2026-06-17, 19:00
  #27697
Medlem
Graavargs avatar
Reaktionerna på MoU:n har varit förhållandevis positiva runt om i världen. Macron uttalade sig väldigt klart: "den är bra, vi har inga som helst reservationer", och Mark Carney (Kanadas PM och tuff Trump-motståndare) berömde den och kallade den för "en gamechanger för Mellanöstern".

I USA har det mest varit typiskt polariserat tjafs, men sammantaget har kritiken varit förvånansvärt mild (hittills i alla fall). En teori om varför de republikanska "hökarna" inte har igång är att kriget faktiskt är väldigt impopulärt i USA och att kritisera Trump för att han nu "får slut på det" med en "skit-deal" inte skulle bita på de amerikanska väljarna: de vill ha slut på kriget och skiter i om det sker med en "skit-deal". Expertbedömningen är att USA har fått ge efter, men att Trump får det han vill: "inga iranska kärnvapen, nånsin".

Demokraternas linje är "men vad har vi egentligen vunnit på det här kriget", och bl.a. Schumer har försökt lyfta den "frågan" i media. Men också demokraterna är förvånansvärt försiktiga i sin kritik, sannolikt av samma anledning som ovan. En överväldigande majoritet av de demokratiska väljarna och en nästan lika stor del av de obundna (som avgör de amerikanska valen) verkar vara i en "stfu, det blir fred och allt blir billigare igen"-mode. Att kritisera Trumps "deal", hur enkelt det än är, framstår som att man indirekt är mot att det nu blir fred. Och det är en "sure loser"-inställning i det kommande valet.

Också allehanda amerikanska experter (det måste finnas "talking heads" i varenda jävla program och nyhetssändning) är rätt balanserade, och FoxNews verkar vara i en "Trump-defense"-mode. Ett flertal poängterar att om USA håller sina åligganden så kommer Iran med stor sannolikt att lämna ifrån sig eller förstöra det anrikade uranet, vilket ger Trump "en politisk seger till inom 60 dagar, lagom innan mellanårsvalet".

Vance har agerat "hockey-målvakt" och tagit puckarna medan Trump varit på G7, och han har poängterat att det bästa sättet att på längre sikt "mildra Iran" är att bjuda in landet i den internationella gemenskapen igen. Det är litet lustigt eftersom det i princip är EU:s ståndpunkt, och Vance brukar ju racka ner på "allt EU".

En detalj som verkar ha fått många att kippa efter andan är att Netanyahu under frågorna efter en (otydlig) presskonferens medvetet eller omedvetet råkade säga att han inte sett MoU:n. Det ledde tydligen till frenetiska efterforskningar av israelisk press, som lyckades hitta en läcka som verifierade att Israel hade bett om att få se texten (upprepade gånger), men fått nej av USA (dvs. Trump).

Trump försökte mildra sin kritik av Netanyahu idag, men han verkar inte riktigt vara på kartan om det politiska läget i Israel just nu. Bedöm själv (den feta stilen är min):

"In all fairness to Bibi, Netanyahu happens to be a good man, gets a little excited sometimes, but he happens to be a very good man."

"We've had an amazing partnership. He's been an amazing prime minister who we have a little dispute over Lebanon. And I said, 'you can do a little softer touch, Bibi. You don't have to knock down a building every time somebody walks into it. That's from Hezbollah.' But it's been an amazing partnership. But he will say we're the big partner and he's the very small partner."

"I think they could do better with respect to Hezbollah. I'm not saying they shouldn't protect themselves. I'm saying when two drones are shot into the desert and drop harmlessly, you don't have to knock down buildings in Beirut. They could behave there. And frankly, they could do a better job. I, I love them as a partner. They were terrific. But they could do a much better job with Hezbollah on that. I don't think they're doing well.".

"I feel very bad for Lebanon. Lebanon's been, you know, it was a great culture. It was a great. They had the professors, the doctors, the lawyers. It was an incredible culture, maybe the highest in the Middle East for years and years, centuries. And for the last 50, 60 years, they have been just trashed. They have been they have been living in hell."

Nån som tror att Netanyahu säger "yes!!!"...
Citera
2026-06-17, 19:12
  #27698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg


Vance har agerat "hockey-målvakt" och tagit puckarna medan Trump varit på G7, och han har poängterat att det bästa sättet att på längre sikt "mildra Iran" är att bjuda in landet i den internationella gemenskapen igen. Det är litet lustigt eftersom det i princip är EU:s ståndpunkt, och Vance brukar ju racka ner på "allt EU".


EU är irrelevanta på den geopolitiska spelplanen, man kommer aldrig nånstans med något. Ibland vill man en massa, Kaja Kallas kom med olika synpunkter o krav för några dagar sedan trots att absolut ingen utanför EU bett om hennes åsikter.

Macron har ju spänt musklerna riktigt iaf! Han kan tänka sig att skicka in Charles de Gaulle i sundet för att upprätthålla ordningen så fort alla har kommit överens och franska matroser slipper riskera mer än sjösjuka.
Blir ju däremot svettigt om förhandlingarna faller? Hoppas dom har trimmat motorerna.

Det är bara USA som kan förändra något alls för Iran, detta inser såklart regimen.
EU borde försöka ta tag i sina egna problem innan dom lägger sig i andras.

I övrigt gissar jag att Netanyahu håller med Trump här till stora delar. Tror du snöat in pga önsketänkande igen.
__________________
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-06-17 kl. 19:15.
Citera
2026-06-17, 19:20
  #27699
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Nej, Hizbollah sköt raketer in i Israel, vilket var extremt korkat med tanke på att Israel redan hade planer på exakt hur dom skulle svara på liknande angrepp.

Om vi talar om angreppet i oktober 2023 så var attacken riktad mot de israeliska trupperna i She'eba Farms, ett område som Israel ockuperar men som hör till Libanon.

Hizbollah har attackerat samma israeliska posteringarna upprepade gånger sedan dess. Israelisk media och israeliskt "spinn" påstår att Hizbollah "attackerar Israel", men det är inte sant.

Men om du menar de raketer Hizbollah sköt iväg 2 mars så var det in i norra Israel.

Om du menar den "raketattack mot Israel" som Netanyahu använde som ursäkt för att angripa Beirut så var det återigen She'eba Farms (Hizbollah sköt tydligen iväg 10 raketer och Israel interceptade 7, eftersom tre raketer nådde fram men träffade marken i områden där det inte fanns människor, varken IDF eller nån annan).
Citera
2026-06-17, 19:26
  #27700
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
EU är irrelevanta på den geopolitiska spelplanen, man kommer aldrig nånstans med något. Ibland vill man en massa, Kaja Kallas kom med olika synpunkter o krav för några dagar sedan trots att absolut ingen utanför EU bett om hennes åsikter.

EU har spelat det här bra, och det är perfekt att ha vägrat delta i angreppen på Iran (och att ha fördömt dem) nu när de iranska sanktionerna tas bort och landet öppnas upp igen. Varför skulle man lämna det rikaste landet i hela Mellanöstern till Kina och Ryssland? Speciellt när USA redan är "bortspelat" på eget grepp...

Och inte för att det har med saken att göra, men Kaja Kallas är skitbra. Önskar att vi hade sådana politiker i Sverige...
Citera
2026-06-17, 19:32
  #27701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Om vi talar om angreppet i oktober 2023 så var attacken riktad mot de israeliska trupperna i She'eba Farms, ett område som Israel ockuperar men som hör till Libanon.

Hizbollah har attackerat samma israeliska posteringarna upprepade gånger sedan dess. Israelisk media och israeliskt "spinn" påstår att Hizbollah "attackerar Israel", men det är inte sant.

Men om du menar de raketer Hizbollah sköt iväg 2 mars så var det in i norra Israel.

Om du menar den "raketattack mot Israel" som Netanyahu använde som ursäkt för att angripa Beirut så var det återigen She'eba Farms (Hizbollah sköt tydligen iväg 10 raketer och Israel interceptade 7, eftersom tre raketer nådde fram men träffade marken i områden där det inte fanns människor, varken IDF eller nån annan).

Nej jag pratar självklart om Hizbollahs attacker i mars månad vilket jag skrev tydligt i inlägget du svarade på.

Du försöker uppenbarligen bara förvirra så du kan börja prata om helt andra saker än vad som faktiskt hör ämnet till.
Citera
2026-06-17, 19:34
  #27702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg


Om du menar den "raketattack mot Israel" som Netanyahu använde som ursäkt för att angripa Beirut så var det återigen She'eba Farms (Hizbollah sköt tydligen iväg 10 raketer och Israel interceptade 7, eftersom tre raketer nådde fram men träffade marken i områden där det inte fanns människor, varken IDF eller nån annan).

LÖGN LÖGN LÖGN

Israel attackerade Beirut 7 juni. Detta var ett svar på att Hizbollah samma dag sköt projektiler över gränsen in i norra Israel.

Israel attackerade Beirut 14 juni. Detta var ett svar på att Hizbollah samma dag och de tre föregående dagarna skickade terrordrönare in i Israel.

Att en användare kan sitta och ljuga rakt upp och ner i inlägg efter inlägg och tro sig kunna komma undan med det är häpnadsväckande.
Citera
2026-06-17, 19:44
  #27703
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
EU har spelat det här bra, och det är perfekt att ha vägrat delta i angreppen på Iran (och att ha fördömt dem) nu när de iranska sanktionerna tas bort och landet öppnas upp igen. Varför skulle man lämna det rikaste landet i hela Mellanöstern till Kina och Ryssland? Speciellt när USA redan är "bortspelat" på eget grepp...

Och inte för att det har med saken att göra, men Kaja Kallas är skitbra. Önskar att vi hade sådana politiker i Sverige...

Oklart vad du yrar om här, ja EU har lyckats bra om det är irrelevanta man vill förbli?

Man ska inte inbilla sig att det blir EU som blir någon stor vinnare på att Iran nån gång kanske öppnas upp, vem tror du då står först i kön egentligen?

Det rikaste landet i Mellanöstern? Pratar du verkligen om Iran här?

Det finns med USAs välvilja, relativt goda förutsättningar för Iran, men USA ställer samtidigt krav så allt hänger ju på att Iran uppfyller dessa.

Just EU är troligen längst bak i kön. Dvs efter både Kina och Ryssland men med ohotad etta.. USA.

Ja skitbra är hon ju, har hennes man slutat göra affärer med Ryssland med?
__________________
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-06-17 kl. 19:51.
Citera
2026-06-17, 19:52
  #27704
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
LÖGN LÖGN LÖGN

Israel attackerade Beirut 7 juni. Detta var ett svar på att Hizbollah samma dag sköt projektiler över gränsen in i norra Israel.

Israel attackerade Beirut 14 juni. Detta var ett svar på att Hizbollah samma dag och de tre föregående dagarna skickade terrordrönare in i Israel.

Att en användare kan sitta och ljuga rakt upp och ner i inlägg efter inlägg och tro sig kunna komma undan med det är häpnadsväckande.

Tänk så här: Om Hezbollah hade parkerat i Norra Israel, och under vapenvila bombade samt rev ner hus ända ner till Haifa, fördrev en miljon israeler och dödade 4000, samtidigt som den israeliska staten helt gett upp och bara kollade på. Hade du då kallat en israelisk motståndsrörelse som skickade lite drönare över gränsen för terrorister, och godkänt en vedergällningsattack från Hezbollah mot Jerusalem?

Skulle inte tro det.

Exakt så fel som detta scenariot ovanför låter för dig, exakt så fel låter dina resonemang för oss. Fullständigt världsfrånvänt. Du pratar som en sektmedlem.
Citera
2026-06-17, 19:54
  #27705
Medlem
Graavargs avatar
Iran har under eftermiddagen förtydligat att MoU-kravet på total fred och ett israeliskt tillbakadragande från Libanon gäller först inför det slutliga fredsavtalet, inte som en krav för att skriva under MoU:n.

Det är en intressant liten skillnad, som tyder på att Iran ser det som fördelaktigt att den delen av kriget fortsätter, men med ett bäst före datum (på 60 dagar).

- - -

Iran har också bara för några timmar sedan officiellt gått ut (via Tasnim) med samma meddelande som Trump (det är litet skojigt när Iran och USA nu är så "samstämmiga" ), nämligen att den MoU-text som Bloomberg publicerat och de delar som cirkulerat i israelisk media är fejk. Iran säger också att ingen version kommer att offentliggöras förrän den har undertecknats av båda parter.
Citera
2026-06-17, 20:05
  #27706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Tänk så här: Om Hezbollah hade parkerat i Norra Israel, och under vapenvila bombade samt rev ner hus ända ner till Haifa, fördrev en miljon israeler och dödade 4000, samtidigt som den israeliska staten helt gett upp och bara kollade på. Hade du då kallat en israelisk motståndsrörelse som skickade lite drönare över gränsen för terrorister, och godkänt en vedergällningsattack från Hezbollah mot Jerusalem?

Skulle inte tro det.

Exakt så fel som detta scenariot ovanför låter för dig, exakt så fel låter dina resonemang för oss. Fullständigt världsfrånvänt. Du pratar som en sektmedlem.

Efter att Hizbollah började skicka raketer mot norra Israel 8 oktober 2023 tvingades som mest 80 000 israeler fly från sina hem. Israels regering har att tillvarata sina egna medborgares intressen på samma sätt som USA tillvaratar sina medborgares intressen. Det är verklighetsfrämmande resonemang du kommer med och det är endast den israeliska regeringen som du kräver av att den skall väga varje död fiende lika högt som varje dödad medborgare. Som en jämförelse resulterade USAs krigföring efter 11 september i minst 1 miljon döda från fiendeländerna, jämfört med cirka 3000 döda i terrorattacken.

Inget land accepterar att 80 000 av sina medborgare tvingas fly sina hem pga att en terrorgrupp skjuter raketer mot dem. Israel har en skyldighet och rättighet att vidta alla nödvändiga åtgärder för att säkra den norra hemmafronten.

Nej, jag låter inte som en sektmedlem. Du väljer att kalla den israeliska åsikten sekteristisk eftersom du är rasist. Inget land i Israels situation hade accepterat att terrorister sköt rakter mot dess civilbefolkning.
Citera
2026-06-17, 20:09
  #27707
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det rikaste landet i Mellanöstern? Pratar du verkligen om Iran här?

Landet med femte mest naturtillgångar i hela världen. Med ett beräknat värde på 2/3 av allt vad USA sitter på, men med en befolkning på bara 90 miljoner istället för 340 miljoner. Med obegränsad tillgång på energi. Och enorma fyndigheter av jordartsmetaller, och uran. Med rätt hyfsad hög utbildningsnivå (speciellt inom teknik) och med en industrinivå som är extremt eftersatt efter åratal av sanktioner. Och en arbetskraft med en medianmånadslön på under 2000 SEK.

Vem vill etablera industri och tillverkning i ett sånt land? Som ligger mitt emellan öst och väst, en naturlig knutpunkt (sedan tusentals år) mellan Europa, Asien och Afrika?

Men den avgörande frågan är förstås: vem vill det landet ha att göra med? Vem skulle de lita på?
Citera
2026-06-17, 20:09
  #27708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Iran har under eftermiddagen förtydligat att MoU-kravet på total fred och ett israeliskt tillbakadragande från Libanon gäller först inför det slutliga fredsavtalet, inte som en krav för att skriva under MoU:n.

Det är en intressant liten skillnad, som tyder på att Iran ser det som fördelaktigt att den delen av kriget fortsätter, men med ett bäst före datum (på 60 dagar).

- - -

Iran har också bara för några timmar sedan officiellt gått ut (via Tasnim) med samma meddelande som Trump (det är litet skojigt när Iran och USA nu är så "samstämmiga" ), nämligen att den MoU-text som Bloomberg publicerat och de delar som cirkulerat i israelisk media är fejk. Iran säger också att ingen version kommer att offentliggöras förrän den har undertecknats av båda parter.

Det låter mer som att USA tydliggjort kraven och att Iran är beredda att slänga Hizbollah under bussen om dom inte sköter sig.
Det står enormt mycket på spel här för Iran, alldeles för mycket för att låta Hizbollah sätta käppar i hjulen eller påverkas för mycket av Israels svar på Hizbollahs provokationer.

Hizbollah och Libanon är inte samma sak som sagt. Av någon anledning börjar även regim-konton prata om att man inte kan lita på Julanis ord om att inte lägga sig i angående Libanon.

Vad är man så rädd för? Man var ju väldigt positivt inställda till Hamas handlingar under 7/10, vill man inte att Hizbollah-anhängare med familjer ska få vara med om något liknande?

Gissningsvis så hade dessa börjat längta tillbaka till Israels skonsamma behandling, med förvarningar och precisionsbombning och avsaknad av oprovocerad aggression.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in