2026-06-18, 12:15
Medlem
Ilimitados avatar
Big deal. Havsnivån låg 50 meter högre för 2000-3000 år sen. Man påstår att det bara beror på landhöjningen, men det var mycket varmare på den tiden så polarisarna var mest troligt mer avsmälta vilket höjde havsnivån.
Citera
2026-06-18, 12:24
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vi har landhöjning i Sverige. Så detta är lite märkligt

Jo, men i Skåne, Blekinge m.m. så är landhöjningen mindre än havsökningen.

Längre norrut så är det landhöjning.
Citera
2026-06-18, 12:36
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Här i norr får vi muddra småbåtshamnar med jämna mellanrum.
"Sveriges landhöjning är en fortsättning på återhämtningen efter den senaste inlandsisen, vars tyngd pressade ner jordskorpan. Landet stiger som mest i norr med cirka 10 mm per år, medan södra Sverige har en betydligt långsammare höjning eller i vissa områden till och med sjunker."

Men det kommer ni så småningom att komma undan. Den globala havshöjningen är stadigt ökande och ligger nu på 3,99 mm per år. I Östersjön är den något högre, 4,8 mm per år (om jag kommer ihåg rätt).

Det påverkar förstås inte landhöjningen i sig (som består av att jordskorpan fortsättningsvis expanderar efter att ha blivit sammantryckt av inlandsisen), men den reella landhöjningseffekten är redan nere i ungefär hälften. Landhöjningen varierar ju beroende på var man befinner sig, så här ser det ut: NKG: karta (mm per år). Kartan är från följande rapport, ifall nån är intresserad.

Kan vara värt att notera att delar av Skåne, Danmark och tyska Östersjö-kusten sjunker istället, vilket förstås har motsatt effekt...
Citera
2026-06-18, 12:48
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jo, men i Skåne, Blekinge m.m. så är landhöjningen mindre än havsökningen.

Längre norrut så är det landhöjning.

Googlat lite, beror tydligen på vem man frågar. Endel säger att det stiger i samma takt som havet. Det tar ut varandra exakt. Andra säger att havet stiger och någon säger att landhöjningen fortfarande är högre än vattenstigningen.

Jag får ut det som att det lokalt kan vara så att vattnet stiger snabbare än landhöjningen.
Det de flesta verkar överens som är att vattnet stiger snabbare än vad landhöjningen gör det dvs, det är en tidsfråga.
Citera
2026-06-18, 13:37
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Men det kommer ni så småningom att komma undan. Den globala havshöjningen är stadigt ökande och ligger nu på 3,99 mm per år. I Östersjön är den något högre, 4,8 mm per år (om jag kommer ihåg rätt).

Det påverkar förstås inte landhöjningen i sig (som består av att jordskorpan fortsättningsvis expanderar efter att ha blivit sammantryckt av inlandsisen), men den reella landhöjningseffekten är redan nere i ungefär hälften. Landhöjningen varierar ju beroende på var man befinner sig, så här ser det ut: NKG: karta (mm per år). Kartan är från följande rapport, ifall nån är intresserad.

Kan vara värt att notera att delar av Skåne, Danmark och tyska Östersjö-kusten sjunker istället, vilket förstås har motsatt effekt...

Jo, 10 mm vid Norrbottenskusten, så vi ligger på en 6 mm plus.
Citera
2026-06-18, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Havsnivån har höjts linjärt med 2mm om året sedan "lilla istiden". Landhöjningen detsamma. Jävla hittepå detta med att vi kommer drunkna, stekas till döds osv.

Om marken höjs borde havsnivån gå ner om något inte tvärtom.
Citera
2026-06-18, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Om marken höjs borde havsnivån gå ner om något inte tvärtom.
Landhöjningen och havsnivån har varit detsamma sedan lilla istiden. Läs mitt första inlägg igen och förstå!
Citera
2026-06-18, 14:17
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Äntligen får jag lov att säga precis som alla andra egoister, "det drabbar inte meeej".
Jag bor 80 möh.
Citera
2026-06-18, 14:38
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Havsnivån höjs och detta var väl något man förväntade sig och varnade om under flera års tid?

Nu är det på riktigt. Men inget otäckt har väl hänt just nu? Detta är kanske mest skrämsel propaganda?

Tankar om detta?

Ingenting.. Vi kommer få betala massa mer skatter i X antal år och sen så är problemet löst och nästa kris kommer.

Vi som är äldre minns ozonlagret och den hetsen som var som mirakulöst bara "försvann" .

Klimathets för mer intäkter.

Mina 2 cent och behöver absolut inte spegla någon annans syn på det .
Citera
2026-06-18, 15:57
Medlem
Baalzamons avatar
Valde de bara en stad på måfå till sin propaganda, en som ligger långt från Stockholm? För Kristianstad ligger inte ens vid havet, det är en inlandsstad...
Citera
2026-06-18, 18:01
Medlem
Jag skulle gärna se de data som visar att havet stiger så att vi här i Sverige måste vidtaga åtgärder.
Citera
2026-06-18, 19:54
Medlem
För trettio år sen var det ett himla liv om hur man skulle rädda London och alla andra städer som ligger nära havet.
Stora planer att bygga stora slussar. Och hur dyrt det skulle bli. Och det var bråttom också.
Är det någon som sett några nybyggda fördämningar i London?
För det var mycket snack om översvämningskatastrofer då..
Och folk skulle fly från öar som ligger lågt, och det skulle skapa flyktingströmmar med folk. Klimatflyktingar pratades det också mycket om.
Är det någon som sett dessa långa köer med klimatflyktingar?

Jag har varit med ett tag nu. Och jag minns mycket väl hur man varnade för ISTIDEN och för ÖVERBEFOLKNINGEN och att OLJAN skulle vara slut inom tjugo år.

Är det samma sak med dessa 'översvämningar'?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in