Igår, 11:03
Medlem
Köper cigg en gång varannan månad om jag inte orkar/hinner med en cigarr och inte hittar cigariller och gud vad snabbt de försvinner.

Jag kommer ihåg hur farsans bekanta brukade ha en cigg vilandes i 10 minuter, kanske en kvart utan att den brann upp om de jobbade eller var fast i en konversation. Tog de inte många bloss så höll den.

Nu brinner skiten upp på 2-3 minuter av sig själv, och försöker man ta några bloss så blir det som ett race.

Enl Google beror detta på att man började lägga in en massa ingredienser som späder på hur snabbt de brinner, saltpeter exempelvis.
Finns det något märke som går att köpa i en välsorterade butik som inte gör detta?

Röker Camel, är nog sista gången nu. Känns s jävla stressigt att behöva röka den hela tiden. Kanske Lucky Strike? Marlboro ska vara värst typ?
Citera
Igår, 11:06
Medlem
HBTKuks avatar
Du får bege dig upp på lite högre höjd. På en 5-6000 meter räcker ciggen i en kvart eller mer.
Citera
Igår, 11:08
Medlem
Connykrims avatar
Färska cigg håller längre. När tobaken e snustorr så brinner den direkt.

Idag röker bara fikusar så butikernas cigg ruttnar väl o e torra för de knappt e nån omsättning på dom
Citera
Igår, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Du får bege dig upp på lite högre höjd. På en 5-6000 meter räcker ciggen i en kvart eller mer.

Förr funkade det ju på markplan också.
Citera
Igår, 11:15
Medlem
TheJesuits avatar
Att lite salpeter skulle få fart på ciggen är garanterat, men lika garanterat är att man inte tillsatt något sådant, ciggen skulle ju båda smaka och lukta krut.

Vore intressant att läsa vad de skriver, har du en länk?
Citera
Igår, 11:18
Medlem
pn222jws avatar
Om man förvarar dom i frysen torkar dom lite långsammare.
Citera
Igår, 11:25
Medlem
Lagstiftningen kräver självslocknande zoner på cig-papper.
Citera
Igår, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Att lite salpeter skulle få fart på ciggen är garanterat, men lika garanterat är att man inte tillsatt något sådant, ciggen skulle ju båda smaka och lukta krut.

Vore intressant att läsa vad de skriver, har du en länk?

Det var något quora eller reddit svar som listade saltpeter plus någon annan ingrediens som gjort att de brinner snabbare. AI:n lägger till att det är även beroende av hur poröst pappret är.

Men du kan testa det mot vilken cigarill som helst, även de mindre håller längre än en vanlig cigg.

Går knappt att söka relevanta svar längre då du bara får en massa artiklar om varför du ska sluta, google suger pung nuförtiden också. De har bland annat slutat indexa en massa forum.
Citera
Igår, 11:34
Medlem
Wikitomtes avatar
Det är tvärt om. Cigaretter är sedan 2011 självslocknande. Lägger du en tänd cigg i askfatet och tar upp den efter 15 minuter har den redan slocknat för länge sedan.

https://tobaksfakta.se/fran-17-november-ska-alla-cigaretter-vara-sjalvslocknande/

https://rib.msb.se/Filer/pdf/29657.pdf
Citera
Igår, 11:45
Medlem
Sluta med de där ciggen. De är fulla av skit. Jag håller med, de brinner upp direkt och smakar skit.

Bättre om du lär dig rulla som en riktig karl. Köp färsk naturlig tobak utan tillsatser (typ Drum Natural eller American Spirit).

Använd OCB korta papper eller Rizla+ Silver (eller blåa i värsta fall). De brinner långsamt och slocknar själv.

Vill du ha filter så är Swan bäst. Men de är kanske svåra att hitta i Sverige.
Citera
Igår, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Sluta med de där ciggen. De är fulla av skit. Jag håller med, de brinner upp direkt och smakar skit.

Bättre om du lär dig rulla som en riktig karl. Köp färsk naturlig tobak utan tillsatser (typ Drum Natural eller American Spirit).

Använd OCB korta papper eller Rizla+ Silver (eller blåa i värsta fall). De brinner långsamt och slocknar själv.

Vill du ha filter så är Swan bäst. Men de är kanske svåra att hitta i Sverige.

Bra tips, orkar dock inte rulla själv. Kanske börjar med pipa då det är ocker-priser på cigarrer i Sverige trots relativt låg skatt (2kr per cigarr). Brukade köpa cigarrlådor när jag reste runt i världen.

Pipa känns chill.
Senast redigerad av Finmalet Igår kl. 11:53.
Citera
Igår, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Bra tips, orkar dock inte rulla själv. Kanske börjar med pipa då det är ocker-priser på cigarrer i Sverige trots relativt låg skatt (2kr per cigarr). Brukade köpa cigarrlådor när jag reste runt i världen.

Pipa känns chill.
Det går rätt snabbt att rulla när man fått rutin på det. Jag rullar en cigg på under 10 sek.

Pipa är nice. Det röker jag också. Finns många olika sorter att utforska där.

Det är ju också lite mer liknande cigarrer, då det också är fermenterad tobak som gör att man får i sig nikotin genom munhålan, då man inte drar halsbloss med sån tobak.

Trist med ockerpriser. Det suger att vara rökare nu för tiden ändå. Är som en jäkla klappjakt på rökare. Jag snusar mest nu.

Bodde i Grekland många år, och de införde samma lag som vi har i Sverige, med att man inte får röka inne på matställen, pubar etc. Men de skiter i det fullständigt. Man får röka inne i princip överallt. Snuten röker inne på caféer.

Kommer man hem till en familj där ingen röker, så kan man bara tända en cigg i deras vardagsrum utan att fråga, och de ställer då bara ut en askkopp. Det var ett underbart land att vara rökare i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in