Javisst, en S-ledd regering kan få rejält svårt med V, MP och C. Men din och högerns tröstemyt är farlig, “de kommer kaosa, alltså vinner vi 2030”. Nej. Väljare belönar inte automatiskt opposition. De belönar opposition som lärt sig något.
2026 talar mycket för regeringsskifte. L ligger illa till, Tidö är trött och SD skrämmer fortfarande bort för många mittenväljare. Men 2030 avgörs inte av S misslyckanden ensam, utan av om M, KD och SD då har ett trovärdigt alternativ.
Efter valet lär M byta ledare. SD måste välja om att vara martyrparti eller regeringsdugligt parti. KD försöker överleva på vård, äldre och trygghet. C kan bli mittenbroms om S behöver dem.
Om S fastnar i V/MP-krav, högre skatter, energistrul och fortsatt otrygghet öppnas högerns chans 2030. Men inte med Tidö 3.0 och mer kulturkrig.
Högerns väg tillbaka är brutal men enkel, bättre förslag om ekonomi, trygghet, energi, skola, vård, integration och mindre SD-teater.
Och min känsla nu är att S kommer stödja sig på C, med Mp och KD… då slipper alla SD och V. Bra, va?
Citat:
Ursprungligen postat av
R4D4
Ja, jag tror faktiskt detta är en sann analys. Tidöpartierna har liksom inte riktigt samlat ihop sig, det är också en svag person som statsminister. Saken är dock den att Magdalena Andersson är en svag politiker retoriskt.
Det kommer börja kaosa kring regeringsbildandet efter detta val och att också få ihop en politik. Centerpartiet som ingår i blocket står så otroligt långt ifrån V. Det kommer kärva.
Det är samla gamla gäng av politiker som nu går in från S i en ny regering. V har en svag partiledare i Noshi jämfört med Sjöstedt. Jag tror det blir så att denna konstellation får en mandatperiod. L ramlar ur riksdagen. Då får man se var de väljarna går. Troligen till M. Jag skulle tro att vi får se en konsolidering där M och S i opposition båda samlar runt 20 %. Kristersson avgår som oppositionsledare efter 1-2 år. Jimmie kanske också släpper partiledarskapet.
Så får man se vad det blir av oppositionen i form av M, KD och SD. Men jag tror de partierna kommer stärkas i opposition. Tänk på att Mp varit sjukt pressade i regering och nära att åka ur riksdagen. Väljarna glömmer fort. Nu är de uppe på 7-8 procent …