Citat:
Ursprungligen postat av
kretinsky7
Helt orimligt att någon som gör sitt andra 800m lopp i hela sitt liv - och inte tränat för 800m i ens ett år - ska vara nära sin toppkapacitet på sträckan. Finns ingen direkt logik bakom det alls. Bol var i princip i rygg på Werro med 200m kvar, men hon saknar uthålligheten i detta nu och kroknade fullständigt. Med mer uthållighetsträning i benen så lär hon förbättra sig avsevärt.
OK, du tror att med mer träning och tävling så kan man bli hur bra som helst. Det tror inte jag.
1. Det är inte så att Bol börjar från noll när hon nu satsar på 800 meter. Hon har sin grundkapacitet från 400m/400mh och är väldigt vältränad. Det är ju därför jag tror att hon löpmässigt ligger väldigt nära sin toppkapacitet på 800 meter redan nu.
2. Samtidigt så har hon optimerat sin löpning (uthållighet, snabbhet, löpteknik) för 400m/400mh. Och de sätter nu en begränsning för henne på 800 meter. Och det är därför jag inte tror hon kommer rå på Werro eller Hodgkinson på 800 meter. Kan hon ställa om helt sin löpning till att bli optimal för 800 meter? Nej, det tror jag inte. I alla fall inte på kort eller medellång sikt, dvs denna säsong.
Man som jag redan har skrivit, jag kan ha fel.
Men hur mycket du och jag diskuterar detta så kommer vi inte bli överens utan vi kommer tycka olika. Men vi kommer ha ett facit när denna säsong är över.