2026-06-16, 21:21
  #61
Medlem
3dl mjöl. 1 tesked salt. 6dl mjölk 1,5%
Rör ihop mjöl och mjölken. viktigt att ha i mjölet först!
Låt stå i 1-2 timmar.
Tillsätt 2 ägg, stek i smör
Citera
2026-06-16, 21:22
  #62
Medlem
4dl mjölk
2 dl mjöl
2 ägg
Lite vetekli
Salt enligt sunt förnuft
1/2 tsk vaniljsocker

Stek i smör, blir bra varje gång.
Citera
2026-06-16, 21:31
  #63
Medlem
Lita på mig nu. Ha i 0,5-1 dl sprite i smeten (den med socker!)
Citera
2026-06-16, 21:47
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vem fan äter pannkakor sedan 1986?

Herregud vilken skräpmat...

Käften
Citera
2026-06-16, 22:17
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
SOS-receptet 112. Dvs 1 dl mjöl till 1 ägg och 2 dl mjölk.

Sen bör du ha en stekpanna i gjutjärn med TRÄHANDTAG!

Och varför måste man ha TRÄHANDTAG då?
Citera
2026-06-16, 22:18
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Hur blir det bättre?
Vetemjölet får gojsa till sig och gifter sig bättre med det blöta. Det blir en bättre mix, mer enhetligt. Och det blir godare.
Citera
2026-06-16, 22:21
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag provade göra pannkakor idag.
Den första blev sladdrig och inte så smaskig.
Den andra blev bränd och fick slänga.
Den tredje blev rätt bra, lite frasig!

Smeten verkade väldigt tunn och blaskig, men den ska nog vara så!

Så en slutsats är att det handlar mycket om hur man steker, för samma smet kan bli helt olika pannkakor.

Klassiker!

Dom två första blir alltid sämst. Sen är järnet perfekt temp.

Jag kom på en till sak som inte nämnts:

Smält smör i smeten. Och sen nytt smör i pannan till varje ny pannkaka. Smöret i pannan ska brynas lätt. Ojojoj, dunder pankisar blir det då!

Och det ska vara riktigt smör. Inget jävla margarin eller sånt där flytande smör på tub.
Citera
2026-06-16, 22:23
  #68
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Och varför måste man ha TRÄHANDTAG då?
Nä, det var bara en kul knorr på det hela.

Jag anade att en massa boomers skulle storma in i tråden och högröda i ansiktet börja böla om stekpannor i GJUTJÄRN.

Det hade minsann alltid mamma!


Citera
2026-06-16, 22:32
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken
Gjutjärn blir varmare än teflon utan att förstöras

Teflon klarar bara 200°C innan ytskiktet bryts ner och alla fåglar inom området faller döda ner. Gjutjärn kan du värma till +1000°C om du känner för riktigt krispiga pannkakor
Jovisst, men hur ofta kör man över 200 grader för pannkakor?

(Seriös fråga. Har aldrig mätt temperaturen i stekpannan.)

Och vad jag kan se efter lite googlingar så verkar ptfe klara upp till 260 grader, beroende på exakt vilken polymer man använder.


Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kör aldrig på så varmt spisen klarar av? Menar du att man aldrig gör det eller aldrig med pannkakor? Jag kör definitivt på varmaste först och sänker sedan lite. Järn leder absolut värme bättre.
Jag kör alltid på högsta effekten i början, men jag kör aldrig så varmt som spisen klarar av att värma en panna. Det blir helt enkelt för varmt för all matlagning. Om jag vill kan jag få min panna att glöda rött, men det är helt poänglöst. Skilj på effekt och temperatur. Oavsett vilken panna du väljer så kan du få den mycket varmare än vad som är lämpligt för matlagning.

Vidare är gjutjärn en ganska dålig värmeledare. Teflon är dock rätt bra på att isolera värme. Vet faktiskt inte hur mycket den faktorn påverkar. Lagret är ju rätt tunt. Men det är ändå värt att påpeka att gjutjärn är en dålig värmeledare om man jämför med aluminium och koppar. Många tror att gjutjärn leder värme jättebra, men det gör det inte.
Citat:
Sedan beroende på typ av nonstick så vill man inte överhetta de pannorna pga farliga ångor och slitage på pannan.
Det är en faktor absolut. Men det betyder inte att gjutjärn "blir varmare", utan möjligtvis att man inte vill ha nonstickpannor så varma som gjutjärn klarar.
__________________
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-06-16 kl. 23:00.
Citera
2026-06-16, 23:14
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jovisst, men hur ofta kör man över 200 grader för pannkakor?

(Seriös fråga. Har aldrig mätt temperaturen i stekpannan.)

Och vad jag kan se efter lite googlingar så verkar ptfe klara upp till 260 grader, beroende på exakt vilken polymer man använder.



Jag kör alltid på högsta effekten i början, men jag kör aldrig så varmt som spisen klarar av att värma en panna. Det blir helt enkelt för varmt för all matlagning. Om jag vill kan jag få min panna att glöda rött, men det är helt poänglöst. Skilj på effekt och temperatur. Oavsett vilken panna du väljer så kan du få den mycket varmare än vad som är lämpligt för matlagning.

Vidare är gjutjärn en ganska dålig värmeledare. Teflon är dock rätt bra på att isolera värme. Vet faktiskt inte hur mycket den faktorn påverkar. Lagret är ju rätt tunt. Men det är ändå värt att påpeka att gjutjärn är en dålig värmeledare om man jämför med aluminium och koppar. Många tror att gjutjärn leder värme jättebra, men det gör det inte.

Det är en faktor absolut. Men det betyder inte att gjutjärn "blir varmare", utan möjligtvis att man inte vill ha nonstickpannor så varma som gjutjärn klarar.
Wall of text..
Teflon IS cancer!
Eat shit and die!
Citera
2026-06-16, 23:22
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettig-Neger
Wall of text..
Teflon IS cancer!
Eat shit and die!
Det säger mycket när någon tycker att elva rader är en wall of text
Citera
2026-06-17, 01:09
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jovisst, men hur ofta kör man över 200 grader för pannkakor?

(Seriös fråga. Har aldrig mätt temperaturen i stekpannan.)

Och vad jag kan se efter lite googlingar så verkar ptfe klara upp till 260 grader, beroende på exakt vilken polymer man använder.



Jag kör alltid på högsta effekten i början, men jag kör aldrig så varmt som spisen klarar av att värma en panna. Det blir helt enkelt för varmt för all matlagning. Om jag vill kan jag få min panna att glöda rött, men det är helt poänglöst. Skilj på effekt och temperatur. Oavsett vilken panna du väljer så kan du få den mycket varmare än vad som är lämpligt för matlagning.

Vidare är gjutjärn en ganska dålig värmeledare. Teflon är dock rätt bra på att isolera värme. Vet faktiskt inte hur mycket den faktorn påverkar. Lagret är ju rätt tunt. Men det är ändå värt att påpeka att gjutjärn är en dålig värmeledare om man jämför med aluminium och koppar. Många tror att gjutjärn leder värme jättebra, men det gör det inte.

Det är en faktor absolut. Men det betyder inte att gjutjärn "blir varmare", utan möjligtvis att man inte vill ha nonstickpannor så varma som gjutjärn klarar.

Jag har hört att man aldrig ska köra teflon så att den ryker. Då frigörs det PFAS skit.

Nej tacka vet jag gjutjärn. Har man gjort rätt och bränt in den så funkar det bäst till pannkakor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in