2026-06-16, 16:25
  #37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Blir varmare? Vad menar du med det? Det blir ju så varmt som du värmer upp pannan till, och man kör ju aldrig på så varmt som spisen klarar av.

Kör aldrig på så varmt spisen klarar av? Menar du att man aldrig gör det eller aldrig med pannkakor? Jag kör definitivt på varmaste först och sänker sedan lite. Järn leder absolut värme bättre. Sedan beroende på typ av nonstick så vill man inte överhetta de pannorna pga farliga ångor och slitage på pannan.

Sedan eftersom en slags bryning efterfrågas är det lättare att få till i järn, pannkakorna blir också vackert fläckiga vilket även påverkar smak. Samma bryning sker inte i nonstick och pannkakorna får gärna uniform färg.

Men vissa klarar bara att steka pannkakor i nonstick, det kanske är bättre än pannkakshaveri i järn.
Citera
2026-06-16, 16:32
  #38
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag vet de som vill ha lite bubbelvatten i. Själv har jag inte testat. Men har jag har för lite mjölk har jag hällt i lite vatten istället och de blir annorlunda. Kanske inte frasiga men kanterna blir definitivt "hårdare". Skulle behöva testa med och utan bubblor.

I våffelrecept är det ofta grädde och vatten istället för mjölk. Måste ju finnas någon anledning till det.

Bara att ta lättmjölk och ersätta det förlorade fettet med olja eller smör gör ju bevisligen något.

Jo och bakpulver i förstås men inte alltid och bara vatten, äggfri, jäst i och vispad grädde osv som du säger. Så finns många sätt att prova på om man inte provat ang våfflor men nu är vi ju inne på tunnpannkakor så. Testat för länge sen men glömt hur det vart med kolsyrat vatten på tunnpannkakor
Citera
2026-06-16, 16:38
  #39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jo och bakpulver i förstås men inte alltid och bara vatten, äggfri, jäst i och vispad grädde osv som du säger. Så finns många sätt att prova på om man inte provat ang våfflor men nu är vi ju inne på tunnpannkakor så. Testat för länge sen men glömt hur det vart med kolsyrat vatten på tunnpannkakor

Du talar om jäst och bakpulver för att jag nämner lättmjölk.

Citera
2026-06-16, 16:38
  #40
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kör aldrig på så varmt spisen klarar av? Menar du att man aldrig gör det eller aldrig med pannkakor? Jag kör definitivt på varmaste först och sänker sedan lite. Järn leder absolut värme bättre. Sedan beroende på typ av nonstick så vill man inte överhetta de pannorna pga farliga ångor och slitage på pannan.

Sedan eftersom en slags bryning efterfrågas är det lättare att få till i järn, pannkakorna blir också vackert fläckiga vilket även påverkar smak. Samma bryning sker inte i nonstick och pannkakorna får gärna uniform färg.

Men vissa klarar bara att steka pannkakor i nonstick, det kanske är bättre än pannkakshaveri i järn.
En fördel med järnpanna är att den håller värmen bättre, när du häller "kall" smet i en panna kyls den av och en teflonpanna sjunker såklart fortare än en i massivt järn.

Men det är lättare att vända pannkakor i luften med en teflonpanna, iaf om man inte är hulk.

Jag har ett tunt biol-järn, lätt men samtidigt gjutjärn. Verkar dock inte finnas längre; https://www.amazon.se/dp/B01CT2RPVI
Citera
2026-06-16, 16:40
  #41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Här var mycket intressant! Har jobbat länge med att få till den perfekta pannkakan. Blir till att testa lite av det här.

1 - skall provas. Gör man ju annars med frityrsmet. Har till och med sett de som kolsyrar själva smeten. Borde ju funka med pannkakssmet också.

2 - Låter konstigt men skall provas.

3 - Jo, det borde funka men samtidigt vill jag ha osöta pannkakor, gärna så de nästan nästan smakar lite salt. Men om man vet att det är ungarna som ändå skall dränka i nutella så borde det här vara bra.

4 - Smör i smeten har jag provat i olika varianter men inte sett något direkt resultat av. Rejält i direkt pannan är enklare.

5 - har jag inte provat men inte känt något behov av, brukar hitta en lagom värmebalans där smöret inte bränner men pannkakan blir klar i tid ändå.

Alla 6 alternativen går ju att kombinera, så det är inte uppdelat i nån mening att göras separat om man tolkar det så, men det är ju valfritt att bara prova nån punkt av dessa men alla går att slå ihop
På 3an är det nog mer avsett som en smakförstärkare till det salta som man har i så man kan ta mindre socker ändå. Man ska egentligen inte känna sockersmaken utan bara en lite mer caramelized yta med en viss smakförhöjning
Citera
2026-06-16, 16:41
  #42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
En fördel med järnpanna är att den håller värmen bättre, när du häller "kall" smet i en panna kyls den av och en teflonpanna sjunker såklart fortare än en i massivt järn.

Men det är lättare att vända pannkakor i luften med en teflonpanna, iaf om man inte är hulk.

Jag har ett tunt biol-järn, lätt men samtidigt gjutjärn. Verkar dock inte finnas längre; https://www.amazon.se/dp/B01CT2RPVI

Jag kör nonstick just nu för att mina kompisar pajat min järnpanna, den behöver mycket olja och kärlek innan den är på banan igen.

Ena kompisen skrubbade den i Yes och sedan lät den stå och rosta.

Jag är en vekling och vänder pannkakan med en stekspade. Tyngden från stekspaden och pannkakan är tillräcklig.
Citera
2026-06-16, 16:44
  #43
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du talar om jäst och bakpulver för att jag nämner lättmjölk.



Ja du vill ju jämföra det med frasvåfflor principer att få det luftigt och frasig fast som tunnpannkakor
och jästen i frasvåfflor gör det mer frasigt, och även bakpulver.. Kanske microskopiska mängder i tunnpannkakor ang jäst och bakpulver kan ochså göra susen ? Var poängen och bubbelvatten
Citera
2026-06-16, 16:49
  #44
Medlem
Har börjat göra utan ägg och med hälften-hälften vete- och havremjöl. Annorlunda men enligt mig godare. I övrigt se ovan angående smör, värme och gjutjärn.
Citera
2026-06-16, 16:51
  #45
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
1: Blir inte bra med svenska pannkakor, men funkar väldigt bra för Amerikanska.

4: Smälter alltid smör i pannan innan första pannkakan bakas, som sedan hälls i smeten.

Lägger till lite egna:

Lite salt och en knivsudd peppar lyfter pannkakan, blir lysande om man skall göra fyllda pannkakor.

För att göra matigare pannkakor, byt ut en del av mjölet mot proteinpulvret, man kan även lägga till havregryn i smeten så står man sig längre.

Låt alltid smeten svälla 30 min innan man börjar steka.

Okej så det blir inte bra med kolsyravatten i smeten då strax före gräddning för bättre frasiga brynta tunnpannkakor ?

Iom att du testat det så får du gärna dela med dig av nackdelarna med det :-) ?

De övriga låter bra och gott


Citat:
Ang kolsyrat vatten i smeten

Ja, i stort sett är det bara kanterna som får den där extra spröda frasigheten. Men kolsyrat vatten har faktiskt två andra små effekter på resten av den tunna pannkakan:

De blir lite lättare i magen: Eftersom du byter ut en del av den feta mjölken mot vatten blir pannkakorna mindre mäktiga och känns lite "lättare" att äta.

Mindre gummiaktiga: Kolsyran bryter av mjölkens proteiner en aning, vilket kan göra att mitten av pannkakan upplevs som lite mjukare och mindre seg (gummiaktig).

Varför det inte hjälper i mitten av pannkakan

I mitten av pannkakan är smeten helt enkelt för tjock för att bli frasig. Vattnet i smeten förvandlas till vanlig ånga, vilket gör pannkakans mitt mjuk och böjlig (vilket man oftast vill ha för att kunna rulla den).

Okej då vet vi det om det är så
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2026-06-16 kl. 16:57.
Citera
2026-06-16, 17:58
  #46
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
3-3-6.

Tre dl vetemjöl, tre ägg och sex dl mjölk och två nypor salt.
Stek helst i gjutjärnspanna, inte på för hög värme och var generös med smör vid stekning.

Pappa, är det du?

Skämt åsido, så är det exakt så. Låt smöret ta färg också. Bli lite brunt sisådär.
Citera
2026-06-16, 19:48
  #47
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Pappa, är det du?

Skämt åsido, så är det exakt så. Låt smöret ta färg också. Bli lite brunt sisådär.
Men 3-3-6 är ju samma proportioner som 1-1-2, vilket känns enklare att komma ihåg.
Citera
2026-06-16, 19:49
  #48
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
Har börjat göra utan ägg och med hälften-hälften vete- och havremjöl. Annorlunda men enligt mig godare. I övrigt se ovan angående smör, värme och gjutjärn.
Hur annorlunda, och varför godare?
Så det är bara mjöl och mjök?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in