2026-06-17, 08:03
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.tv4.se/artikel/5HlX9C5PYgpso4b5YhSKT/sandra-13-utvisas-till-ett-land-hon-aldrig-varit-i-bara-panik

Mamman kom till Sverige 2008 men fick utvisningsbeslut gång på gång. Hon valde att stanna kvar trots att hon skulle utvisas. Mamman fick sedan barn, denna nu 13 åriga Sandra som nu skall utvisas tillsammans med sin mor. Mamman har tidigare lyckats med att jobba som städare men når nu inte upp till dom nya lönekraven. Det verkar inte finnas en pappa med i bilden.

Visst är det sorgligt att Sandra skall utvisas. Det skär i hjärtat. Mamman borde ha blivit utvisad tidigare men har lyckats med att uppehålla sig i landet trots att hon inte har skäl att stanna kvar. Att hon har gjort det visar på vilken slapphänt myndighet vi har.

Jag är kluven inför vad jag skall tycka. Vad tycker ni?
Har blandade känslor. Har ju läst tidigare folk som blivit utvisade pga tjänat för lite eller tagit ut för lite semester å som inte haft utvisningsbeslut vill jag minnas men betalar sin egen utbildning å blivit försvenskad (tänker på nån indier å nån som ägde en pizzeria eller hur det var). Då tycker jag att det är sjukt med utvisning när man samtidigt behåller mördare/våldtäktsmän. Men här har det funnits utvisningsbeslut i flera år å hon dessutom skaffat barn under tiden. Gjorde hon det för att öka sina chanser för att få vara kvar tro. Om hon söker upp pappan (om hon vet vem det är) så kanske hon får stanna om dom gifter sig eller nåt? 🤔

Sverige är verkligen slappa på det här. Hade det funnits nån form så som bland annat gränsbevakarna Australien så hade inte detta hänt å blivit en media grej för att spela på folkets känslor med att det är galet att dom ska ut nu. Samtidigt så förtjänar dom flesta en chans å så länge folk sköter sig samt kan försörja sig, så borde man få vara kvar ändå. Nä har som sagt blandade känslor i detta.
Citera
2026-06-17, 08:24
Medlem
Problemet är väl att alla jävla sekreteser mellan olika myndigheter skapar dom här luckorna, och en del enskilda godhetsknarkare som tror dom gör världen en tjänst genom att undanhålla information till rättsväsandet! Det är deras fel! Det kommer dom såklart aldrig inse, utan tror att dom är någon jävla variant av Wallenberg med vita bussar!
Citera
2026-06-17, 08:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Med andra ord tycker du att det ska löna sig att strunta i utvisningsbeslut.

Det innebär ju att utvisningsbeslut i praktiken blir verkningslösa.
Jag vet inte hur du läste in det i svaret du fick.
Citera
2026-06-17, 09:31
Medlem
Inte alls sorgligt att ”Sandra” ska utvisas och jag kunde inte bry mig mindre. Att hennes morsa såklart uppehållit sig illegalt i Sverige i 18 år är ju klockrent. Trodde någon att Tidö snatchat henne från gatan och bara bestämt ”du ska ut!”?

Hej då. Ha en trevlig resa. Well, ni utvisades i måndags så nu borde ni vara framme i Mongoliet.

Hennes morsa kanske ska sluta snylta på ett land och bryta mot reglerna. Ingen rimlig människa uppehåller sig illegalt i ett annat land i 18 år.

Patetiskt. Säger allt om henne som person.
Citera
2026-06-17, 09:40
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Detta är skit. Tänk vilken psykologisk påverkan det har på en 13:åring att rivas upp från landet hon är född i, sina kompisar, skola etc. för att flytta till en helt annan kultur och till ett land hon inte pratar språket i. Tänk er in i hennes situation.

Det är givetvis fel att olagligt stanna sig kvar i Sverige och hålla sig undan utvisning. Samtidigt, varför finns det inte övergångsregler?

Absolut att mamman gjort fel och borde lämnat landet, men varför ska dottern straffas för detta? Det är sinnessjukt.
Citera
2026-06-17, 09:54
Medlem
Citat:
Några saker som TV4 väljer att inte berätta, eller gör sitt bästa för att dölja, i rapporteringen:

13-åriga Sandras mamma ansökte om asyl första gången 2008. Alltså 18 år sedan. Hon fick avslag på mindre än 4 månader. Överklagan avslås ett drygt halvår senare.

Mamman anmäler verkställighetshinder i augusti 2009. Hon får avslag 9 dagar senare. Här borde hon alltså ha lämnat landet.

Sen händer ingenting.

I augusti 2013 kommer nästa ansökan om asyl. Nästan på dagen fem år senare. Hon har alltså befunnit sig i landet utan tillstånd under alla dessa år. I detta fall kommer första ansökan om asyl även för dottern. Ansökningarna och överklagan avslås, precis som förra gången.

2014 kommer återigen en anmälan om verkställighetshinder. Även denna avslås. 2014 överlämnas också ärendet till polisen för utvisning.

2018 kommer det ännu en ansökan om asyl. Det avslås och överklagan avslås, igen.

2019 kommer det in en ansökan om uppehållstillstånd och spårbyte. Den avslås av Migrationsverket men bifölls av domstolen, mellan 2020 och 2022.

I juni 2022 inkommer en ansökan om förlängning av spårbytet. I juni 2022 är det Detta avslås och även överklagan avslås.

Det här är alltså en historia som har tröskats igenom det svenska rättssystemet gång på gång med i princip samma resultatet ända sedan 2013, med ett undantag mellan 2020 och 2022. Och så här håller det på.
Källa: https://petterssonsblogg.se/2026/06/17/sandra-13-ar-utvisas/
Citera
2026-06-17, 10:07
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag vet inte hur du läste in det i svaret du fick.

Eftersom du inte vill svara på frågan.
Citera
2026-06-17, 10:14
Medlem
Man skulle ju sluta upp med tonårsutvisningar.
Citera
2026-06-17, 10:24
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
https://www.tv4.se/artikel/5HlX9C5PYgpso4b5YhSKT/sandra-13-utvisas-till-ett-land-hon-aldrig-varit-i-bara-panik

Jag är också kluven. Det handlar i detta fallet om ett riktigt barn/ungdom, inte en vuxen person som påstår sig vara ett barn.

Hon kan inte rå för sin egen situation.

Finns det någon i Mongoliet som kan ta hand om henne? Släkt, myndigheter?

Jag lutar nog åt att om det saknas ett fungerande mottagande bör hon få stanna tills vidare.
Citera
2026-06-17, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Man skulle ju sluta upp med tonårsutvisningar.
De flesta tonårsutvisningar gällde inte ens tonåringar. Det var vuxna människor. Tillräckligt gamla för att gå ut i krig eller ta ett bolån.

Personen i denna artikel är född till en illegal migrant som uppehållit sig illegalt i landet i 18 år. Mamman borde lämnat redan 2008.
Citera
2026-06-17, 10:29
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:

Mamman kom till Sverige 2008 men fick utvisningsbeslut gång på gång. Hon valde att stanna kvar trots att hon skulle utvisas. Mamman fick sedan barn, denna nu 13 åriga Sandra som nu skall utvisas tillsammans med sin mor. Mamman har tidigare lyckats med att jobba som städare men når nu inte upp till dom nya lönekraven. Det verkar inte finnas en pappa med i bilden.

Visst är det sorgligt att Sandra skall utvisas. Det skär i hjärtat. Mamman borde ha blivit utvisad tidigare men har lyckats med att uppehålla sig i landet trots att hon inte har skäl att stanna kvar. Att hon har gjort det visar på vilken slapphänt myndighet vi har.

”Lyckats uppehålla sig här” betyder att hon är papperslös och att hon inte har RÄTT att stanna här. Hon är en ohederlig, egoistisk loser som ska UT!
Citera
2026-06-17, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
underligt argument för att få stanna att hon inte kan språket. det kunde väl inte hennes mamma heller när hon kom till sverige?

Precis. Och sannolikt så har mamman pratat mongoliska med dottern så obekant med språket lär hon inte vara.

Citat:
Ursprungligen postat av MATochLIVSMEDEL
Detta är skit. Tänk vilken psykologisk påverkan det har på en 13:åring att rivas upp från landet hon är född i, sina kompisar, skola etc. för att flytta till en helt annan kultur och till ett land hon inte pratar språket i. Tänk er in i hennes situation.

Det är givetvis fel att olagligt stanna sig kvar i Sverige och hålla sig undan utvisning. Samtidigt, varför finns det inte övergångsregler?

Absolut att mamman gjort fel och borde lämnat landet, men varför ska dottern straffas för detta? Det är sinnessjukt.

Ja det är ju som sagt moderns kriminella och egoistiska agerande som nu straffar dottern.
Hade hon rest hem och gett upphov till avkomma i Mongoliet hade läget varit annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in