Citat:
Korrekt, det är inte en win-win för att jag kallar det för en win-win. Jag kallar det för en win-win för att det är vad det är.Du verkar inte förstå att bostadsbristen och statsfinanserna är två olika problem som båda två går att åtgärda med samma lösning i en fastighetsskatt.
I båda dina scenarion händer den önskade effekten, förstår inte vad det är du inte begriper. Antingen flyttar den äldre personen och säljer bostaden eller så bor de kvar och betalar skatt.
Det lägre priset på bostaden kommer från att folk inte längre kommer kunna buda upp bostäder till obscena priser utan att beakta skatten, det skapas ett nedåt tryck och stävjar budhetsen som jagar upp priset och det sätter stopp för de som sparar pengar i sin bostad och tvingar dem till att söka riktiga investeringar istället.
Citat:
Vad i hela friden är det jag läser?
Sedan gör du ett märkligt argument när du säger att byggande inte fungerar eftersom det finns politiskt motstånd.
Att det finns motstånd mot en reform är inte ett argument mot reformen i sig.
Det är som att säga att vi inte kan genomföra en viss politik eftersom människor röstar emot den. Ja, men då är problemet politiskt, inte ekonomiskt.
Du säger också att äldre bostadsägare aldrig kommer acceptera lösningar som sänker priserna.
Kanske stämmer det för vissa.
Men samma sak kan sägas om nästan alla grupper.
Hyresgäster röstar för sina intressen, villaägare för sina och företag för sina.
Att det finns motstånd mot en reform är inte ett argument mot reformen i sig.
Det är som att säga att vi inte kan genomföra en viss politik eftersom människor röstar emot den. Ja, men då är problemet politiskt, inte ekonomiskt.
Du säger också att äldre bostadsägare aldrig kommer acceptera lösningar som sänker priserna.
Kanske stämmer det för vissa.
Men samma sak kan sägas om nästan alla grupper.
Hyresgäster röstar för sina intressen, villaägare för sina och företag för sina.
Självklart går det inte att genomföra ny politik som ingen politiker vill införa för att folket skulle rösta mot den...
Hur exakt skall du lyckas genomföra politik mot en stor del av folkets och politikernas vilja, exakt?
Jag har bevisat för dig att en home voter är ett välkänt koncept och det styr svensk politik.
Nu senast fick vi reformer som innebär att yngre kan belåna sig tyngre genom att kontantinsatskravet sänktes från 15 till 10%. Jag har inte träffat en enda ung person som tyckte det var bra för det avhjälper inte problemet med de skyhöga priserna.
Citat:
Och nej, att du har läst Henry George eller är utbildad inom ekonomi gör inte din slutsats till fakta.
Argument står och faller på sin egen styrka. Om din position är så självklar som du hävdar borde den kunna försvaras med logik och data utan hänvisningar till dina meriter.
Dina argument är att fastighetsskatt är avundsjuka, försök till generationskonflikt och ditt alternativ är att göra det omöjliga som i forskning bevisats inte går att göra.Och nej, att du har läst Henry George eller är utbildad inom ekonomi gör inte din slutsats till fakta.
Argument står och faller på sin egen styrka. Om din position är så självklar som du hävdar borde den kunna försvaras med logik och data utan hänvisningar till dina meriter.
Hela västvärlden kämpar med samma problem, hade det gått att lösa enkelt hade det inte varit ett så gigantiskt problem som det är.
Mina argument håller för det är inte det jag hade valt men det är den enda vägen som går för alla alternativ är utarmade.
Jag hade hoppats att denna regering hade ordnat till bostadsmarknaden men de gjorde inte det så nu blir det regeringsskifte till hösten med, förhoppningsvis, en fastighetsskatt i korten.