2026-06-18, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Den där Rolexbutiken på Biblioteksgatan verkar det alltid vara kö utanför. Måste säljas mycket Rolex.

Har aldrig sett någon kö där. Och Rolex får de ju inte sälja.
Citera
2026-06-18, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Har aldrig sett någon kö där. Och Rolex får de ju inte sälja.
Enligt deras hemsida så säljer de Rolex.
Kanske de som skriver att det finns massa kö utanför Nymans kanske tolkat fönstertittare som kö.
Citera
2026-06-18, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannity
Kanske, men Ukrainakriget och färre rika ryssar som shoppar i Stockholm, bidrar nog också. Påstås att ryssarna stod för en stor del av lyxbutikernas omsättning.

Varför skulle ryssar åka till ett högskatteland och köpa kapitalvaror?
Citera
2026-06-18, 10:46
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Enligt deras hemsida så säljer de Rolex.
Kanske de som skriver att det finns massa kö utanför Nymans kanske tolkat fönstertittare som kö.

Stämmer inte. Nymans håller sig med dörrslusk och släpper ofta inte in folk som kommer utan låter dem vänta. Det är jävligt irriterande om man har ärende till butiken, t ex för service av klockan.

Jag kan förstå att det är olägligt om det är packat med folk i en lyxbutik så att det blir svårare att upptäcka snattare, men så mycket folk har där aldrig varit när jag varit där. Det verkar vara en trend bland ”lyxbutiker” att skapa köer, Hermes på NK har gjort likadant. Nu måste man boka tid på Nymans för att vara säker på att slippa köa. Jag skulle inte sätta min fot där någonsin igen, om det fanns någon annan som kunde göra service på Rolex.
Citera
2026-06-18, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Stämmer inte. Nymans håller sig med dörrslusk och släpper ofta inte in folk som kommer utan låter dem vänta. Det är jävligt irriterande om man har ärende till butiken, t ex för service av klockan.

Jag kan förstå att det är olägligt om det är packat med folk i en lyxbutik så att det blir svårare att upptäcka snattare, men så mycket folk har där aldrig varit när jag varit där. Det verkar vara en trend bland ”lyxbutiker” att skapa köer, Hermes på NK har gjort likadant. Nu måste man boka tid på Nymans för att vara säker på att slippa köa. Jag skulle inte sätta min fot där någonsin igen, om det fanns någon annan som kunde göra service på Rolex.
Vad är det som inte stämmer?
Citera
2026-06-18, 10:54
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Vad är det som inte stämmer?

Att man ”tolkat fönstertittare som kö”, din autistiska idiot. Jag har själv stått och köat för att komma in i deras jävla butik.
Citera
2026-06-18, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valdagen
https://robengstrom.se/

https://www.rolex.com/

Klocktillverkaren Rolex vill att det anrika
urmakeriet Rob Engström tar ner en skylt
och stämmer nu företaget.
Rolex: butiken utnyttjar varumärkets rykte.

Butiken riskerar nu vite 100 000 kr/dag om
butiken inte bland annat plockar ner en skylt.

– Rolex gör allt för att få oss att
gå i konkurs, säger vd Haleh Moradi.

Ta ner skylten då eller ?

(Allt i länk, mycket text)
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rolex-stammer-klockbutik-i-stockholm/
Ja, de säger ju att de kommer att göra just det.

Fattar jag det hela rätt så är de ju mest sura på att Rolex fimpat dem som återförsäljare, vilket man ju kan förstå. Sedan kan man ju undra varför de gjorde det. Jag tänker att Rolex ju bara vill förknippas med återförsäljare som andas samma "lyx" som deras egna varumärke, vilket ju Rob Engström alltid gjort tidigare. Så vad gör att Rolex plötsligt en dag fimpar denna återförsäljare?
Citera
2026-06-18, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Varför skulle ryssar åka till ett högskatteland och köpa kapitalvaror?

För att dessa ofta är löjligt billiga i Sverige jmfrt med hemlandet.
Ytterligare upp till 19% cashback vid export blir en extra bonus
Citera
2026-06-18, 11:15
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Tja Rob Enström är ju dömda för penningtvätt så bara förvånande att det inte skett tidigare.
Tappat flera stora märken pga detta.
Senast redigerad av Grenkomp GRK 2026-06-18 kl. 11:18.
Citera
2026-06-18, 11:18
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Intressant - detta kände jag inte till. Finns det fler produktkategorier än klockor och bilar som (inofficiellt) enbart är till för dom utvalda? Ärlig fråga.
Jag vet att det har förekommit för japanska sågar. Man fick inte köpa de bästa modellerna direkt, utan man fick först köpa de lite enklare modellerna och sedan vänta ett par år innan man fick köpa i nästa kvalitetsnivå.
Citera
2026-06-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Ja, de säger ju att de kommer att göra just det.

Fattar jag det hela rätt så är de ju mest sura på att Rolex fimpat dem som återförsäljare, vilket man ju kan förstå. Sedan kan man ju undra varför de gjorde det. Jag tänker att Rolex ju bara vill förknippas med återförsäljare som andas samma "lyx" som deras egna varumärke, vilket ju Rob Engström alltid gjort tidigare. Så vad gör att Rolex plötsligt en dag fimpar denna återförsäljare?

Återigen.
Ovilja att följa Rolex "uppmaning" att renovera till acceptabel standard.
Butiken fysiska läge.
Finns noll exklusivitet i den mörka pisshörna RobE ligger.
Noll lyxbutiker som grannar. Snarare tvärtemot.
Citera
2026-06-18, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Engströms har ju varit de ljusskygga bäste vän och gladeligen sålt klockor mot kontakt betalning fram till för några år sedan. De har även dömts för brott mot penningtvättslagen.
Klockor har dykt upp hos gråhandlare och därför tappade de rätten att sälja Omega tidigare.
De har även tappat Swatch, Hublot, Cartier och Patek bland annat.

Förvånande, förstås. Så Rolex var inte de enda som fått nog av att ha araben på ryggen? Först leva på ett namn på en butik de inte har något att göra med och sen ha skyltar för ett lyxmärke de inte längre säljer. Vi behöver väl inte gissa oss till att vara dömd för penningtvätt inte är något som Rolex vill förknippas med.

Att de andra märkena även tackade för sig talar väl sitt tydliga språk i det hela, är väl ännu en arabisk klan som tyckte det var ett perfekt ställe att investera i för penningtvätt, sen blir det ju varenda brushas favoritbutik när det ska köpas och säljas lyxklockor. Inte ett skit kan de ägna sig åt utan att svarta pengar är en garanti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in