2026-06-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du kan inte kritisera kristendomens ide om guds plan utan att ha en bättre.

Enligt ditt synsätt så kan jag inte kritisera varje tokig människa som tror att dens idéer kommer från Gud själv.
Citera
2026-06-16, 17:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Enligt ditt synsätt så kan jag inte kritisera varje tokig människa som tror att dens idéer kommer från Gud själv.
Du är omöjlig. Skriv hur du hade gjort som gud, om ditt nästa inlägg inte beskriver det så är jag klar eftersom du bara köper tid och tramsar nu.
Citera
2026-06-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du är omöjlig. Skriv hur du hade gjort som gud, om ditt nästa inlägg inte beskriver det så är jag klar eftersom du bara köper tid och tramsar nu.

Jag som hade skitit i att prata med människor på det viset som du tror.

Gud är inte oändligt god så som kristna tror och förmodligen inte allsmäktig.
Citera
2026-06-16, 20:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Och på den tiden var området av dagens Palestina/israel del av Egypten

Men den här gruppen hebréer kom från Elephantine, i dagens Egypten.
Citera
2026-06-17, 03:42
Medlem
Citat:
Kan du förklara denna "hellenistiska anda" och hur den passar in på kristendomen?

För mig är gudaförklarade personer ett koncept som inte finns i judendomen utan är hämtat från hellenismen som Alexander den Store som var gudaförklarad och diverse romerska kejarare som var gudaförklarade personer.
Vid kristendomens födelse var hellenismen redanväl rotad i området sedan 300 år

Apostlagärningarna 6
Citera
2026-06-17, 03:46
Medlem
Citat:
Vid kristendomens födelse var hellenismen redanväl rotad i området sedan 300 år

Apostlagärningarna 6

Ja men vad går Hellennismen ut på och hur är kristendomen påverkad av den?
Citera
2026-06-17, 03:54
Medlem
Citat:
Det finns inte skäl att tro att den historiska personen Jesus trodde sig vara gudomlig eller att han påstod sig vara gudomlig. Jesus trodde sig vara profet i likhet med Johannes döparen och möjligtvis gjorde han anspråk på att vara messias, messias som inte alls är någon gudomlig person inom judendomen.

Jesus påstådda gudomlighet med tillagd i efterhand eventuellt för att passa en grekisk och romersk publik för det var i den romerska och grekiska världen som man höll på med koncept som gudaförklarade människor.
Jag är världens ljus” ” om ni följer mig ska ni inte vandra i mörker” - Jesus

Jesus säger han är Solen. Och som vi vet är Solen en stjärna, och likaså vet vi att stjärnor var de första ”himlakroppar”(rymdkroppar) som formades efter skapelse ögonblicket(Big Bang), och således är stjärnor direkt kopplade till Gud, och planeter samt kött och blod direkt kopplade till stjärnor- Solen
Citera
2026-06-17, 04:00
Medlem
Citat:
Jag är världens ljus” ” om ni följer mig ska ni inte vandra i mörker” - Jesus

Jesus säger han är Solen. Och som vi vet är Solen en stjärna, och likaså vet vi att stjärnor var de första ”himlakroppar”(rymdkroppar) som formades efter skapelse ögonblicket(Big Bang), och således är stjärnor direkt kopplade till Gud, och planeter samt kött och blod direkt kopplade till stjärnor- Solen

Nä han säger att han är ljus och inte solen.
Citera
2026-06-17, 04:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Det är intressant. Enligt judendomen kommer vi ur en av de tolv stammarna. Per definition bör judarna anse att alla är judar.
Nja, för att vara en äkta jude så måste man ha stuckit kniven i Jesus och vridit om. Killen snackade om förlåtelse och att vända andra kinden till. Sånt vill inte juden veta av, det är därför det är som det är i Mellanöstern.
Citera
2026-06-17, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Snarare som så ett folk från sydvästra Arabiska halvön - Minaeans, och så blir det intressant för Levi betyder binda/linda/väva samman(en cirkulär rörelse). Och tittar man till bibelberättelsen - Abraham från Ur(som enligt legenden satte upp den första Kaaba’n i Arabien) till Egypten och Moses från Egypten till Kanaan , en berättelse[om en kunskap]som binder över, väver/lindar samman många kulturer/folk
Citera
2026-06-17, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Det judiska templet i södra Egypten var till för judiska "expats" som bodde i Egypten och centret för judenheten var redan sedan länge Israel / Judea.
Citera
2026-06-17, 07:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det judiska templet i södra Egypten var till för judiska "expats" som bodde i Egypten och centret för judenheten var redan sedan länge Israel / Judea.

De arkeologiska bevisen om judar i Elephantine handlar om polyteistiska hebréer, inte troende judar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in