2026-06-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Inget topplopp av Pihlström i dag heller. Men så snabbt svänger väl inte formen.
Som jag tidigare sagt blir det ett mellanår för Pihlström.
Citera
2026-06-16, 20:10
Medlem
Citat:
Är 150 meter en officiell gren med världsrekord och inte ett ”världsrekord”? I vilket fall som helst kan nog de bästa tiderna som gjorts på 200 meter ha haft en bättre passertid.

Kan inte tänka mig att det är ett riktigt världsrekord utan räknas väl som ett "world best". Usain Bolt har också sprungit 150m på 14,35 i Manchester, men det var på en raklång bana utan kurva. Detta måste vara det snabbaste som presterats på en arena med kurva.

Usain Bolt passerade 150m på 14.44 när han sprang på 19.19. Michael Johnson passerade på 14.62 när han sprang på 19.32. Lyles passerade 150m på 14.71 när han noterade 19.46 i Monaco 2022, så tiden han presterade idag är helt klart respektabel även i ljuset av de främsta passertiderna på 150m @ 200m, även om det inte är fullt jämförbart pga längre kurva på 200m. Lyles tid är alltså inte mega-imponerande.

https://www.athletefirst.org/wp-content/uploads/2023/12/M200m-by-time-20231015.pdf
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-16 kl. 20:27.
Citera
2026-06-16, 20:22
Medlem
Citat:
Är 150 meter en officiell gren med världsrekord och inte ett ”världsrekord”? I vilket fall som helst kan nog de bästa tiderna som gjorts på 200 meter ha haft en bättre passertid.

Det är "världsrekord" som gäller på 150m, likt 300mh etc. Bolt har ju världsbästanoteringen på rakbana, 14.35 från 2009. Hade även 14.44 som passertid i världsrekordloppet på 200 om jag tolkat wikipedia korrekt. Så att detta är "WR" i kurva känns ju lite löjligt när de bara sprang en halv kurva och Bolt gjorde snabbare med en hel kurva.

Edit: tvåa på den bollen
Citera
2026-06-16, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Vet inte om det är känt innan men Carmen Cernjul är antagen till NAU (Northern Arizona University). Presenterades på Insta för någon timme sedan.
Så det blir USA framöver. Och fotbollen är det nog slut med i och med detta.

Intressant. Jag är lite kluven personligen, men förstår om hon lockats av upplevelsen efter att ha inspirerats av Wilma Nielsen, Axelina Johansson, Tilde Bjerager och Vera Sjöberg mfl. Finns många svenskar som förbättrat sig rejält under sin tid i NCAA. Gällande Cernjul så känns det dock som att hon har mer att förlora på att byta omgivning helt och hållet, medan de flesta andra hade ett annat utgångsläge med allt att vinna.

Hon kommer heller inte bli lagkamrat med Jane Hedengren, som representerar BYU Cougars (Brigham Young University).
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-16 kl. 20:41.
Citera
2026-06-16, 20:43
Medlem
Ungefär så tänker också jag.
Citera
2026-06-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Intressant. Jag är lite kluven personligen, men förstår om hon lockats av upplevelsen efter att ha inspirerats av Wilma Nielsen, Axelina Johansson, Tilde Bjerager och Vera Sjöberg mfl. Finns många svenskar som förbättrat sig rejält under sin tid i NCAA. Gällande Cernjul så känns det dock som att hon har mer att förlora på att byta omgivning helt och hållet, medan de flesta andra hade ett annat utgångsläge med allt att vinna.

Hon kommer heller inte bli lagkamrat med Jane Hedengren, som representerar BYU Cougars (Brigham Young University).
Är väl ett spännande äventyr o möjlighet oxå för en ung tjej som hon, komma ut i världen.
Hon verkar ju målmedveten så kan bli bra, jag väljer att vara positiv så länge.
Citera
2026-06-16, 20:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ja, du har fel. Om du tror att någon som gör sitt första lopp för säsongen och andra lopp i sitt liv på 800m är nära sin peak så får du tro det, dock. Rent statistiskt så är det sällan som det snabbaste loppet för säsongen görs i det första, och normalt sett så förbättrar man sig rejält allteftersom.
Citat:
Vi kan ta ett ex. på Audrey Werro från förra säsongen: Hon öppnade säsongen med 1:58.97 i Rabat vid Diamond League. Sedan förbättrade hon sig under säsongen till 1:55.91, presterat i Weltklasse Zürich den 28/8. Werro förbättrade sig alltså 3.06 sek från första loppet förra säsongen och det är fullt normalt.
Jag tror att Bol redan nu ligger nära sin toppkapacitet på 800 meter och därför tror jag inte att man kan tillämpa det statistiska mönster som du redogör för på henne. Men som sagt, jag kan ha helt fel.
Citera
2026-06-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tror att Bol redan nu ligger nära sin toppkapacitet på 800 meter och därför tror jag inte att man kan tillämpa det statistiska mönster som du redogör för på henne. Men som sagt, jag kan ha helt fel.

Helt orimligt att någon som gör sitt andra 800m lopp i hela sitt liv - och inte tränat för 800m i ens ett år - ska vara nära sin toppkapacitet på sträckan. Finns ingen direkt logik bakom det alls. Bol var i princip i rygg på Werro med 200m kvar, men hon saknar uthålligheten i detta nu och kroknade fullständigt. Med mer uthållighetsträning i benen så lär hon förbättra sig avsevärt.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-16 kl. 21:01.
Citera
2026-06-16, 22:28
Medlem
Citat:
Helt orimligt att någon som gör sitt andra 800m lopp i hela sitt liv - och inte tränat för 800m i ens ett år - ska vara nära sin toppkapacitet på sträckan. Finns ingen direkt logik bakom det alls. Bol var i princip i rygg på Werro med 200m kvar, men hon saknar uthålligheten i detta nu och kroknade fullständigt. Med mer uthållighetsträning i benen så lär hon förbättra sig avsevärt.

vad menar du med avsevärt var tror du hon kommer landa i år?
Citera
2026-06-16, 23:33
Medlem
Citat:
Instämmer, dock tror jag inte hon kommer rå på Werro.
Citera
2026-06-17, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
vad menar du med avsevärt var tror du hon kommer landa i år?

I spannet runt 1.54-1.55. Sedan hur konkurrenskraftig hon isf blir med de tiderna kan diskuteras med tanke på Werro och Hodkingsons form.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-17 kl. 05:37.
Citera
2026-06-17, 08:07
Medlem
16 nya namn har tagits ut till friidrotts-EM.

En som saknas är supertalangen Carmen Cernjul – men dörren till EM är ännu inte helt stängd.

En dag efter att junior-VM i Eugene avslutas invigs senior-EM i Birmingham. Carmen Cernjul skulle teoretiskt sett kunna vara med i båda.

– Den dialogen sker med Carmen och hennes tränare. Så får vi se om det blir för mycket eller om det räcker med ett junior-VM i år. För det ligger väldigt tajt på varandra. Hade hon inte haft det skulle hon ha varit en av de som blivit förhandsnominerade i dag också, säger Bergqvist.

https://www.svt.se/sport/friidrott/16-nya-namn-klara-for-sveriges-trupp-till-friidrotts-em
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in