2026-06-14, 08:46
Medlem
Detta är intressant.
Som jag tidigare här på FB skrivit om, att Tidö kanske är på väg att upplösas.

KD vill satsa på låginkomsttagare och familjer. En klar S invit.
KDs utspel och C brutala diss av Ulf Kristersson/Moderaterna hör nog ihop.
L bryter mot Tids överenskommelser, om några månader är dom ändå borta.
M vill ha ännu sämre A-kassa och ännu mer skattesänkningar.

Och nu går SD ut och dissar Moderaternas vallöften.
Spännande tider och bra av SD.
Dags att sluta förnedra sig inför Moderaterna.
SD bör redan nu bryta med Tidö eller gå till val som enskilt parti.
SD bör även göra klart att dom kan göra upp med ALLA partier i frågor där dom tycker lika.

Sverigedemokraterna säger nej till marknadshyror och tänker inte acceptera finansministerns politik med sänkt a-kassa.

– Vi kommer inte att medverka till att vi skär ner någonting i a-kassan. Tvärtom skulle jag säga, säger Jimmie Åkesson på partiets val-kickoff.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Exj2EG/akesson-gar-emot-finansministern-vagrar-sanka-a-kassan
Senast redigerad av Estet88 2026-06-14 kl. 08:49.
Citera
2026-06-14, 10:27
Medlem
ExtremaMittens avatar
Jag tror också han funderar på att lämna, midja eller inte… men krymper inte hans parti väldigt mycket då?

Citat:
Ursprungligen postat av nocturnaltourist69
Om man bedömer utifrån hur hans midja har vuxit har han haft ganska många "affärsluncher" de senaste åren. Även om jag tyckte att han såg ganska bra ut i sin nya dubbelknäppta kostym i den senaste TV-debatten.
Citera
2026-06-14, 10:48
Medlem
ExtremaMittens avatar
Bra skrivet. Ja, det där är faktiskt mer än vanligt valbrus. Åkessons nej till sänkt a-kassa och marknadshyror visar att Tidö redan glider isär: M vill finansiera reformer med stora besparingar och arbetslinje från höger, medan SD försöker rädda sin folkhemsprofil mot LO-väljare och missnöjda arbetare. M talar om över 70 miljarder i besparingar; SD säger nej till att skära i a-kassan.

Om/när Tidö förlorar är det inte säkert att modellen går att lappa ihop. L har redan öppnat för SD i regering efter valet, men ligger politiskt farligt till, KD söker låginkomsttagare och familjer; M går mot skattesänkningar och besparingar; SD vill inte bli Moderaternas budgetknapp.

Den rationella SD-strategin efter en förlust blir sannolikt, gå friare, kräva ministerposter, skydda a-kassan, nej till marknadshyror, hård migration och öppna för sakuppgörelser med fler partier. Det är också där Örebropartiet kan sticka kniven retoriskt: ”SD fick makt men blev ändå M:s dörrmatta.”

Djärvt sagt, det här kan redan vara början på Tidös skilsmässoförhandlingar, inte bara valrörelse. Frågan är om SD vågar bryta med Tidö nu redan före valet – eller om de väntar tills väljarna gör det åt dem?

Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Detta är intressant.
Som jag tidigare här på FB skrivit om, att Tidö kanske är på väg att upplösas.

KD vill satsa på låginkomsttagare och familjer. En klar S invit.
KDs utspel och C brutala diss av Ulf Kristersson/Moderaterna hör nog ihop.
L bryter mot Tids överenskommelser, om några månader är dom ändå borta.
M vill ha ännu sämre A-kassa och ännu mer skattesänkningar.

Och nu går SD ut och dissar Moderaternas vallöften.
Spännande tider och bra av SD.
Dags att sluta förnedra sig inför Moderaterna.
SD bör redan nu bryta med Tidö eller gå till val som enskilt parti.
SD bör även göra klart att dom kan göra upp med ALLA partier i frågor där dom tycker lika.

Sverigedemokraterna säger nej till marknadshyror och tänker inte acceptera finansministerns politik med sänkt a-kassa.

– Vi kommer inte att medverka till att vi skär ner någonting i a-kassan. Tvärtom skulle jag säga, säger Jimmie Åkesson på partiets val-kickoff.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Exj2EG/akesson-gar-emot-finansministern-vagrar-sanka-a-kassan
Citera
2026-06-14, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Du som egenföretagare har inte märkt mer i plånboken efter skatt? Jag har det. Väldigt mycket mer. Och jag är långt ifrån miljonär.
Är du en av dessa egenföretagare som vaknar 3 varje morgon och jobbar arslet av sig för att alla andra ska ha det mycket bättre eller rättare sagt lika dåligt som du själv med sossarnas politik som du suktar efter?
Var du höger förut och har gjort en 180 till hel vänster i hopp om att de ska föra höger politik bättre än "högern"?

Driver AB med anställda.
Nej jag har inte märkt någon skillnad förutom att dom slopade kraven på papperskvitton, wow.
Det har talats om vissa förbättringar kring 3:12 reglerna men under fyra år har jag inte blivit rikare.
Att drivmedels priserna är lite lägre ger en marginell effekt då inflation och annat ätit upp det direkt.
Lägg sedan till de globala kriserna med krig och annat som pressar upp priser på råmaterial och transport. Ja jag är väldigt missnöjd och om företagarna är missnöjda då anställs det inte, du har inte förstått det? Ingen var väl missat hur svårt det är att få jobb idag. Vad gör Tidö som du tycker är så bra?
Citera
2026-06-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny

Det är alltså hans företag som är misstänkt för penningtvätt va?

Det är värre än så, det penningtvätt. Det är blåsning av aktieägare, det är skattebrott.. Sen att han har jobbat tillsammans med flera kända ekobrottslingar. Bara 10% av det hade varit tillräckligt för att en politisk karriär inte hade varit möjlig. Men det värsta är väl att MED skiter i det.
Citera
2026-06-14, 13:06
Medlem
Eoppoyzs avatar
Man ska inte räkna ut regeringen ännu. Förhoppningsvis åker "L" ut, men i övrigt tror jag på en minoritetsregering för Tidö-regeringen. Oppositionen är för splittrade fortfarande.
Citera
2026-06-16, 06:10
Medlem
KD kommer allt närmare S och anpassar sin politik.

Kort efter talet gick Kristdemokraterna in och ändrade sitt svar i SVT:s valkompassen, från att det är ”ett mycket bra förslag” till att det är ”ett bra förslag”. De ändrade även ordet ”fri” till ”friare” i motiveringen.
Pressekreteraren Saga Rypdal Josefsson kan inte svara på hur det kommer sig att de råkat svara fel på både svar och motivering.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kds-blixtandring-i-laddade-fragan

KD kan gå ihop med Socialdemokraterna för att avskaffa landets regioner nästa mandatperiod.

– Jag skulle välkomna ett sådant brett samarbete. Det skulle behövas, säger sjukvårdsminister Elisabet Lann (KD).

Ett förstatligande av sjukvården, eller att avskaffa politikerna i Sveriges 21 regioner, har länge varit en av Kristdemokraternas viktigaste valfrågor. Det skulle göra vården mer jämlik och effektiv, enligt partiet.

Men någon sådan stor reform har inte blivit av under Tidösamarbetet, trots att SD är inne på samma spår.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lnOere/beskedet-fran-kd-da-kan-vi-samarbeta-med-s
Citera
2026-06-16, 12:02
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Man ska inte räkna ut regeringen ännu. Förhoppningsvis åker "L" ut, men i övrigt tror jag på en minoritetsregering för Tidö-regeringen. Oppositionen är för splittrade fortfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
KD kommer allt närmare S och anpassar sin politik.

Kort efter talet gick Kristdemokraterna in och ändrade sitt svar i SVT:s valkompassen, från att det är ”ett mycket bra förslag” till att det är ”ett bra förslag”. De ändrade även ordet ”fri” till ”friare” i motiveringen.
Pressekreteraren Saga Rypdal Josefsson kan inte svara på hur det kommer sig att de råkat svara fel på både svar och motivering.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kds-blixtandring-i-laddade-fragan

KD kan gå ihop med Socialdemokraterna för att avskaffa landets regioner nästa mandatperiod.

– Jag skulle välkomna ett sådant brett samarbete. Det skulle behövas, säger sjukvårdsminister Elisabet Lann (KD).

Ett förstatligande av sjukvården, eller att avskaffa politikerna i Sveriges 21 regioner, har länge varit en av Kristdemokraternas viktigaste valfrågor. Det skulle göra vården mer jämlik och effektiv, enligt partiet.

Men någon sådan stor reform har inte blivit av under Tidösamarbetet, trots att SD är inne på samma spår.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lnOere/beskedet-fran-kd-da-kan-vi-samarbeta-med-s

Påminner väldigt mycket om 1945.
Nassarna håller sig krampaktigt kvar i hoppet om seger när exakt ALLT visar på att deras dagar är räknade.

L försökte med ett trolleritrick som misslyckades kapitalt.
Nu lämnar råttorna tuffe Uffe.
Gamla L:are har gått vidare. KD flörtar med S.
SD skulle gärna flörta med S om de bara kunde men de är ju dödsfiender om arbetarnas röster.
Citera
2026-06-16, 12:05
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Påminner väldigt mycket om 1945.
Nassarna håller sig krampaktigt kvar i hoppet om seger när exakt ALLT visar på att deras dagar är räknade.

L försökte med ett trolleritrick som misslyckades kapitalt.
Nu lämnar råttorna tuffe Uffe.
Gamla L:are har gått vidare. KD flörtar med S.
SD skulle gärna flörta med S om de bara kunde men de är ju dödsfiender om arbetarnas röster.

Vilka nazister? Du? SD är största parti inom t ex LO numera. Sedan vill jag att regeringen ska förlora, men jag vill också att oppositionen förlorar också. Inga riksdagspartier är bra.
Citera
2026-06-16, 12:13
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Vilka nazister? Du? SD är största parti inom t ex LO numera. Sedan vill jag att regeringen ska förlora, men jag vill också att oppositionen förlorar också. Inga riksdagspartier är bra.
My god!
Kunskapsnivån på FB är skrämmande låg. Läs på om 1945 så kan du komma tillbaka och berätta om du inte kan se parallellerna med dagens Tidö-(neder)lag och nassarnas 1945.
Citera
2026-06-16, 13:40
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
My god!
Kunskapsnivån på FB är skrämmande låg. Läs på om 1945 så kan du komma tillbaka och berätta om du inte kan se parallellerna med dagens Tidö-(neder)lag och nassarnas 1945.

Jag kan uppenbarligen mer historia än vad du gör. Det finns noll paralleller mellan den svenska regeringen och 1945. Ni kommunister är inte kända för era kunskaper eller för er intelligens.
Citera
2026-06-16, 16:07
Medlem
IceEyess avatar
SD bör rannsaka sig själva och omvärdera sina helomvändningar i NATO/EU-frågorna, samt den ekonomiska politiken där man har blivit en lightversion av Moderaterna.

Därtill så bör man även byta ut Åkesson som har suttit alldeles för länge på tronen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in