2026-06-13, 19:40
Medlem
Dieselbränsle har i Sverige tidigare varit lägre beskattat än bensin eftersom det huvudsakligen har haft en annan användning än bensin. Därför så har då km-skatten för dieselbilar funnits, vilken sedan ersattes av en högre fordonsskatt. Under 2000-talet så blev sedan skattesatserna på bränslet alltmer lika och dieselmotorer med lägre utsläpp av partiklar fick då också lägre fordonsskatt. Det var först då dieselbilsförsäljningen tog fart i Sverige från att tidigare mest används av taxiförare.
Citera
2026-06-16, 14:22
Medlem
När kilometerskatten avskaffades 1993 var det under en övergångperiod,åtminstonde fram till 2004,skattemässigt fördelaktigt att köra gamla dieselbilar tillverkade 1993 eller tidigare.

Dessa hade nämligen "enbart" dubbel vägskatt jmfrt med motsvarande bensinbil och 1994- fyrdubbel.
Vilket givevis ledde till omfattande import av just gamla dieselbilar och extremt värde på dessa

Själv tankade jag brännolja för runt 3kr liter när bensin var 8 och blankdiesel närmare sex.
Bötesbeloppet om man blev påkommen var 10.000kr om jag minns rätt.

Sedan skrotades systemet med årsmodellsbaserad skatt ich de gamla dieslarna "värdelösa" över en natt.
För inte fan var de roliga all köra runt med
Citera
2026-06-16, 19:31
Medlem
zoombos avatar
Uppfinningsrikedomen för att köra billigt och lura staten har alltid funnits.

Jag hade en Golf diesel på 80-talet som hade en separat km-mätare som skulle stämplas. Då kostade dieseln ca 2 kr litern och bilen drog 0,5 uppför som nedför, vinter som sommar men det var ingen raket direkt.
Jag skaffade en extra stämpelapparat från en skrotad bil och matchade numret på den med min, sen strappade jag upp km-vajern i en onormal bana så att den gick av efter några mil och detta gjordes samma dag som den hade besiktats. Sen la jag ett färdigt stämpelkort i bilen som hade några mil mindre körsträcka än nuvarande avläsning om jag skulle bli stoppad för då kunde jag hävda att mätaren just slutat fungera.
Som hastighetsmätare hade jag en varvräknare, fanns inte original så jag byggde en som gick på generatorns varvtal.
Inför varje besiktning var man däremot tvungen att köpa en ny hastighetmätarvajer för någon hundring och åka till en verkstad för en plombering som också kostade någon hundring eller två.

Så billigt har jag nog aldrig kört en fossildriven bil.
Citera
2026-06-17, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Nya bilar idag har ju en straffskatt på flera tiotusen kronor per år. Sverige är tamefan helt laglöst med sina skatter

Ja visst kan man tycka skatter och avgifter är dryga, men hur skulle du göra med dessa för att vårt lands ekonomi skulle går runt och vi skulle behålla samma höga livskvalitet och sociala trygghet plus allt annat vi har i Sverige som gjort att det är ett av världens bästa och tryggaste länder att leva i?

Hur skulle du göra med skatter och avgifter kopplade till dieselbilar eller bilägandet i stort, och var skulle du ta dessa pengar ifrån istället utan att andra väsentliga saker i vårt liv och samhälle försämrades?

Kanske du har anlag för att vara finansminister eller nåt?

Själv har jag en Passat GTS 240Hk diesel som har 3240kr i årsskatt. När jag köpte denna nästan helt ny 2019 så valde jag bort nyare modeller just för Malus som jag inte ville betala även om jag mycket väl hade råd. Nu ligger väl Malus kvar i 3 år från nyreggning om jag minns rätt, sen blir det vanlig skatt?
Citera
2026-06-17, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Själv har jag en Passat GTS 240Hk diesel som har 3240kr i årsskatt. När jag köpte denna nästan helt ny 2019 så valde jag bort nyare modeller just för Malus som jag inte ville betala även om jag mycket väl hade råd. Nu ligger väl Malus kvar i 3 år från nyreggning om jag minns rätt, sen blir det vanlig skatt?

Varför? Ville du inte betala mer i skatt och bidra mer till välfärden?
Citera
2026-06-17, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Varför? Ville du inte betala mer i skatt och bidra mer till välfärden?

Inte konstigare än att jag trots god ekonomi väljer vad jag har lust att betala eller inte betala. Alltså, även jag kan tycka skatter och avgifter är jobbiga, och kan därför göra olika fullt lagliga och förnuftiga val för att undvika att betala mer än jag har lust med.

Jag har likväl full förståelse för att det finns skatter och avgifter, varför de finns, och att de generellt sett ger oss medborgare/innevånare massvis tillbaka då det ju varit en absolut essentiell råvara för att skapa det samhälle vi trots har och som är ett av de bästa i världen
Citera
2026-06-17, 09:13
Medlem
Citat:
Inte konstigare än att jag trots god ekonomi väljer vad jag har lust att betala eller inte betala. Alltså, även jag kan tycka skatter och avgifter är jobbiga, och kan därför göra olika fullt lagliga och förnuftiga val för att undvika att betala mer än jag har lust med.

Jag har likväl full förståelse för att det finns skatter och avgifter, varför de finns, och att de generellt sett ger oss medborgare/innevånare massvis tillbaka då det ju varit en absolut essentiell råvara för att skapa det samhälle vi trots har och som är ett av de bästa i världen

Jaha så trots alla oljemiljoner kom fram till att du bara ska betala 3000 spänn för att köra på våra fina vägar.. hmm.
Citera
2026-06-17, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Jaha så trots alla oljemiljoner kom fram till att du bara ska betala 3000 spänn för att köra på våra fina vägar.. hmm.

Ja för det är ju såklart den enda skatt jag betalar, verkar du tro….?
Jag har 7 fordon totalt….
3 olika fastigheter
Kör väl ca 5-6k mil/år eller så
Köper en massa mat och allt möjligt annat så jag betalar högst sannolikt betydligt mer i skatter och avgifter till vårt lands statskassa än vad medelsvensson normalt gör, även om den största inkomstkällan (av tre) skattas i Norge (men å andra sidan har ju Sverige och Norge ett skatteutbyte mellan sig…)

Så om det nu var ett försök att ge mig skamkänslor så gick det inte hem…

Fast jag har ju aldrig rökt eller snusat, och är i det närmaste nykterist, så kanske jag ska skämmas lite ändå för min dumhet…?
Citera
2026-06-17, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin

Hur var dieselskatten på en stor V6 diesel runt år 2000 kunde vara intressant att få uppgifter om.

Den värsta begagnade dieselbilen jag kollat årsskatten på var på över 12000 om året, en stor Citroen V6 tillverkad runt år 2000.

Vad var det för bil? Låter ganska extremt.
Citera
2026-06-17, 12:09
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Givetvis finns det saker att se på, det fattar även jag, för intet är perfekt eller felfritt.

Men det som var lite min poäng, är att även om vi alla vet detta och kan tycka en massa, så är det sannerligen inte en enkel sak att göra, eller att avgöra, i alla lägen.

T ex vatten och bröd till kriminella blir direkt helt fel, och det borde t o m du fatta. Det finns lagar och konventioner etc som styr detta och Sverige kan inte bara införa vatten och bröd där då bryter man själv mot lagar och regler.

Alltså, detta med skatter och avgifter, ett lands ekonomi etc, är inni helvete komplicerat i verkligheten, men jäkligt lätt att sitta hemma i soffan och knyta näven och tycka si eller så….

Hur som helst. Skatter på bilar kan vara dyrt ja, men man måste inte alltid köpa det som ger dyrast skatt.
Man kan ju inte heller säga att man inte ska köpa det som produceras det hade ju blivit konstigt. Jag tror vi förstår varandra och pratar väldigt tydligt.
Citera
2026-06-17, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Man kan ju inte heller säga att man inte ska köpa det som produceras det hade ju blivit konstigt. Jag tror vi förstår varandra och pratar väldigt tydligt.

Givetvis ska folk generellt sett köpa det som produceras. Men å andra sidan måste man inte alltid, eller alla, köpa det senaste och flashigaste. Man kan väldigt ofta göra egna val utifrån kassa behov och annat.

Men, samtidigt så måste marknaden med allt vad det betyder i alla avseenden, också göra det möjligt att producera och sälja ”allt” (så länge det håller sig innafor vad lagarna säger) och finnas köpare nog för ”allt”, så att ekonomin totalt sett går runt.

Om folk inte använder sina pengar så stannar ekonomin.

Så det hela är en jäkligt svår balansgång där det är helt omöjligt att få till det bra utan att nån klagar på nåt.

Att sen skatter och avgifter även är styrmedel för att t ex ändra konsumtionen av nåt, eller styra över till nåt annat, hjälpa miljön etc etc. Gör det ju inte lättare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in