2026-06-17, 15:00
  #37
Medlem
Utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) gör precis samma sak, han anser sig vara en större expert på folkhälsa än de experter som han själv anlitat för utredning!

https://www.sverigesradio.se/artikel/regeringen-la-protest-mot-reglering-av-vitt-snus
Citera
2026-06-17, 15:52
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) gör precis samma sak, han anser sig vara en större expert på folkhälsa än de experter som han själv anlitat för utredning!

https://www.sverigesradio.se/artikel/regeringen-la-protest-mot-reglering-av-vitt-snus

Även om han inte har aktier i något svenskt vitt snus-företag (jag har grävt online och inte hittat något iaf) så är jag övertygad om att han har någon slags personlig vinning inom vitt snus-branschen. Kanske har han vänner eller familj som investerat å hans vägnar. Att en politiker går ut och så gott som förespråkar användning av nikotin är helt sjuk!!!!
Citera
2026-06-17, 15:54
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det blir så här när:

1. Vi har den sämst utbildade regeringen på 30 år, majoriteten av statsråden har endast gymnasieexamen

2. Statsråden kan inte skilja på fakta och åsikter, och anser att åsikter är lika viktiga som fakta. Det leder till att man fattar beslut först och sedan genomför man endast symboliska utredningar och bryr inte om resultaten, eftersom fakta aldrig kan övertrumfa åsikter!

Vet inte om jag hänger med i vad du menar. Den här skandalen verkar rätt enkelt vara kopplat till Ulf Kristersson och hans fru, som pushat agendan. Resten i myndighetsledet verkar ha varit skeptiska.
Citera
2026-06-17, 15:56
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ingen, absolut ingen av Moderaternas väljare bryr sej om detta.

Han överlevde ju könsbyteslagen som 80 % av partiet var emot.

Detta är en icke-fråga för alla utom för sossarna som letar fel i varje hörn

Kristerssons arrangerade äktenskap bryr sig nog ingen av moderaternas väljare om. Men den här skandalen, en i raden av många för Kristersson, blir nog för mycket för en del moderata väljare som istället går till SD och S.
Citera
2026-06-17, 16:06
  #41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleisafruit
Kristerssons arrangerade äktenskap bryr sig nog ingen av moderaternas väljare om. Men den här skandalen, en i raden av många för Kristersson, blir nog för mycket för en del moderata väljare som istället går till SD och S.

Nej, max 0.01 % bryr sej om detta. resten - don't give a fuck

Könsbyteslagen var en helt annan sak, djupt hatad av den stora massan moderater.

Som en lokal moderat kommunal politiker i norra stockholm sa:

- Va fan vi kan ju inte ha en statsminister som låter sin dotter styra politiken

( Myten säger att ena dottern hotat med att aldrig prata med honom igen - ever - om han
inte röstade fram detta ) Kolla på bilder på tjejerna så ser du vem jag menar.
Citera
2026-06-17, 16:18
  #42
Medlem
Thubbes avatar
Folkhälsomyndighetens rapport om existentiell hälsa är här:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/70eadb5fde8e4c7ba1cc4efadb50af9f/existentiell-halsa-folkhalsa-slutredovisning.pdf

Har flugit över den lite snabbt och följande sticker ut (från kapitlet "Definition och förståelse"):
Citat:
Det finns dock återkommande beskrivningar i litteraturen som inkluderar bland annat meningsskapande, relation till sig själv, andra och naturen, en känsla av trygghet och en känsla av att vara en del av något större. Existentiell hälsa beskrivs också som individens innersta väsen, kärnan i att vara en människa och kan vara kopplat till ens identitet. Ett annat resultat från litteraturen är kritik mot att definiera existentiell hälsa som ett hälsobegrepp, bland annat på grund av risk för att medikalisera livsproblem.

Med det i åtanke känns det inte helt orimligt att som hälsomyndighet ställa sig tveksam till initiativet.
FMH arbetar redan med psykisk ohälsa, vilket till viss del överlappar men ändå särskiljs från existentiell hälsa, då detta om jag förstått det rätt är specifikt kopplat till sin egen identitet och förankring i universum typ.

Lite flummigt, och att Statsministerns fru är djupt engagerad i detta luktar helt klart intressekonflikt.
Knepigt läge.
Citera
2026-06-17, 16:19
  #43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ingen, absolut ingen av Moderaternas väljare bryr sej om detta.

Han överlevde ju könsbyteslagen som 80 % av partiet var emot.

Detta är en icke-fråga för alla utom för sossarna som letar fel i varje hörn
Det är nog bara marginalväljarna som bryr sig. Den viktigaste gruppen inför val.
Citera
2026-06-17, 16:24
  #44
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Att det är grovt maktmissbruk tvivlar jag inte på men vad går det ut på? Att genom John Templeton Foundation bana väg för den kristna extremhögern, kanske som en framtida politisk kraft i Sverige?

Kristersson går ju på som en Mini-Trump.
Ja, det verkar handla om att bana väg för den kristna extremhögerns tankegångar i Sverige. John Templeton Foundation har t ex kopplingar till Svenskt näringsliv. Birgitta Ed och hennes kompisar ser nog också möjligheter att ligga i framkanten om/när existentiell hälsa blir en del av det offentligt finansierade vård- och omsorgsutbudet. Hittills har de ägnat sig mycket åt friskolor men den sektorn är ju på väg att minska eller kanske försvinna.

Sedan länge bedriver ju Scientologikyrkan skattefinansierad missbruksvård i Sverige under namnet Narconon, så hittepåverksamheter är tyvärr inget nytt.
https://www.narconon-eslov.com/foer-socialtjaenst
Citera
2026-06-17, 16:31
  #45
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe
Folkhälsomyndighetens rapport om existentiell hälsa är här:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/70eadb5fde8e4c7ba1cc4efadb50af9f/existentiell-halsa-folkhalsa-slutredovisning.pdf

Har flugit över den lite snabbt och följande sticker ut (från kapitlet "Definition och förståelse"):


Med det i åtanke känns det inte helt orimligt att som hälsomyndighet ställa sig tveksam till initiativet.
FMH arbetar redan med psykisk ohälsa, vilket till viss del överlappar men ändå särskiljs från existentiell hälsa, då detta om jag förstått det rätt är specifikt kopplat till sin egen identitet och förankring i universum typ.

Lite flummigt, och att Statsministerns fru är djupt engagerad i detta luktar helt klart intressekonflikt.
Knepigt läge.
Inom den akademiska psykologin och psykoterapifältet finns det sedan lång tid ett intresse för existentiella frågor.
Existentiell psykoterapi är en etablerad terapiform. Så egentligen finns det ingen anledning att vända sig till hittepå inspirerat av den amerikanska extremhögern.
Citera
2026-06-17, 16:33
  #46
Medlem
Madagascars avatar
AB driver vidare från ledarsidan:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/pBGwPR/birgitta-eds-projekt-blev-regeringsuppdrag-nu-kravs-svar-om-existentiell-halsa, idag

Lyfter inte detta?
Citera
2026-06-17, 16:38
  #47
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GigoloEremitus
Det är naturligtvis fullständigt vansinnigt att sparka GD för Folkhälsomyndigheten därför att hon vägrar spela med i de förvirrade dimmor som dväljes bakom Birgitta Eds pannben.
Tegmark Wisell har att rätta sig enbart efter väl beprövad och falsifierbar vetenskap. Heder till Tegmark Wisell som inte ger efter för bisarra idéer.

Skattepengar ska inte avsättas till "holistiska" tankespöken, utan de ska gå till vetenskapligt försvarbara projekt.

Om det stämmer att Tegmark Wisell fått sparken därför att hon vägrar spela med i de dåraktiga idéerna som statsministerns labila fru håller sig med, så är det ju spiken i kistan för Tidö-samarbetet tyvärr. Då kan vi tacka Birgitta Ed för att vi nästa mandatperiod får en röd/grön röra med en maktgalen socialdemokrati som tillsammans med kommunisterna och miljöpartiet i interna stridigheter kommer att rasera det mesta som byggt upp under de senaste fyra åren.

Ja, bortsett från att det är Kristersson du ska tacka.

Hans prästfru (vars lämplighet som präst nu också utreds av Svenska kyrkan) kan inte ge order om att sparka en myndighetschef. Det är regeringen som tillsätter (och avsätter) generaldirektören för Folkhälsomyndigheten och föredragande är socialministern. Dvs. Jakob Forssmed (KD).

Att som statsminister beivra sin frus fnatterier om "religiös vård" och använda skattemedel för att styrka det måste vara ett direkt tjänstefel. Detsamma gäller Jakob Forssmed, om han i tjänsten som minister agerat för statsministers privata vinning.

Det förvånar mig inte att Kristersson gjort så här, varken att ha försökt fixa fram statligt stöd för frugans "religiösa retreat" och fnatteri-behandling eller att han hämnats på det vis han gjort. Det är exakt vem Kristersson är som person. Exakt.

Det som förvånar mig är den nivå av idioti som krävts för att inbilla sig att det här inte skulle läcka ut.

Men bra så, och nu har bollen intressant nog landat både hos Moderaterna och Kristdemokraterna. Sväljer man det här utan att blinka och gör hela partiet medskyldigt till skiten, eller tar man rakryggat itu med skiten och sabbar samtidigt valrörelsen ytterligare några snäpp?

Dessutom har SD nu serverats en räddningsplanka från "Tidö 2.0"-katastrofen, Åkesson kan nu meddela att SD drar sig ut Tidö-samarbetet till följd av statsministerns och socialministers fusk, poängtera att det är regeringen som är ansvarig (där SD inte ingår) och gå till val som självständigt parti och på partiets egna frågor. Dessutom i så fall i stort sett med en garanterad "första plats" på högersidan att vänta. Det skulle vara ett rätt snyggt sätt att rädda partiet från det samlade nederlag som oundvikligt väntar (vilket lika oundvikligt kommer att leda till att Tidö-samarbetet spricker och till att Kristersson i vilket fall som helst får sparken som partiledare)...
Citera
2026-06-17, 16:39
  #48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ja, det verkar handla om att bana väg för den kristna extremhögerns tankegångar i Sverige. John Templeton Foundation har t ex kopplingar till Svenskt näringsliv. Birgitta Ed och hennes kompisar ser nog också möjligheter att ligga i framkanten om/när existentiell hälsa blir en del av det offentligt finansierade vård- och omsorgsutbudet. Hittills har de ägnat sig mycket åt friskolor men den sektorn är ju på väg att minska eller kanske försvinna.

Sedan länge bedriver ju Scientologikyrkan skattefinansierad missbruksvård i Sverige under namnet Narconon, så hittepåverksamheter är tyvärr inget nytt.
https://www.narconon-eslov.com/foer-socialtjaenst
Och nu går KD ut med att de vill stärka regeringens makt och minska myndigheternas makt. Införa ministerstyre som jag förstår det.

Och SD vill inrätta en effektiviseringsminister som ska ”leta slöserier på alla politiska nivåer”.

– Vi tror också från Sverigedemokraterna att vi är bäst lämpade att inneha en sådan ministerpost, säger SD-ledamoten Josef Fransson. (AB)

Tidöpartierna är uppenbarligen inspirerade av Trumps framgångar med maktmissbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in