2026-06-17, 12:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Helt orimligt att någon som gör sitt andra 800m lopp i hela sitt liv - och inte tränat för 800m i ens ett år - ska vara nära sin toppkapacitet på sträckan. Finns ingen direkt logik bakom det alls. Bol var i princip i rygg på Werro med 200m kvar, men hon saknar uthålligheten i detta nu och kroknade fullständigt. Med mer uthållighetsträning i benen så lär hon förbättra sig avsevärt.

OK, du tror att med mer träning och tävling så kan man bli hur bra som helst. Det tror inte jag.

1. Det är inte så att Bol börjar från noll när hon nu satsar på 800 meter. Hon har sin grundkapacitet från 400m/400mh och är väldigt vältränad. Det är ju därför jag tror att hon löpmässigt ligger väldigt nära sin toppkapacitet på 800 meter redan nu.

2. Samtidigt så har hon optimerat sin löpning (uthållighet, snabbhet, löpteknik) för 400m/400mh. Och de sätter nu en begränsning för henne på 800 meter. Och det är därför jag inte tror hon kommer rå på Werro eller Hodgkinson på 800 meter. Kan hon ställa om helt sin löpning till att bli optimal för 800 meter? Nej, det tror jag inte. I alla fall inte på kort eller medellång sikt, dvs denna säsong.

Man som jag redan har skrivit, jag kan ha fel.

Men hur mycket du och jag diskuterar detta så kommer vi inte bli överens utan vi kommer tycka olika. Men vi kommer ha ett facit när denna säsong är över.
Citera
2026-06-17, 12:32
Medlem
Alkibiadess avatar
Långlöparnas kväll på stadion ikväll där man tävlar på 10000 meter. Tävlingen har kategori D-status men det är väl ganska utvattnade startfält för att ha en sådan status på tävlingen?
Citera
2026-06-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
OK, du tror att med mer träning och tävling så kan man bli hur bra som helst. Det tror inte jag.

1. Det är inte så att Bol börjar från noll när hon nu satsar på 800 meter. Hon har sin grundkapacitet från 400m/400mh och är väldigt vältränad. Det är ju därför jag tror att hon löpmässigt ligger väldigt nära sin toppkapacitet på 800 meter redan nu.

2. Samtidigt så har hon optimerat sin löpning (uthållighet, snabbhet, löpteknik) för 400m/400mh. Och de sätter nu en begränsning för henne på 800 meter. Och det är därför jag inte tror hon kommer rå på Werro eller Hodgkinson på 800 meter. Kan hon ställa om helt sin löpning till att bli optimal för 800 meter? Nej, det tror jag inte. I alla fall inte på kort eller medellång sikt, dvs denna säsong.

Man som jag redan har skrivit, jag kan ha fel.

Men hur mycket du och jag diskuterar detta så kommer vi inte bli överens utan vi kommer tycka olika. Men vi kommer ha ett facit när denna säsong är över.

Det är i princip allmängiltigt på 800m att man förbättrar sig med iaf 2-3 sek från första loppet i genomsnitt. Ibland mer, ibland mindre, men som regel är en förbättring runt 2-3 sek rimlig. Att Femke Bol skulle utgöra ett undantag från den generella regeln är osannolikt, särskilt då hennes förbättringspotential rent logiskt borde vara klart bättre än andra löpares som "nybörjare" på sträckan. Dessutom har Bol traditionellt sett varit en "slow starter" som inlett säsongen relativt måttligt i första loppet på 400m häck för att sedan tävla sig i form under säsongens gång. Detta ihållande mönstret indikerar att Bol förmodligen varit inne i en tung träningsperiod fram tills nyligen, och att hon och hennes tränare inte har någon vision alls om att vara i fysiskt topptrim så här tidigt.

Relativt få löpare i allmänhet och Bol i synnerhet är nämligen i toppform i början av säsongen och presterar i nivå med sitt klimax per omedelbart. Vi kan jämföra med Bol när hon noterade 50,95 på 400m häck säsongen 2024. Bol sprang då på 50.95 vid FBK Games i Hengelo den 14/7. Hon öppnade då säsongen med 53,07 på 400m häck den 2/6 vid Bauhausgalan i Sthlm och sänkte sig alltså med över två sek. Säsongen efter (2025) så inledde hon med 52,46 på 400m häck den 25/5 vid Diamond League i Rabat och sänkte sig senare till 51,54 vid VM i Tokyo. Bol öppnade utomhussäsongen 2023 med 53,12 vid IFAM Oordegem den 27/5 och sänkte sig därefter till 51,45 i London den 23/7. Säsongen 2022 så inledde Bol med 53,94 i Hengelo den 6/6 och sänkte sig därefter till 52,27 vid Bauhausgalan i Sthlm den 30/6. Bol inledde säsongen på 400mh 2021 med 54,33 vid FBK Games i Hengelo och sänkte sig därefter till 52,03 vid VM i Tokyo den 4/8.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-17 kl. 13:27.
Citera
2026-06-17, 13:58
Medlem
Vi kommer få mer klarhet avseende Bols färdigheter på 800m redan i helgen. Den flygande holländaren springer då 800m i Hengelo vid FBK Games. Hon är den på pappret främsta löparen sett till PB. Näst främst på pappret är Halimah Nakaayi från Uganda med 1.57.26. Yaroslava Mahuchikh hoppar höjd i samma tävling.
Citera
2026-06-17, 15:09
Medlem
Citat:
I spannet runt 1.54-1.55. Sedan hur konkurrenskraftig hon isf blir med de tiderna kan diskuteras med tanke på Werro och Hodkingsons form.

Okej ska bli spännande följa hennes utveckling..
Citera
2026-06-17, 15:19
Medlem
Niskalaukauss avatar
Kuortane Games 20.6.2026
Svenskar
Män
100m Bröderna Thor.
400mh Karl Wållgren
Stav William Asker
Diskus
Daniel Ståhl
Jesper Ahlin
Damer
Kula Fanny Roos
Slägga Grete Ahlberg

M17 110 mh Nils Johansson

Hela startlistan finns här.
https://www.tilastopaja.info/listat/kuortane-games
Citera
2026-06-17, 16:42
Medlem
Andreas Kramer har inte tävlat sedan i januari. Nu kan EM i augusti vara i fara. – Det börjar bli ont om tid, säger Kramer till SVT Sport.

– Det är inte givet att det kommer bli några tävlingar i sommar, men jag hoppas såklart. Inom någon månad kommer jag ta beslut.

https://www.svt.se/sport/friidrott/friidrotts-em-i-fara-for-andreas-kramer-ont-om-tid
Citera
2026-06-17, 17:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Cosmo Cup i Litauen (så här långt)
- Niklas Wall 7.74 (PB) i längd
- Sara Winberg 4.10 (SB) och Sandra Alvero 4.25 i stav
- Jesper Ahlin 58.67 i diskus
- Josephine Thoor Dunder 53.75 (SB) och Elna Wester 53.99 på 400m
Senast redigerad av Alkibiades 2026-06-17 kl. 18:47.
Citera
2026-06-17, 19:16
Medlem
Bol kommer göra 1.55.2 i år. Där har ni facit!
Citera
2026-06-17, 19:37
Medlem
Nino Kusljic slår till med nytt PB i Lund. 10.62 för den 18-årige junioren. Nytt PB även för 19-årige Ivano Bevanda, 10.69 - om vinden visar sig vara giltig.
Citera
2026-06-18, 10:05
Medlem
Alkibiadess avatar
Ny uttagning till JVM idag:

Elias Ekman, 200m
Sebastian Lörstad, 5000m
Liam Belo Da Silva, tiokamp
David Berglund, tiokamp

Jamilia Bernhardsson, 200m
Ella Alvelin Malm, tresteg

Citat:
Utöver dessa sex namn så har även Evelina Olsson fått besked att hon är uttagen till truppen och kan börja förbereda sig för att resa västerut senare i sommar. Vi avvaktar dock att bestämma vilken eller vilka grenar hon kör, då hon är högaktuell i flera, säger David Frykholm.

Spårvägenlöparen Carmen Cernjul är även hon uttagen men står inte med på uttagningssidan eftersom det ännu inte är bestämt vilken distans hon ska springa.

Slutgiltiga truppen presenteras den 20 juli.

Själv undrar jag om det finns skadeproblem hos Evliena Olsson och Jamilia Bernhardsson men nämns inget om det.

https://www.friidrott.se/tavling-landslag/nyhetsarkiv-tavling-landslag/truppen-till-u20-vm-utokas-gar-fran-klarhet-till-klarhet/
https://www.friidrott.se/tavling-landslag/elit-landslag/kriterier-uttagningar/junior-ungdom-arena/
Citera
2026-06-18, 14:19
Medlem
Citat:
Andreas Kramer har inte tävlat sedan i januari. Nu kan EM i augusti vara i fara. – Det börjar bli ont om tid, säger Kramer till SVT Sport.

– Det är inte givet att det kommer bli några tävlingar i sommar, men jag hoppas såklart. Inom någon månad kommer jag ta beslut.

https://www.svt.se/sport/friidrott/friidrotts-em-i-fara-for-andreas-kramer-ont-om-tid

Borde vara givet att lägga ner säsongen. Minimala förutsättningar att göra ett ok resultat på EM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in