2026-06-17, 12:08
Medlem
Ferhs avatar
Pappan lär väl bara vara någon annan illegal invandrare, så finns ingen anledning att låta dem stanna. De borde ha skickats hem för minst tio år sen.
Citera
2026-06-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Om det bara hade gällt mamman så är det 50/50 om hon skulle utvisats men nu borde det vara självklart att båda skulle ha fått stanna.

18 år illegalt i landet, trotsat flera utvisningsbeslut. Nej, hon ska givetvis inte få stanna. Att hon föder en unge på vägen och fortsätter upprätthålla sig illegalt i landet visar på vilken oseriös och omogen person till mamma hon är.

Ingen normal funtad människa lever illegalt i ett land i 18 år. Skräp. Totalt respektlöshet inför Sverige, dess folk och dess lagar & regler.
Citera
2026-06-17, 12:35
Medlem
Clas-Ohlson80s avatar
Instämmer att det är en beklaglig situation för barnet om utvisningen verkställs men den som bär skulden är den förälder som i flera års tid underlåtit att lämna landet trots beslut om utvisning. Mongoliet är dessutom ett relativt trevligt land (dock bara varit där som turist).
Citera
2026-06-17, 13:09
Medlem
Mindbusinesss avatar
Lite mer bakgrund här
https://www.friatider.se/m-tv4-lurar-tittarna-med-snyftreportage-om-sandra-13
Citera
2026-06-17, 13:11
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.tv4.se/artikel/5HlX9C5PYgpso4b5YhSKT/sandra-13-utvisas-till-ett-land-hon-aldrig-varit-i-bara-panik

Mamman kom till Sverige 2008 men fick utvisningsbeslut gång på gång. Hon valde att stanna kvar trots att hon skulle utvisas. Mamman fick sedan barn, denna nu 13 åriga Sandra som nu skall utvisas tillsammans med sin mor. Mamman har tidigare lyckats med att jobba som städare men når nu inte upp till dom nya lönekraven. Det verkar inte finnas en pappa med i bilden.

Visst är det sorgligt att Sandra skall utvisas. Det skär i hjärtat. Mamman borde ha blivit utvisad tidigare men har lyckats med att uppehålla sig i landet trots att hon inte har skäl att stanna kvar. Att hon har gjort det visar på vilken slapphänt myndighet vi har.

Jag är kluven inför vad jag skall tycka. Vad tycker ni?

Lite trist kanske, men alla som pratar så här skall utvisas: "När jag fick höra det av mamma jag fick bara sån panik."

Snäppet bättre än "asså jag svär bror jag bara panik fick mannen" men ändå.
Senast redigerad av Jahbrah 2026-06-17 kl. 13:15.
Citera
2026-06-17, 13:14
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
18 år illegalt i landet, trotsat flera utvisningsbeslut. Nej, hon ska givetvis inte få stanna. Att hon föder en unge på vägen och fortsätter upprätthålla sig illegalt i landet visar på vilken oseriös och omogen person till mamma hon är.

Ingen normal funtad människa lever illegalt i ett land i 18 år. Skräp. Totalt respektlöshet inför Sverige, dess folk och dess lagar & regler.

Ja, nån jävla respekt för lagen måste vi ha i sverige. Dessa ständiga nya överklaganden, i 18 år !

Nej gör som i många andra länder: Söker du asyl så får du besked i domstol.
Får du avslag så förs du direkt från rättssalen till ett transitboende i avvaktan på hemresa.

Inte som nu, avslag och ut på gatan.
Citera
2026-06-17, 13:23
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.tv4.se/artikel/5HlX9C5PYgpso4b5YhSKT/sandra-13-utvisas-till-ett-land-hon-aldrig-varit-i-bara-panik

Mamman kom till Sverige 2008 men fick utvisningsbeslut gång på gång. Hon valde att stanna kvar trots att hon skulle utvisas. Mamman fick sedan barn, denna nu 13 åriga Sandra som nu skall utvisas tillsammans med sin mor. Mamman har tidigare lyckats med att jobba som städare men når nu inte upp till dom nya lönekraven. Det verkar inte finnas en pappa med i bilden.

Visst är det sorgligt att Sandra skall utvisas. Det skär i hjärtat. Mamman borde ha blivit utvisad tidigare men har lyckats med att uppehålla sig i landet trots att hon inte har skäl att stanna kvar. Att hon har gjort det visar på vilken slapphänt myndighet vi har.

Jag är kluven inför vad jag skall tycka. Vad tycker ni?
Fy vad dåligt!
Sverige skickar ut skötsamma kvinnor men vurmar för kriminella män. Bögland.
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla

Skitsnack. Hade det varit en kriminell man hade han fått stanna. Ni är kära i män helt enkelt.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2026-06-17 kl. 13:26.
Citera
2026-06-17, 14:00
Medlem
dude2ks avatar
Vad är det med alla dessa snyftartiklar?!
Det är väl bara sätta sig på flyget hem, tack och hej!
Citera
2026-06-17, 14:04
Medlem
Peanutss avatar
Tack och hejdå Sandra och mamma
Citera
2026-06-17, 14:20
Medlem
Jag tycker att det här är ett av de fall där man kan känna sympati för barnet utan att nödvändigtvis tycka att myndigheterna gör fel.

Om uppgifterna stämmer har mamman haft ett utvisningsbeslut under lång tid men ändå stannat kvar i Sverige. Då är det egentligen inte Sandra som myndigheterna fattat beslut om från början, utan mamman. Problemet är att barn växer upp under tiden och till slut hamnar man i en situation där ett barn som känner sig svensk ska bära konsekvenserna av de vuxnas beslut.

Samtidigt uppstår en svår fråga: om lång vistelsetid i sig automatiskt ska ge rätt att stanna, vad händer då med hela asyl- och migrationssystemet? Då skulle ett utvisningsbeslut i praktiken kunna förlora sitt värde om det går att stanna tillräckligt länge.

Det som gör mig kluven är just att Sandra inte kan lastas för något. Hon har inte valt var hon föddes eller vilka beslut hennes mamma fattade. Men det är också svårt att lägga ansvaret på svenska myndigheter när utvisningsbeslutet verkar ha funnits under många år.

Så jag landar ungefär där du gör: det är sorgligt på ett mänskligt plan, men det betyder inte automatiskt att beslutet är fel på ett juridiskt plan. Det är snarare ett exempel på hur hårt det kan bli när människors liv och migrationslagstiftning kolliderar.
Citera
2026-06-17, 14:37
Medlem
MagisterBisters avatar
Vad är det som gör att man rent fysiskt lyckats få iväg henne den här gången, men misslyckats vid de 20 föregående utvisningarna?
Citera
2026-06-17, 14:41
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peanuts
Tack och hejdå Sandra och mamma
Så säger du bara för att de inte var män. SD-bög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in