2026-06-17, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De arkeologiska bevisen om judar i Elephantine handlar om polyteistiska hebréer, inte troende judar.

Templet i södra Egypten är från 500 talet före kristus och den judiska religionen såg ut som den gjorde vid denna tiden. Första templet i Jerusalem förstördes 567 BC och det är rimligt att tänka sig att några hebreiska utvandrare bosatte sig i södra Egypten efter det och byggde sig ett tempel där.
Citera
2026-06-17, 07:39
Avstängd
Comitiums avatar
Judendomen är en religion som praktisers av judar, av det judiska folket, alltå en folkreligion.

Kristna däremot kan vara av alla folkslag.

En folkreligion är väl exkluderande och rasistisk?
Citera
2026-06-17, 09:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Templet i södra Egypten är från 500 talet före kristus och den judiska religionen såg ut som den gjorde vid denna tiden. Första templet i Jerusalem förstördes 567 BC och det är rimligt att tänka sig att några hebreiska utvandrare bosatte sig i södra Egypten efter det och byggde sig ett tempel där.

Jag vet men det här är längre tillbaka än så, 1700-1400 före kristus:
https://armstronginstitute.org/878-did-the-israelites-really-live-in-egypt
https://biblearchaeologyreport.com/2021/09/24/top-ten-discoveries-related-to-moses-and-the-exodus/
Citera
2026-06-17, 09:44
Medlem
Citat:
Ja men vad går Hellennismen ut på och hur är kristendomen påverkad av den?
Hellenism - hellenistisk kultur o karaktär.

Jesusberättelsepersonifieringen visar likheter med Pythagoras tex. Stycken i Bibeln håller likhet till grekiska mytologin tex Lukas-4:28-29 där folkhopen är Sisyphus och den rullande stenbumlingen är Jesus.
Också Judendomen i sig kan ha viss ursprunglig relation till den Grekiska(Minoan) kulturen, om vi sneglar till Tacitus samling av teorier om Judarna. Även från Filistéerna som [också] härstammade från Kreta men efter mångt och mycket kom att absorberas in i Judea

Vad hellenismen går ut på ? Den var väl bra mycket mer liberal och öppen, allas lika värde och sånt ?
Citera
2026-06-17, 09:58
Medlem
Citat:
Nä han säger att han är ljus och inte solen.
”Jag talar till dem i liknelser”

Och ”Jesus sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.”

- Bibeln
Citera
2026-06-17, 10:37
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nja, för att vara en äkta jude så måste man ha stuckit kniven i Jesus och vridit om. Killen snackade om förlåtelse och att vända andra kinden till. Sånt vill inte juden veta av, det är därför det är som det är i Mellanöstern.

Äsch! Judarna har existerade som förening tusentals år innan Jesus ens var påtänkt.
Citera
2026-06-17, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Judendomen är en religion som praktisers av judar, av det judiska folket, alltå en folkreligion.

Kristna däremot kan vara av alla folkslag.

En folkreligion är väl exkluderande och rasistisk?

Intressant att många i denna tråd identifierar ordet ”folkreligion” som ”1 folk = 1 religion”. Men enligt t.ex. Nationalencyklopedin så är ”folkreligion” snarare ett annat ord för ”folktro”, dvs man tror på voodoo, magi, vättar och liknande.
Citera
2026-06-17, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev

Och ”Jesus sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.”

- Bibeln

Ja Jesus pratade i liknelser men ljus är fortfarande inte samma sak som solen. Ljus kan komma från en lampa eller annan ljuskälla.
Citera
2026-06-17, 13:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja Jesus pratade i liknelser men ljus är fortfarande inte samma sak som solen. Ljus kan komma från en lampa eller annan ljuskälla.
Kirev, den som både ateister och kristna kan samlas kring att han har totalfel.

Jesus är solen, wtf?
Citera
2026-06-17, 14:20
Medlem
Citat:

- Bibeln

Citat:

Ja en ficklampa är såklart världens ljus, kan bäras med vart man än reser runt världen, börjar ljuset tyna köper man bara nya batterier, eller om det är en sån jag har, pluggar in den i eluttaget, energikällor som hur man än vänder och vrider härleds till Solen…..Solen som mäktigt värre utgör 99,9% av Solsystemets sammanlagda massa, det övriga 0,1% härleds ur solen.
Citera
2026-06-17, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kirev, den som både ateister och kristna kan samlas kring att han har totalfel.

Jesus är solen, wtf?
Ty många är kallade, men få är utvalda." - 🌞

😎
Citera
2026-06-17, 14:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ty många är kallade, men få är utvalda." - 🌞

😎
Så vad ska du säga när du står framför gud och han undrar hur du fick för dig att han var solen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in