags "hälsa" hör förstås fan till (rent bokstavligen), eftersom avsikten är att ge religionen (och pingströrelsen) en officiell roll inom hälsofrämjandet. Det är det gamla "tro på jesus så blir du frisk"-konceptet, i ny tappning.
Samtidigt ska man förstås också kunna tjäna pengar på att erbjuda sådan "religiös hälsovård", vilket är statsministerns frus businesskoncept. Det kan också vara värt att notera att Birgitta Ed prästvigdes så sent som 2023, efter att i 25 år arbetat som PR-konsult, kommunikationsstrateg, lobbyist och privat företagare inom den branschen, inklusive en tid som "sakkunnig" på regeringskansliet. Och att hennes lämplighet som präst nu utreds av domkapitlet.
Som om det inte skulle räcka så var Forssmed inbjuden som deltagare och en av huvudtalarna i ett seminarium om "existentiell hälsa", på initiativ av Svenska kyrkan och... just det, Birgitta Ed (som också själv fungerade som ordförande/moderator). Här är det tal Forssmed höll på seminariet:
Jakob Forssmed: Existentiell folkhälsa - vad är det?. Notervärt är alltså att det inte finns nåt sånt begrepp som "existentiell folkhälsa", det är helt påhittat (i Sverige). Ändå deltog Forssmed som minister, som regeringens representant, och visade därmed regeringens stöd för (det påhittade) konceptet. Och kopplade ihop "existentiell folkhälsa" med bl.a. sjukvård och påstod att det saknas en del i den svenska folkhälsan och sjukvården, nämligen "existentiell folkhälsa".
Det är alltså Forssmed som borde få sparken, på direkten (det är bara att lyssna på det flummeri han lägger fram under sitt 15-minuter långa tal, och hela tiden komma ihåg att Forssmed är en fullständigt övertygad anhängare av pingströrelsen). Han vill alltså inkludera "religiös hopp och mening" som ett officiellt botemedel i den svenska sjukvården. Det löns att lyssna extra noga på det han säger mellan 11:30 och 12:10, där han rakt ut säger att "existentiell hälsa" ska ingå i sjukvården men utföras av "andra aktörer" än just själva sjukvården. Från 13:30 framåt säger han också att "vi måste skapa utrymme och infrastruktur för detta" (efter en hänvisning till jesus).