2026-06-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschi
Jag ville slänga in en spekulation angående något som varit uppe tidigare, varför Emma lämnade flickan ensam hemma ibland när hon jobbade trots att hon hade plats på förskolan. Jag tror att flickan var sjuk och inte kunde vara på förskolan, och att mamman helt enkelt inte hade lust att vabba.

Alternativt att det blev stressigt på morgonen, eller flickan kanske sov så det blev enklare att bara åka direkt till jobbet. Hursom så flaggar det för att i Emmas värld så handlade det bara om hennes egna behov och att hennes tillvara skulle fungera, utan att behöva tänka på ett barn. Så sorgligt.
Finns en hel del vab och även egen sjukdom samt kompledigt uppräknat i fup, så att inte vilja vabba är inte särskilt troligt snarare lär det ha varit för att det var för jobbigt att få D hel och ren för förskola ( efter att ha lämnat henne ensam lång tid)
Citera
2026-06-17, 16:41
Medlem
Kolla in Emmas TikTok kanal och videosarna hon återpublicerat. Läskigt! @malo6178 på TikTok
Citera
2026-06-17, 16:48
Medlem
Något av det hemskaste jag läst på länge.
Citera
2026-06-17, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delart
Kolla in Emmas TikTok kanal och videosarna hon återpublicerat. Läskigt! @malo6178 på TikTok
Hennes femte repost om ett brinnande hus känns extremt obehaglig med tanke på det som har hänt. Jag tror dock inte att det finns någon koppling mellan händelserna, eftersom Emma hade sina kameror igång under branden. Hon verkar uppenbart sakna empati, men kan hon verkligen vara så dum? Klippet i fråga kan ses här https://www.tiktok.com/@memequeen.xo/video/7600564917770505494
Senast redigerad av anyaellerd 2026-06-17 kl. 16:54.
Citera
2026-06-17, 17:19
Medlem
Jag tycker nog videon med hur ett barn reagerar fysisk och psykiskt på att bli lämnade av sina föräldrar är mer skrämmande. Denna delningen gjordes 5 dagar innan branden. Såklart handlar det troligtvis inte om Daya utan om sina egna trauman, eftersom hon enbart tänker på sig själv

Citat:
Ursprungligen postat av anyaellerd
Hennes femte repost om ett brinnande hus känns extremt obehaglig med tanke på det som har hänt. Jag tror dock inte att det finns någon koppling mellan händelserna, eftersom Emma hade sina kameror igång under branden. Hon verkar uppenbart sakna empati, men kan hon verkligen vara så dum? Klippet i fråga kan ses här https://www.tiktok.com/@memequeen.xo/video/7600564917770505494
Senast redigerad av delart 2026-06-17 kl. 17:38.
Citera
2026-06-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delart
Jag tycker nog videon med hur ett barn reagerar fysisk och psykiskt på att bli lämnade av sina föräldrar är mer skrämmande. Denna delningen gjordes 5 dagar innan branden. Såklart handlar det troligtvis inte om Daya utan om sina egna trauman, eftersom hon enbart tänker på sig själv
Har jag missat! Ska kolla lite mer noga när jag är hemma från jobb! Tack!
Där finns så himla mycket sjuka saker som Emma gjort mot sitt barn, men kan fortfarande inte släppa att hon tog av sig sina kläder hon hade på sig när hon lämnade pojkvännen och satte på pyjamas när hon kom hem - samtidigt som hennes barn låg död. Det är så mycket ondska.
Transkriberade klippet du tänker på.
Citat:
"Did you know that removing a child from their parents triggers the exact same brain trauma as physical abuse? Within hours of separation, a child's developing brain undergoes devastating changes that can last a lifetime. The stress response system goes into overdrive, flooding their tiny bodies with cortisol and adrenaline. Their amygdala, the brain's fear center, actually grows larger from the constant state of terror. Meanwhile, the prefrontal cortex, responsible for decision-making and emotional control, shrinks. These aren't temporary changes. They're permanent alterations to brain structure. Each placement change compounds the damage, creating layers of neurological trauma. Children develop learning disabilities, behavioral problems, and mental health disorders that persist for decades. Research shows these brain changes happen faster and cut deeper than the abuse they were supposedly saved from. The system designed to protect children routinely inflicts documented brain damage. A child's developing mind literally rewires itself around abandonment and fear. The very intervention meant to help creates trauma that exceeds what they experienced before. Protection became destruction at the cellular level."
"Did you know that removing a child from their parents triggers the exact same brain trauma as physical abuse?"
Senast redigerad av anyaellerd 2026-06-17 kl. 18:00.
Citera
2026-06-17, 18:34
Medlem
Citat:
Där finns så himla mycket sjuka saker som Emma gjort mot sitt barn, men kan fortfarande inte släppa att hon tog av sig sina kläder hon hade på sig när hon lämnade pojkvännen och satte på pyjamas när hon kom hem - samtidigt som hennes barn låg död. Det är så mycket ondska.
Transkriberade klippet du tänker på. "Did you know that removing a child from their parents triggers the exact same brain trauma as physical abuse?"
Hon gör som många adoptivbarn - fantiserar om sina riktiga föräldrar och tror allt skulle varit bra om hon fått stanna hos dem. Troligen var de i verkligheten gravt alkoholiserade och ville inte ha henne.
Citera
2026-06-17, 18:39
Medlem
Citat:
Transkriberade klippet du tänker på. "Did you know that removing a child from their parents triggers the exact same brain trauma as physical abuse?"

Det verkar handla om barn som placeras.

Citat:
Each placement change compounds the damage, creating layers of neurological trauma. Children develop learning disabilities, behavioral problems, and mental health disorders that persist for decades. Research shows these brain changes happen faster and cut deeper than the abuse they were supposedly saved from. The system designed to protect children routinely inflicts documented brain damage. A child's developing mind literally rewires itself around abandonment and fear. The very intervention meant to help creates trauma that exceeds what they experienced before. Protection became destruction at the cellular level.

Det kan förklara hur E tänkte, hur hon rättfärdigar att ljuga för soc. Om hon trott att placering alltid är värre än att stanna hos biologisk förälder och orsakar hjärnskador.

Men hon borde ju ändå förstå att det är bättre för ett litet barn att ha vuxna kring sig än att vara helt själv. Att ensamhet timmar i sträck också är skadligt.

Hon verkar inte kunna se längre än sig själv dock. Hon är så fast i att hon blev bortlämnad etc att hon kanske inte förmår att se längre än så. I hennes huvud är det hon varit med om det värsta och hon har inte förmågan att mentalisera och empatisera med andra.
Senast redigerad av Ostbert 2026-06-17 kl. 18:42.
Citera
2026-06-17, 18:53
Medlem
Lilla Daya verkar varit väldigt lik sin pappa, helt klart utseendemässigt ochså.. jag har sett dessa mönster hos mammor med grav narcissism.. De kan klippa alla band och känslomässiga kopplingen finns inte för barnet påminner om deras hatade ex
Citera
2026-06-17, 18:53
Medlem
Den meningen är så sjukt obehaglig, för någonstans måste hon ju fatta att att det hon utsatte D för var skadligt rent emotionellt för sin dotter. Vad spelar det för roll om Daya var i Emmas lägenhet, när Emma själv inte var där

Citat:
Citera
2026-06-17, 18:54
Medlem
Enligt Bruno så har Emma nämnt flickans pappa T*dor så många gånger under dagens rättegång att man skulle kunna tro att han stod åtalad själv.
Citera
2026-06-17, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag tippar på någonstans mellan maxstraff för grovt vållande till annans död (6 år) och maxstraff för olaga frihetsberövande (10 år).

Nej, har inte befunnit mig på plats, bor för långt bort.

Jag har inte sett någon liverapportering.

Det är i och för sig möjligt att åklagaren valt bort att höra dem då deras vittnesmål inte skulle stärka bevisläget (dvs. övrig bevisning är tillräcklig), eller till och med riskera att försämra det (föräldrarna misstänkts kunna skydda Emma genom sina vittnesmål, närstående avlägger ej ed). Om de hade varit villiga att vittna och kunnat lämna uppgifter till Emmas fördel så hade antagligen försvaret kallat dem. Det mest sannolika bör vara att de inte är villiga att vittna.

Stämningsansökan: https://nippydrop.com/v/J47VHOn6
Tilläggsprotokoll: https://nippydrop.com/v/ptc9i0VR
Beslut om att lägga ner förundersökning angående mordbrand: https://nippydrop.com/v/1hi32Zl8
Särskild personutredning (Kriminalvårdens yttrande): https://nippydrop.com/v/mvJpNYyb

Att man skulle hamna någonstans kring maxstraffet 10 års fängelse för olaga frihetsberövande ser jag som uteslutet. Av praxis och förarbeten framgår att det vid straffmätningen särskilt skall beaktas den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit - samt vilken grad av fysiskt eller psykiskt lidande, eller obehag, som offret har utsatts för. Vidare skall även beaktas vad den tilltalade insett eller borde ha insett om detta samt de avsikter eller motiv som tilltalad haft. Även frihetsberövandets längd och varaktighet skall tillmätas betydelse i bedömning av straffvärde. Läser man åklagarens gärningsbeskrivning så framkommer varken längd/tidsrymd eller huruvida detta inneburet ett fysiskt/psykiskt lidande, eller på annat sätt obehag. Då olaga frihetsberövande är subsidiärt till människorov så kan man enkelt säga att det olaga frihetsberövandet behöver tangera gränsen till människorov för att höjderna kring maxstraffet skall kunna vara aktuellt.

I RH 2017:45 har Svea Hovrätt prövat ett fall där en förälder vid upprepade tillfällen under drygt en (1) månads tid stängt/låst in sin son i ett litet rum i bostaden. Utöver detta hade föräldern även monterat lås på fönstret i rummet samt tejpat för fönstret med plast. I detta fallet ansåg Hovrätten att inga som helst förmildrande omständigheter funnits och bestämde straffet till 1 år och 8 månaders fängelse. Det är m.a.o långt ifrån maxstraffet på 10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in