Citat:
Ursprungligen postat av
Bandydraken
Gjutjärn blir varmare än teflon utan att förstöras
Teflon klarar bara 200°C innan ytskiktet bryts ner och alla fåglar inom området faller döda ner. Gjutjärn kan du värma till +1000°C om du känner för riktigt krispiga pannkakor
Jovisst, men hur ofta kör man över 200 grader för pannkakor?
(Seriös fråga. Har aldrig mätt temperaturen i stekpannan.)
Och vad jag kan se efter lite googlingar så verkar ptfe klara upp till 260 grader, beroende på exakt vilken polymer man använder.
Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Kör aldrig på så varmt spisen klarar av? Menar du att man aldrig gör det eller aldrig med pannkakor? Jag kör definitivt på varmaste först och sänker sedan lite. Järn leder absolut värme bättre.
Jag kör alltid på högsta effekten i början, men jag kör aldrig så varmt som spisen klarar av att värma en panna. Det blir helt enkelt för varmt för all matlagning. Om jag vill kan jag få min panna att glöda rött, men det är helt poänglöst. Skilj på effekt och temperatur. Oavsett vilken panna du väljer så kan du få den mycket varmare än vad som är lämpligt för matlagning.
Vidare är gjutjärn en ganska dålig värmeledare. Teflon är dock rätt bra på att isolera värme. Vet faktiskt inte hur mycket den faktorn påverkar. Lagret är ju rätt tunt. Men det är ändå värt att påpeka att gjutjärn är en dålig värmeledare om man jämför med aluminium och koppar. Många tror att gjutjärn leder värme jättebra, men det gör det inte.
Citat:
Sedan beroende på typ av nonstick så vill man inte överhetta de pannorna pga farliga ångor och slitage på pannan.
Det är en faktor absolut. Men det betyder inte att gjutjärn "blir varmare", utan möjligtvis att man inte vill ha nonstickpannor så varma som gjutjärn klarar.