2026-06-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjonsson1986
batteribank?
är du säker på det?
har inte en batteribank för hög vålt eller något

Vanlig USB powerbank alltså, för telefoner och annat. Många moderna mini-pcs kan drivas via USB-C ström nu för tiden.

Vill man ha riktigt lång drifttid så finns det konverters för bilbatteri (12V), motorcykelbatteri eller lastbilsbatteri (24V) där du får 5A via USB-C kontakt.
Citera
2026-06-16, 01:04
Medlem
Är själv mjukvaruutvecklare men har samtidigt noll intresse för automatisering eller att sitta och skapa det ni gör (även om det såklart är häftigt i mina ögon).

Är det jag som är underlig då eller har ni ett tekniskt intresse utöver det vanliga? Tänkte på er som nämner just utveckling och utvecklare då det nästan låter som det vore standard att ha detta intresse bara för man är det.
Citera
2026-06-16, 12:43
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Har aldrig förstått meningen med den.

Jaha.

Citat:
Ursprungligen postat av avc
Finns det någonting Pi uppfyller som ingen annan dator/telefon kan göra bättre och/eller billigare, speciellt när det är hårdvara man redan har (telefon, dator 0-20 år)

Nej, om du redan äger hårdvara och ignorerar kostnaden för den så finns det ingenting som en raspberry skulle göra "billigare".

I verkligheten är det dock så att saker kostar pengar och då blir svaret "ja".

Exempel 1:

Jag skulle köpa en automatisk dörr till hönsen, med solcell batteri, sensor osv gick den på 2200:-

Att bygga motsvarande med min (redan inhandlande) raspberry och en (redan inhandlad) solcell blev därför gratis enligt dina tveksamma ekonomiska slutsatser.

Total materialkostnad för mitt bygge blev dock ändå lägre än 2200:-.

Exempel 2:

Jag kör shairport-sync på en raspberry och kopplade till min gamla stereo från 90talet, så nu är den utrustad med AirPlay. Kostade en bråkdel av vad en ny enhet skulle göra för ändamålet, samt jag finner tillfredställelse i att kunna fortsätta använda min gamla stereo.
Senast redigerad av dickachu 2026-06-16 kl. 12:48.
Citera
2026-06-16, 16:01
Medlem
En grej som många verkat missa är att Rasperryn är väldigt strömsnål jämfört med en vanlig stationär dator. När det är höga elpriser är kan det vara lämpligt att göra enklare saker som streama och surfa med den.
Om man vill spara på elen.
Citera
2026-06-17, 00:14
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Jo, klart det funkar. Liksom det funkar att ha en stationär till samma sak.

Vad en Raspberry har som fördel mot dessa är:
1. mindre storlek / fysiskt format
2. drar mindre el

Nackdel med Raspberry mot en gammal dator är att den har oftast sämre prestanda och det kostar ju att köpa en. Sin gamla dator har man ju redan...

Undrar hur mycket el man måste spara för att det ska löna sig att köpa en Raspberry?

Det fetade. Fick en kalkyl på jobbet när vi bytte mot en PI för min del låg siffran på cirka 4k per år i driftkostnader. Det är ganska mycket pengar.
Citera
2026-06-17, 06:29
Medlem
Tex en Pi4 som bootas från en ssd drar strax över 5W, det är bara att räkna.
Citera
2026-06-17, 06:58
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
En grej som många verkat missa är att Rasperryn är väldigt strömsnål jämfört med en vanlig stationär dator.
Detta är dock en sanning med modifikation. Man bör ju inte jämföra med en fullstor dator utan istället små minisystem som kör Windows. Dessa kan dra så lite som 3-4 watt vid låg belastning och skillnaden gentemot en Raspberry Pi blir minimal. Säg en Pi som drar 2 watt konstant gentemot en mini-pc som drar 5 watt. Skillnaden blir 3W*24h*365dagar eller 26 kWh per år. Eller en hundralapp eller två i skillnad under systemets tekniska livslängd.
Citera
2026-06-17, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Detta är dock en sanning med modifikation. Man bör ju inte jämföra med en fullstor dator utan istället små minisystem som kör Windows. Dessa kan dra så lite som 3-4 watt vid låg belastning och skillnaden gentemot en Raspberry Pi blir minimal. Säg en Pi som drar 2 watt konstant gentemot en mini-pc som drar 5 watt. Skillnaden blir 3W*24h*365dagar eller 26 kWh per år. Eller en hundralapp eller två i skillnad under systemets tekniska livslängd.

Det var en fullstor dator jag jämförde med dock. En gamingdator.Det är möjligt att andra minisystem också drar lite ström.
Citera
2026-06-17, 10:39
Medlem
Citat:

En sak jag tycker du missar också är hur oerhört billiga Rasperry är. Folk ger ju i princip bort äldre modeller.

Räknar man in det blir de ju ännu billigare också
Citera
2026-06-17, 12:13
Medlem
Dessutom riktigt smidig som mediaspelare, bara att styra med tv'ns fjärrkontroll via CEC. From Pi4 klarar den HEVC 4k HDR utan problem och man kan köra helt reklamfri Youtube på den.
Citera
2026-06-17, 12:29
Medlem
Citat:

Jo, men TS undrade ju varför de fanns istället för att använda någon gammal dator man hade ståendes. Visst kan man köpa ett mini system med Windows istället men då får man ju istället jämföra inköpspriserna.
Citera
2026-06-17, 13:00
Medlem
RPi har väl mer eller mindre spelat ut sin roll nu men när de kom var det ju helt fantastiskt att för nån hundring köpa en liten server man kunde använda till massa kul.

Nu är priset så högt att det börjar bli svårt att motivera inköp för nåt lekinköp av en Rpi5 men har de flesta tidigare modeller.

Mina bästa Rpi-grejer - Rpi3 - Agerar supersnabb cpu i en 80-tals dator, Pi Zero - Ger en annan 80-tals dator en tämligen perfekt bild via HDMI. Rpi4 - Home assistant server
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in