2026-06-18, 12:17
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Sluta med de där ciggen. De är fulla av skit. Jag håller med, de brinner upp direkt och smakar skit.

Bättre om du lär dig rulla som en riktig karl. Köp färsk naturlig tobak utan tillsatser (typ Drum Natural eller American Spirit).

Använd OCB korta papper eller Rizla+ Silver (eller blåa i värsta fall). De brinner långsamt och slocknar själv.

Vill du ha filter så är Swan bäst. Men de är kanske svåra att hitta i Sverige.

Jag rekommenderar Samson fintrådig rulltobak om man nu vil hållas med rökning. Man bara lägger en tuss av det fintrådiga på papperet, mekkar lite och vips färdigt, helt utan spill. Formen på ciggen är precis som en hemrullad spliff vilket passar min personlighet väl då jag oftast söker uppmärksamhet. Heller inget fel på smaken.
Citera
2026-06-18, 12:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Det går rätt snabbt att rulla när man fått rutin på det. Jag rullar en cigg på under 10 sek.

Pipa är nice. Det röker jag också. Finns många olika sorter att utforska där.

Det är ju också lite mer liknande cigarrer, då det också är fermenterad tobak som gör att man får i sig nikotin genom munhålan, då man inte drar halsbloss med sån tobak.

Trist med ockerpriser. Det suger att vara rökare nu för tiden ändå. Är som en jäkla klappjakt på rökare. Jag snusar mest nu.

Bodde i Grekland många år, och de införde samma lag som vi har i Sverige, med att man inte får röka inne på matställen, pubar etc. Men de skiter i det fullständigt. Man får röka inne i princip överallt. Snuten röker inne på caféer.

Kommer man hem till en familj där ingen röker, så kan man bara tända en cigg i deras vardagsrum utan att fråga, och de ställer då bara ut en askkopp. Det var ett underbart land att vara rökare i.

ahhh på allt

Så det är fermenteringen som gör att det är lättare att ta in tobaken den vägen? Aldrig kollat upp, trodde att det bara var mindre tobak och därför som folk tog halsbloss.
Citera
2026-06-18, 12:28
Medlem
snillet_1s avatar
Korta röda Prince håller i sju-åtta minuter. Räcker för mig.

Testade Marlboro röd en gång och de tog slut på 3-4 minuter. Man hinner ju knappt njuta av cigaretten.
Citera
2026-06-18, 12:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Korta röda Prince håller i sju-åtta minuter. Räcker för mig.

Testade Marlboro röd en gång och de tog slut på 3-4 minuter. Man hinner ju knappt njuta av cigaretten.

Första riktiga tipst tack! undrar om någon har koll på lucky strike, de brukade ju både vara mindre tillsatser och "utan filter" ett tag. i Europa finns en variant med ren tobak men den saknas i Sverige.
Citera
2026-06-18, 13:16
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Förr funkade det ju på markplan också.
Vi kan inte leva i det förgångna. Du får bli höghöjdsbo för att finna lyckan.
Citera
2026-06-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag rekommenderar Samson fintrådig rulltobak om man nu vil hållas med rökning. Man bara lägger en tuss av det fintrådiga på papperet, mekkar lite och vips färdigt, helt utan spill. Formen på ciggen är precis som en hemrullad spliff vilket passar min personlighet väl då jag oftast söker uppmärksamhet. Heller inget fel på smaken.
Ja Samson är nice. Men den har mycket tillsatser, om än mindre än vanliga cigg.

Jag rullar också konformat som en spliff. Med smala Swanfilter blir de vackra och lagom filtrerade, och man slipper göra en roach av papper.
Citera
2026-06-18, 13:48
Medlem
Citat:
ahhh på allt

Så det är fermenteringen som gör att det är lättare att ta in tobaken den vägen? Aldrig kollat upp, trodde att det bara var mindre tobak och därför som folk tog halsbloss.
Precis. Vanlig cigarrett-tobak är inte det, så då måste man ta halsbloss.

Men med cigarr- och piptobak är det meningen att man ska ta munbloss, då man får i sig nikotinet den vägen. Man kan väl ta halsbloss med sån med, men det sliter mer på lungorna.
Citera
2026-06-18, 14:59
Medlem
Citat:
ahhh på allt

All röktobak är fermenterad, även cigarettobak. Ofermenterad tobak är inte rökbart.
Citera
2026-06-18, 15:38
Medlem
Vänd dig till webshop och köp tobak utan några tillsatser och skit?

Sök på natural tobacco cigarettes eller naturlig tobak.
Citera
2026-06-18, 16:03
Avstängd
scips avatar
Börja rulla dina egna cigaretter antingen med färdiga hylsor eller för hand med papper helst då Rizla som är de bästa pappret.

Och vill du då lyxa till det så meckar du in lite brass i ciggen till en handrullad joint och drar några öl till det så mår du bra.

Vi köper John Silver tobak 50 gram för 125 :- på färjorna i kioskorna och affären i Sverige får man betala mellan 165 - 185 kronor för enbart då 35 gram som är det enda som säljs i Sverige.
Citera
2026-06-18, 16:31
Medlem
Odla tobak själv, hur lätt som helst, är lättodlat, som ogräs...
Då kommer din cigarett brinna längre är jag rätt säker på.

Har för mig att just cigarrettobak inte är ren,äkta tobak.
De mal även ned stammarna till tobaksplantorna och annat spill.
Sedan gör de en typ
"pappersmassesmet" av detta.

Sedan torkar de tobaksmassesmeten till stora tobaksark i stora rullar och mal slutligen ned till tobak.

I cigarrer däremot är det tobak av hela/rivna tobaksblad, de är grövre och borde brinna längre.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-06-18 kl. 16:39.
Citera
2026-06-18, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Lagstiftningen kräver självslocknande zoner på cig-papper.
Det har jag också förstått att det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in