2026-06-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Har man inte gjort lumpen är man en syltrygg per automatik.
Du har inte känslan av teamwork eller kamratskap i ryggraden.
Jag förstår helt anledningen av att sålla bort sådana personer.

Man vill inte spendera 8 månader av betalt arbetstid att lära folk att ta ansvar.
Jag startade eget företag istället för att göra lumpen. Lumpen är väl något man gör ifall man saknar mål i livet? Med andra ord ett tillhåll för bajsrunkare och betanegrer.
Citera
2026-06-16, 23:10
Avstängd
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
100%. Tråden är väl ämnad att provocera, men om det ligger någon sanning i den så är det sanslöst hur någon kan ha så vrickade prioriteringar. Det är ju sånt här ledarskap handlar om. Inte att man ska samla på en kultur som måste sitta och dricka kaffe och skratta åt ens pissiga skämt bara för att man är chef. Nån har kollat för mycket på The office. Pajasfasoner. Personen ska väck.

Men seriöst har jag hört från rekryterarhåll, om än för länge sen, att man bör tacka ha till kaffe för att maximera sina chanser.
Citera
2026-06-16, 23:28
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Nu sitter jag inte i din position, däremot har jag arbetat på fler arbetsplatser än vad de flesta kan räkna till, så min erfarenhet av chefer och arbetsplatser är väldigt bred, och lång.

Min erfarenhet är att chefer vill inte ha produktiva anställda.
Dom har inte det minsta intresse av punktlighet, lojalitet, intresse eller hårt slit från sina anställda.

Det arbetsgivaren vill ha och värdesätter, är pratkvarnen.
Den roliga pratkvarnen, den som sprider rolig energi!
Som om det var stand-up comedy som får företaget att lyfta.

Det är sådant saftigt feltänkt hos 9 av 10 arbetsgivare och oj företaget "går dåligt"..! undrar varför, blev det ingen produktion av den glada energin?
Senast redigerad av Arneweisskorrv 2026-06-16 kl. 23:30.
Citera
2026-06-16, 23:34
Medlem
Om du anställer 20 sommarjobbare så kan du anställa vem som helst. De kommer inte bry sig om de där pissjobbet ändå och vill bara ha lite pengar att supa för i sommar. Frågan är varför du ens tar det här på allvar? Det är stor loservarning. Jag hade anställt 20 negrer med så dåligt CV som möjligt. Då kan man skratta gott åt det i sommar.
Citera
2026-06-16, 23:34
Medlem
Jag ber AI slumpa bort 50% av alla ansökningar.
Man kan inte anställa folk med otur
Citera
2026-06-16, 23:46
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
När jag ansvarade för att anställa utvecklare så slängde jag alla CV'n med folk som hade läst på YH. Har aldrig träffat eller hört om en duktig utvecklare som läst en yrkesutbildning.

Blir ju lite svårt att träffa dem om de aldrig blir kallade till dig 😆
Citera
2026-06-16, 23:55
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Kommer man till en intervju och säger nej till kaffe så är man oduglig.

Erbjuder man inte alternativ till kaffe är man som intervjuare oduglig.
Citera
2026-06-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Du är för dum i huvudet för att ha anställningsbefogenheter. Därutöver har du inte förstått verksamhetens mål och syfte om du tror att människor söker sig till företaget för att de vill sitta och dricka kaffe med en gammal gubbjävel.
Låt dig inte provoceras av honom.

Men jag är glad att du tar ton! 💯 🤗
Citera
2026-06-17, 00:16
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
När man läser sånt här så inser man ganska snabbt varför en del företag har så svårt att hitta kompetent personal. De som sköter rekryteringen är ju helt koko-bäng.

Jag har faktiskt rätt länge haft en idé om ett bättre sätt att rekrytera folk än det som används idag. Man använder helt enkelt en dator till det. Det behöver inte ens vara en AI-dator, det enda som egentligen är viktigt är att man får bort den mänskliga faktorn då denna är helt värdelös när det gäller rekrytering. Istället matas ens relevanta data in och datorn plockar ut den mest lämpliga kandidaten och den får jobbet.
Inget tyckande från nån värdelös rekryterare som aldrig haft ett riktigt jobb, inget "det måste klicka mellan mig och kandidaten" tänk som verkar vara standarden som används mest idag och och definitivt inget så dumt som "personen dricker inte kaffe och får därför inte jobbet" vilket ju är ren idioti. Tänk om det hade varit för 40 år sen och en person hade sagt "Om den sökande inte röker så får de inte jobbet"? Många hade säkert sagt "Höhö! Ja det är rätt" precis som här, men det hade varit lika korkat.

Och lite relevant till detta så gick jag en gång på en intervju och blev tillfrågad om jag ville ha kaffe, vilket jag sa att jag ville, fast jag inte gillar kaffe, men det är rätt sak att svara då rekryteraren KAN vara en psykopat som testar en med kaffe, det är rätt vanligt. Personen går iväg ett tag för att sen komma tillbaka med en coca cola för "de hade inget kaffe". Det tyckte jag var rätt roligt.

...och i praktiken är det inte sånt som du och din dator hittar som är viktigt utan att personen har vett i huvudet, är pragmatisk, kan prioritera och göra sig förstådd.

Ts har helt rätt. Dricker man inte kaffe, eller har katt som man, så är det indikativt för den typen av personer som brukar vara krångliga jävlar som inte får något gjort.

Samma med folk som går långsamt, inte har rätt tryck i handen när de hälsar och saknar stadig blick.
Citera
2026-06-17, 00:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
...och i praktiken är det inte sånt som du och din dator hittar som är viktigt utan att personen har vett i huvudet, är pragmatisk, kan prioritera och göra sig förstådd.

Ts har helt rätt. Dricker man inte kaffe, eller har katt som man, så är det indikativt för den typen av personer som brukar vara krångliga jävlar som inte får något gjort.

Samma med folk som går långsamt, inte har rätt tryck i handen när de hälsar och saknar stadig blick.

Finns så många syltryggar som har rätt tryck i handen och stadig blick. Och bra folk som är lite klena i trycket. Däremot om man klämmer till för hårt, och man märker att det är för att visa något, då är det en jäääävla motvind kan jag säga.
Citera
2026-06-17, 03:40
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag dricker inte kaffe så tur att man inte sökte jobb hos dig.

Du hade ju inte fått jobb där ändå, obviously.
Citera
2026-06-17, 05:51
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threedots-dead
Vegan/vegetarian är varningssignaler och går bort om man kan undvika det.
Kan vara en stor miss. Om de är ordentliga och disciplinerade i övrigt så är vegan/vegetarian signal på hög samvetsgrannhet, vilket man absolut vill anställa. Visar de däremot tecken på bristande självdisciplin så är det en rejäl varningssignal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in