2026-06-17, 16:19
Medlem
Vad jag mer gillar med radio, är att den kan liksom stå på i bakgrunden och plötsligt poppar en gammal bra låt du aldrig hade haft tanke på att söka upp o lyssna på

tralllall llala
Citera
2026-06-17, 16:23
Medlem
Har ni några tips på riktigt mulna nertonade radiopratare, ska låta DDR
inga jävla känslor och gökigheter
Citera
2026-06-17, 16:57
Avstängd
Comitiums avatar
Det är väl helt enkelt materialet i den gamla radion som liktar. Mer om den blir varm. Nog inte konstigare än så. Jag gissar att bakelit är huvudingrediensen. Fråga AI!
Citera
2026-06-17, 17:06
Medlem
Kretskort av pertinax/bakelit luktar. Och det sitter även ett litet pertinaxkort i moderna potentiometrar (volym/tonkontrollerna) så ibland luktar det lite "kretskort" även när man meckar med nyare prylar. Bränner man kretskortet blir det femtielva gånger värre.
Köpte en gång en flaska Macledods rökiga whiskey. Blev lite avtänd när jag identifierade rökigheten som bränt kretskort.
Citera
2026-06-17, 20:50
Medlem
Pinoputchins avatar
Lukten kommer från elektroniken och materialet.
Citera
2026-06-17, 21:39
Avstängd
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Lukten kommer från elektroniken och materialet.
dåligt svar se ovan
Citera
2026-06-18, 08:51
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Lite av ett sidospår men även äldre elmotorer i t.ex. gamla köksmaskiner har ofta en distink lukt. Tror att det beror på isoleringen i lindningarna.

Kan vara så att spolar och tranformatorer i radioapparater avger en liknande lukt när de blir varma. Annars är det nog som andra säger, gammal bakelit och andra plaster kan svettas en del och lukta. Varmt damm luktar också
Citera
2026-06-18, 11:22
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pippi-
Vad jag mer gillar med radio, är att den kan liksom stå på i bakgrunden och plötsligt poppar en gammal bra låt du aldrig hade haft tanke på att söka upp o lyssna på

tralllall llala

DFet är väl samma sak som med "vanlig" TV, de kan komma en film du inte hört talas om, som kan vara bra, eller en gammal film du inte hört talas om, eller glömt...
Typ Weird science, som nu är möjligt enkelt förutom de sista haha
Citera
2026-06-18, 17:10
Medlem
holmiums avatar
Det rätta svaret finns i tråden i form av varumärken på det kanske första industriellt framställda syntetiska polymerhartset, dvs. "Bakelit" respektive "Pertinax". Det kemiska namnet på denna familj av duroplast är fenolharts.

Den trevliga och lite egendomliga lukten kommer från formaldehyd och dess nedbrytningsprodukter.
Citera
Idag, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
DFet är väl samma sak som med "vanlig" TV, de kan komma en film du inte hört talas om, som kan vara bra, eller en gammal film du inte hört talas om, eller glömt...
Typ Weird science, som nu är möjligt enkelt förutom de sista haha

Ja typ "älgvandringen" hade jag aldrig kommit på att söka på.
Men fan vad avslappnande det var att se på!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in