2026-06-16, 21:08
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Som det ser ut nu är jag inte i en position där jag anställer för viktiga positioner, men när jag gjorde det så åkte alla ansökningar i papperskorgen om personen inte gjort lumpen. Vad har ni för små anledningar att inte anställa någon, och varför?

Påtal om papperskorgen...
Citera
2026-06-16, 21:11
Medlem
TS verkar själv inte vara världens bästa anställningsmaterial utan vara i en nedåtgående spiral.
Från tidigare rekryterat för viktiga positioner till nu rekrytera sommarjobbs ungdomar.
Citera
2026-06-16, 21:15
Medlem
Om vi har en visstidsanställd som inte gillar att ta sig en rejäl sup då och då. Det brukar snart märkas, och om de inte gör det vet man att det är något mer lurt under ytan.

Tillsvidareanställda vet man ju inte det om, men visstidsanställda blir helt enkelt inte förlängda/ får inte fast tjänst. En normal man/kvinna tar sig några rejäla glas brännvin ibland minst.
Citera
2026-06-16, 21:18
Avstängd
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
TS verkar själv inte vara världens bästa anställningsmaterial utan vara i en nedåtgående spiral.
Från tidigare rekryterat för viktiga positioner till nu rekrytera sommarjobbs ungdomar.

Ska man anställa ungdomar får man vänja sig vid att rätt många av dem dricker energidryck men inte kaffe.

Ditt inlägg påminde mig om att jag nog lagt en CV med sär skrivningar i reserv högen. Sålla i CV-högen är det närmsta jag kommit anställningsprocessen, så har inte så mycket att komma med här.

Kanske bäst att nämna att jag Jag är inte felfri själv, jag minns att jag skrev i ett personligt brev att jag är noggrann men stavade ordet fel.
Citera
2026-06-16, 21:24
Medlem
killawifes avatar
När man läser sånt här så inser man ganska snabbt varför en del företag har så svårt att hitta kompetent personal. De som sköter rekryteringen är ju helt koko-bäng.

Jag har faktiskt rätt länge haft en idé om ett bättre sätt att rekrytera folk än det som används idag. Man använder helt enkelt en dator till det. Det behöver inte ens vara en AI-dator, det enda som egentligen är viktigt är att man får bort den mänskliga faktorn då denna är helt värdelös när det gäller rekrytering. Istället matas ens relevanta data in och datorn plockar ut den mest lämpliga kandidaten och den får jobbet.
Inget tyckande från nån värdelös rekryterare som aldrig haft ett riktigt jobb, inget "det måste klicka mellan mig och kandidaten" tänk som verkar vara standarden som används mest idag och och definitivt inget så dumt som "personen dricker inte kaffe och får därför inte jobbet" vilket ju är ren idioti. Tänk om det hade varit för 40 år sen och en person hade sagt "Om den sökande inte röker så får de inte jobbet"? Många hade säkert sagt "Höhö! Ja det är rätt" precis som här, men det hade varit lika korkat.

Och lite relevant till detta så gick jag en gång på en intervju och blev tillfrågad om jag ville ha kaffe, vilket jag sa att jag ville, fast jag inte gillar kaffe, men det är rätt sak att svara då rekryteraren KAN vara en psykopat som testar en med kaffe, det är rätt vanligt. Personen går iväg ett tag för att sen komma tillbaka med en coca cola för "de hade inget kaffe". Det tyckte jag var rätt roligt.
Citera
2026-06-16, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Du är ansvarig, det är alltså inte ditt företag. Om det var jag som var din chef och jag fick reda på det hade du blivit av med detta uppdrag direkt, sen hade jag försökte få dig uppsagd.

Ditt ansvar är att vara professionell och tänka på företagets bästa, inte dina korkade fördomar. IQ-test på dig också...
Att folk dricker kaffe, är roliga att ta en öl med på fritiden eller 'kommer in i gemenskapen' är så jävla korkat.
Du ska ju leta efter den bästa för tjänsten, du får fan inte lön för att rekrytera kompisar!

100%. Tråden är väl ämnad att provocera, men om det ligger någon sanning i den så är det sanslöst hur någon kan ha så vrickade prioriteringar. Det är ju sånt här ledarskap handlar om. Inte att man ska samla på en kultur som måste sitta och dricka kaffe och skratta åt ens pissiga skämt bara för att man är chef. Nån har kollat för mycket på The office. Pajasfasoner. Personen ska väck.
Citera
2026-06-16, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Har inget företag numera, men skulle jag ha så går väl folk som har barn bort, inte helt ovanligt att de vill komma lite senare och/eller gå lite tidigare för de ska hämta eller skjutsa ungar. Plus folk med specialkrav och som inte kan äta allt utan måste ha dubbel uppsättning av allt i köket.

+1 den.

Barn eller kvinnor som är på g att skaffa barn är en oerhörd kostnad för ett företag. Och källan till oerhörda mängder huvudvärk och extraarbete för chefen.

Jag skulle egentligen säga kvinnor generellt skulle jag hålla mig borta från att anställa.
Alltid en massa gnäll, det blir konflikter. De involverar facket för minsta sak som inte ens facket har att göra med. De ska alltid engagera sig i det så de är iväg på utbildningar och skit som ska täckas upp.
Mindre stresståliga, alltid kränkta.
På de flesta företag jag har haft att göra med så blir det på något vänster att kvinnorna får finjobben medans karlarna får göra skiten.
Ledningen resonerar att de gnäller så mycket, går för sakta eller resulterar i okynnessjukskrivningar så företaget går bättre ifall de blir uppdelat så. Med resultatet att de blir dålig stämning bland löneslavarna för karlarna upptäcker de tämligen fort.
Citera
2026-06-16, 21:38
Medlem
När jag ansvarade för att anställa utvecklare så slängde jag alla CV'n med folk som hade läst på YH. Har aldrig träffat eller hört om en duktig utvecklare som läst en yrkesutbildning.
Citera
2026-06-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy

Det är bara för att jag anställde kvinnor som släppte till i olämpliga roller. Jag är alltså ett offer för Weinsteinhysterin.
Citera
2026-06-16, 22:46
Medlem
Threedots-deads avatar
Vegan/vegetarian är varningssignaler och går bort om man kan undvika det.

Ansikts-/halstatueringar och piercings i ansiktet är stora no-no. Likaså sönderbitna nagelband på tummarna.

Svengelska eller att slänga sig med amerikanska ord och begrepp inger ju inte heller förtroende direkt

Och nu på senare tid: CV uppenbart skriven med hjälp av AI.
Citera
2026-06-16, 22:51
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Urbota idiotiskt förslag.
Ställ dig frågan: kommer den här personen göra arbetsuppgifterna effektivt?
Kommer den här personen vara lojal och professionell eller sitta och bryta mot sekretessen på puben?
Kommer den här personen stanna kvar eller dra till Australien och backpacka om 6 månader?
Är det här en intelligent person med moralisk kompass?
Inte undra på att Sverige är i så nedgånget skick med den här kulturen.

Din asperger var mer grav än jag trodde. Ber om ursäkt.
Citera
2026-06-16, 22:56
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Jag är ansvarig för att anställa cirka 20 personer inför sommarsäsongen, och idag har jag nekat 2 personer eftersom de inte dricker kaffe. Jag sade självklart inte att det var anledningen, men jag kommer aldrig anställa någon som inte dricker kaffe då man inte kan lita på sådana. Det är en del av att komma in i gemenskapen att dricka kaffe.

Som det ser ut nu är jag inte i en position där jag anställer för viktiga positioner, men när jag gjorde det så åkte alla ansökningar i papperskorgen om personen inte gjort lumpen. Vad har ni för små anledningar att inte anställa någon, och varför?

Misstaget var att göra dig ansvarig för något sådant.

Speciellt om det är folk under 30 som är målgruppen. Många dricker varken kaffe, te eller varm choklad. Energidrycker däremot.

Någon nämnde lumpen. Knappt någon som gör lumpen nu för tiden. En tid tillbaka var det svårt att få jobb innan lumpen eftersom dom visste att alla skulle åka in. Hade man fått frisedel så var det misstänkt efter det krävdes något allvarligt för att få frisedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in