2026-05-15, 19:51
Medlem
Nu har nästan de flesta invändningarna mot att använda Raspberry Pi som mediadator försvunnit.
Kör man LibreELEC 13 kan man via deras repo installera Flatpak och därigenom blir lite trevliga saker tillgängliga, bla: fulla versioner (med alla tillägg fungerande, tex adblockers, mm) av Chrome, Firefox & Brave's webbläsare, Moonlight, och nästan det bästa av allt; VacuumTube, en Youtubeklient med inbyggd adblocker, sponsorblock, mm. Det kommer troligen mer framöver.
Citera
2026-05-15, 19:54
Medlem
Jag använder en PI för att emulera router med VPN när jag är på resande fot.

Funkar väldigt bra.

Tar bara mobilen, surfplattan eller chromecasten inkopplad i hotellets tv och vips så är det som jag är hemma i ...
Citera
2026-05-15, 22:09
Medlem
swimp78s avatar
Jag har funderat på det också. Om man som jag då, t ex ofta har gamla datorer liggande nånstans, typ min förra och förrförra laptop liggande i ett föråd. Skulle då inte en hyfsat utdaterad dator med 8 gb minne och nån mediumprocessor man hade i svenssondatorer för 12 år sen funka lika bra att använda till det man skulle ha sin rasperry pie till? Typ att ha den för emulatorer av spel osv?
Citera
2026-05-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag har funderat på det också. Om man som jag då, t ex ofta har gamla datorer liggande nånstans, typ min förra och förrförra laptop liggande i ett föråd. Skulle då inte en hyfsat utdaterad dator med 8 gb minne och nån mediumprocessor man hade i svenssondatorer för 12 år sen funka lika bra att använda till det man skulle ha sin rasperry pie till? Typ att ha den för emulatorer av spel osv?
Det är väl bara att testa.
Citera
2026-05-15, 23:11
Medlem
Citat:

Jo, klart det funkar. Liksom det funkar att ha en stationär till samma sak.

Vad en Raspberry har som fördel mot dessa är:
1. mindre storlek / fysiskt format
2. drar mindre el

Nackdel med Raspberry mot en gammal dator är att den har oftast sämre prestanda och det kostar ju att köpa en. Sin gamla dator har man ju redan...

Undrar hur mycket el man måste spara för att det ska löna sig att köpa en Raspberry?
Citera
2026-05-16, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Nackdel med Raspberry mot en gammal dator är att den har oftast sämre prestanda och det kostar ju att köpa en. Sin gamla dator har man ju redan...

Undrar hur mycket el man måste spara för att det ska löna sig att köpa en Raspberry?
Så jävla mycket sämre prestanda är det inte jämfört med en gammal dator om man tex kör den som mediaspelare med Kodi där det mesta av tilläggshanteringen är Pythonbaserad,
Lite benchmarks:
Pi 5 4GB LibreELEC 13 233892

i5 11400 Win 10 Kodi 21.2 220770

J5040 Win 11 Kodi 21.2 72308
och samma PC med LibreELEC 13 164155

och som sagt, elförbrukningen är en bråkdel.
Citera
2026-05-16, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Så jävla mycket sämre prestanda är det inte jämfört...

Säklart beror det på datorn man jämför med, men jag använder mediacentret även som spelkonsol så i min sitter 16gb ram och ett geforce 1080. Finns ingen Raspberry i närheten.

Får göra lite matte när jag orkar och se vad den kostar i el över ett år.
Citera
2026-05-16, 10:48
Medlem
Iom Flatpak kommer det troligen massor av emulatorer, spel och annat roligt till LibreELEC som är ett optimerat, lättdrivet OS.
En hel del är redan klart som RetroArch, Steam Link, Moonlight, SuperTuxKart, mm, mm.
Citera
2026-05-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
hade en pi som mediaspelare innan chromecast kom in i bilden.
De har ju slutats tillverkats
Citera
2026-06-10, 19:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aspiring
För diverse hobbyprojekt och utbildning. En billig lågkostnadsdator som kan göra allt en vanlig dator kan.

Då det är USB-C kraftförsörjning så kan den köras på batteribank eller bilbatteri. Så det går att köra det standalone i en bil, lastbil, husvagn, båt eller sommarstuga.

Det är ett mellanting mellan fullstor dator och microcontrollers som ESP32/STM32.

batteribank?
är du säker på det?
har inte en batteribank för hög vålt eller något
Citera
2026-06-10, 19:55
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorSmegma
Jag använder en PI för att emulera router med VPN när jag är på resande fot.

Funkar väldigt bra.

Tar bara mobilen, surfplattan eller chromecasten inkopplad i hotellets tv och vips så är det som jag är hemma i ...
Vilken routermjukvara kör du som lirar med ARM? OPNsense och pfSense finns bara för x86-64 om man inte vill köra en experimentell ARM-build.
Citera
2026-06-10, 19:58
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
12 år gamla datorer funkar jättebra som direktverkande elvärme och gör ett fint avtryck på elräkningen om de står på 24/7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in