2026-06-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Största problemen i Sverige idag:

• Gängkriminalitet och våld. Sverige har under de senaste åren haft stora problem med skjutningar och sprängningar kopplade till kriminella nätverk. Detta påverkar tryggheten och belastar polis och rättsväsende.

• Integration och segregation. Många områden präglas av hög arbetslöshet, låga skolresultat och utanförskap. Samtidigt har Sverige tagit emot många invandrare under de senaste decennierna, och integrationen har varit ojämn.

• Vård och sjukvård. Långa vårdköer, brist på personal och skillnader mellan regioner är återkommande problem. En åldrande befolkning ökar också trycket på sjukvården. Behöver vi då trycka in fler människor i Sverige i vårdköerna som dessutom inte är utbildade eller kan språket och kan därmed inte hjälpa till med arbetsstyrka?

• Bostadsbrist. Det är svårt för många, särskilt unga, att få tag på en bostad i storstäderna. Höga priser och långa kötider gör att många har svårt att etablera sig. Behöver vi då mer människor i landet som också ska fajtas om bostad?

• Skolan. Resultaten har förbättrats på vissa områden men skillnaderna mellan skolor är stora. Brist på behöriga lärare och ordningsproblem diskuteras ofta. Behövs det då fler ungar att fylla på med i klassrummen som behöver specialresurser?

SD’s politik:

• Minskad invandring. SD vill ha en betydligt mer restriktiv migrationspolitik. Anhängare menar att det kan minska belastningen på välfärd, bostadsmarknad och rättsväsende.

• Skärpt kriminalpolitik. Partiet förespråkar hårdare straff, fler poliser och större befogenheter för rättsväsendet för att minska gängkriminaliteten. Danmark är ett exempel på hur det hjälpte.

• Större fokus på integration. SD vill ställa högre krav på språkkunskaper och egen försörjning för den som invandrar vilket förbättrar integrationen.

• Nationellt självbestämmande. Partiet vill att Sverige ska fatta fler beslut nationellt snarare än inom EU. Typ fritt vandrande mellan EU’s länder är väl inte nödvändigt när romer lika gärna kan tigga hemma i sitt land istället för här.

• Prioritering av svenska medborgare i välfärden. SD betonar att offentliga resurser i första hand ska gå till svenska medborgare och permanenta invånare.

Hur ser inte svenskarna att SD’s politik är bra för oss svenskar? T.o.m flera invandrare som integrerat sig i Sverige håller med om att detta är bättre för Sverige, så nej det är ingen rasistgrej! Varför vill största delen av Sverige att sossarna ska styra? För att få mer bidrag genom att skatta företagare som skapar arbeten åt svensken? När vi redan har hög arbetslöshet? Snälla hjälp mig förstå den här ekvationen!!
Varför skulle någon rösta på det Norkorea-partiet??

Vänsterpartierna V+SD+S+Mp för en politik som kommer leda till minskad tillväxt. Och successivt så blir Sverige mer och mer ett u-land. Som Nordkorea. Eller Östtyskland om det låter bättre.

Varför röstar någon på sådana partier?

Tittar de väljarna på Trabanten och däcker att oj vad bra bil det var. Tänk att få stå 10 år i kö för att få köpa en sådan. Och usch så dålig privat sektor är som ordnar fram bilar som BMW och Audi. Som man kan köpa på en gång.

Ja, det borde vara den typen av tankar som rör sig i huvudena på väljarna till de partierna.
Citera
2026-06-16, 21:09
Medlem
Citat:
Jag tror vi egentligen är ganska överens om målen bättre villkor i välfärden, rimliga löner och ett mer fungerande system för sjuka, äldre och arbetslösa. Skillnaden ligger i hur man tror att det uppnås.

Att prioritera löneökningar i offentlig sektor framför skattesänkningar kan låta rimligt i teorin, men problemet är att det inte är en isolerad budgetpost. Varje krona i högre löner måste finansieras. Om det inte sker genom effektiviseringar måste det i praktiken bli antingen högre skatter någon annanstans eller minskade resurser i andra delar av välfärden. Det är just den typen av prioriteringar som ofta underskattas i debatten.

Påståendet att skattesänkningar på exempelvis ISK “bara” är småpengar missar också helheten. För många är det en del av ett större mönster: skillnaden i marginalskatt påverkar arbetsutbud, investeringar och viljan att ta risk. Det handlar inte bara om statens budget här och nu, utan om långsiktiga drivkrafter för tillväxt.

Jag håller med om att effektivisering ska komma först innan man sänker skatter. Där är det ingen motsättning mellan oss i sak. Frågan är snarare att effektivisering i offentlig sektor historiskt visat sig vara svårt att genomföra i den takt som krävs för att samtidigt expandera alla utgiftsområden.

När det gäller bostadsbidrag kontra löner i vården är det också en klassisk målkonflikt. Högre löner i offentlig sektor ökar attraktiviteten, men om det sker utan motsvarande produktivitetsökning måste andra delar av systemet bära kostnaden. Alternativet med mer riktade stöd kan ibland vara mer träffsäkert än generella löneökningar, även om det också har sina nackdelar.

Jag tror också att vi är helt överens om problembilden kring upphandlingar och konkurrens. Stora upphandlingssystem tenderar att gynna antingen väldigt små “superflexibla” företag eller stora koncerner med juridiska resurser. Mellanskiktet blir ofta pressat. Där finns ett tydligt reformbehov, men det är mer en fråga om regelverk och konkurrenspolitik än om skattenivåer.

När det gäller utdelningsskatt kontra bolagsskatt är det också viktigt att komma ihåg att kapital är rörligt. Om den totala beskattningen på investeringar blir för hög finns en risk att kapital antingen flyttas eller att investeringar uteblir helt. Incitamenten för expansion påverkas inte bara av en enskild skattesats utan av helheten.

Slutligen: resonemanget om att “det inte finns pengar till skattesänkningar förrän allt annat är finansierat” är i praktiken alltid sant i någon mening, men det blir också ett sätt att permanent skjuta skattesänkningar på framtiden. I realiteten måste politik alltid väga två saker mot varandra: finansiering av välfärd här och nu, och långsiktiga incitament för tillväxt. Om man tappar den senare delen riskerar man att den första också försvagas över tid.

Intressant diskussion oavsett om man tycker lika eller olika. Har tyvärr fullt upp ikväll men ville tacka för dina sakliga svar.

Personligen skulle jag gärna se en regering i mitten där man kompromissar för långsiktighet och stabilitet framför stora och omfattande reformer varannat val.

Och jag skulle gärna se fler breda överenskommelser där man fann vägar de flesta kunde acceptera.

Kärnkraft, skola, försvar, migration, välfärd, kriminalitet, tillväxt är komplext och bör oavsett ideologisk bakgrund hanteras varsamt.

Jag tror att de flesta ändå är ganska överens om att så många som möjligt ska ha det så bra som möjligt och bidra så mycket som det är möjligt.

Jag är otroligt trött på hur politikerna uttrycker sig och skyller ifrån sig. Polariseringen är absolut inte det bästa för landet oavsett vilka som styr.
Citera
2026-06-16, 21:18
Medlem
Media har hjärntvättat folket
Svt, aftonbladet etc

Så folk tror att om sd tar makten förvandlas sverige till 1930-talets tyskland.

Verkligheten är annorlunda.
Sd kämpar för att sverige inte ska bli somalien.
Där våldtäkter och mord är vardag.

Så massinvandringen stoppas för att få kontroll.
Det gillar inte Anna persson och Mats Pinto.
Då dom naivt tror att alla som kommer bara kommer leva tillsammans och sjunga magnus uggla låtar och äta kanelbullar.
Anna p och mats p tror helt seriöst att invandringen inte har några negativa konsekvenser. Och alla problem i hela sverige beror på sd.

Om det är den lilla bubblan man lever i så är Sd ett hot mot hela världen. Det är djävulens avkomma och hela jorden kommer att gå under om sd får total kontroll.

Och det går inte att tala förstånd med dessa människor.
Hatet är för starkt. Deras känslor tar över.

Med det sagt..

Jag hade gärna sett att alla partier försvann och att det kom in nytt fräscht folk med kunskap
Citera
2026-06-16, 21:45
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
LOL du har lyssnat för mycket på Andrew Tate och andra grifters i 'manossfären'. Finns ingen sån trend i samhället förutom ett fåtal killar som får ligga för lite och dras till Aktivklubb, Markus Follin och AFS.

Har ingen som helst inverkan på SD:s opinionssiffror. Den genomsnittliga SD-väljaren Kalle Snickare som har jobb, fruga, ungar och villa skrattar åt pinsamma incels i ytterhögern.

Sanningen är att jag levde största delen av mina mest aktiva år på 1900-talet. Det var i slutet på förra århundradet som den berömde "Feminiserade Svenske Mannen" blev ett koncept och en trend i storstäderna.

Likaledes är det nu i storstäderna som Den Svenske Mannen åter blir maskulin och självsäker igen. Det gillar vi.
Citera
2026-06-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tazzarnas
Ja det kan man verkligen fråga sig,SD är det enda partiet som går att rösta på

Du ifrågasätter kapitalism. Du hyllar SD.
Citera
2026-06-16, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Det bästa vore självklart en borglig regering helt utan inflytande av sd. Nu är det inte längre möjligt på grund av alla lågbegåvade och lågutbildade i samhället valt sd.

Fast SD har väl anpassat sig hyfsat bra? I de absolut viktigaste frågorna tänker de ganska likt moderaterna. Har du något exempel där de försöker ta komplexa problem och vilseleda?
Citera
2026-06-17, 11:38
Moderator
Allaballawallas avatar
Att besvara TS frågeställningar är tämligen enkelt och något som till och med ett normalbegåvat barn skulle kunna klara av...

Svar: Folk tänker olika.

För egen del ser jag inte det som TS lyfter fram som "de största problemen i Sverige idag" och om så vore fallet tror jag inte heller att SD och deras politik är rätt väg för att åtgärda de listade problemen.

Det hela är betydligt mer komplext än vad TS tycks tro. Exempelvis är det inte så enkelt som bara för att SD säger sig ha en politik som löser dem. Samtliga partier lyfter fram sin politik som lösningen på alla problem de identifierat. Men bevisligen har det inte fungerat eller varit så enkelt då samtliga av dem även förut lovat att lösa en massa problem som faktiskt kvarstår.

Till råga på allt leder varje åtgärd till ett nytt nuläge som medför sina problem och då behöver åtgärdas.

Jag kan snarare förundras över hur många det är som sätter sin tilltro till den samling nötter samtliga riksdagspartier utgör... SD är inget undantag utan minst lika olämpliga som alla andra...
Citera
2026-06-17, 13:04
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen

Likaledes är det nu i storstäderna som Den Svenske Mannen åter blir maskulin och självsäker igen. Det gillar vi.

På vilket sätt då? Berätta mera du som verkar insatt.
Citera
2026-06-17, 14:03
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Att besvara TS frågeställningar är tämligen enkelt och något som till och med ett normalbegåvat barn skulle kunna klara av...

Svar: Folk tänker olika.

För egen del ser jag inte det som TS lyfter fram som "de största problemen i Sverige idag" och om så vore fallet tror jag inte heller att SD och deras politik är rätt väg för att åtgärda de listade problemen.

Det hela är betydligt mer komplext än vad TS tycks tro. Exempelvis är det inte så enkelt som bara för att SD säger sig ha en politik som löser dem. Samtliga partier lyfter fram sin politik som lösningen på alla problem de identifierat. Men bevisligen har det inte fungerat eller varit så enkelt då samtliga av dem även förut lovat att lösa en massa problem som faktiskt kvarstår.

Till råga på allt leder varje åtgärd till ett nytt nuläge som medför sina problem och då behöver åtgärdas.

Jag kan snarare förundras över hur många det är som sätter sin tilltro till den samling nötter samtliga riksdagspartier utgör... SD är inget undantag utan minst lika olämpliga som alla andra...

Visst är politik komplext och inget parti har en universallösning. Där håller jag med dig. Men komplexitet kan också användas som ett argument för att aldrig ändra kurs, trots att utvecklingen går åt fel håll.

Om man ser ökande gängvåld, en integrationspolitik som misslyckats, en pressad välfärd och växande utanförskap är det rimligt att människor vill pröva en annan politik än den som dominerat under lång tid. Det betyder inte att man tror att SD eller något annat parti kan trolla bort problemen över en natt, utan att man anser att tidigare vägval inte fungerat.

Du skriver att alla partier lovar mycket och levererar för lite. Det stämmer till stor del. Men det betyder inte att alla förslag är lika bra eller lika dåliga. Politik handlar om prioriteringar. Vissa vill ha större offentlig sektor och högre skatter, andra vill ha hårdare krav på integration, minskad migration, fler poliser och bättre villkor för arbete och företagande.

Att människor väljer SD eller högern handlar därför inte nödvändigtvis om blind tilltro till politiker, utan om en bedömning att den gamla politiken inte har levererat de resultat man hoppades på.

Ibland är det mest rationella inte att tro att ett parti är perfekt, utan att inse att en kursändring kan vara bättre än att fortsätta på samma väg och förvänta sig ett annat resultat. Vänstern fungerade för Sverige förr, men inte längre.

Jag röstar inte på SD för att jag är nazist eller rasist. Jag har invandrarvänner och invandrarkollegor som själva säger att det kommer bli katastrof om vänstern får makten. De kom till Sverige för att deras länder inte var bra. De flydde krig. Nu börjar Sverige allt mer likna deras gamla länder. De säger det rakt ut! Invandrare håller med om högerpolitiken! Ändå håller halva Sverige på och skriker rasist och nazist och vara öppen för allt! Svenskar är nu för tiden mer kritiska mot stram migrationspolitik och kriminalpolitik än vad invandrare är. De flydde från Islam, men öppenheten för islam i Sverige gör att många fortfarande tvingas leva enligt islam av sin familj och släkt när de egentligen ville komma ifrån det. De flydde från terrorister. Nu sitter flertalet av dem i vänsterpartiet i Sverige istället. Hur fan kan detta vara bra för någon? Svensk som utländsk?
Citera
2026-06-17, 16:04
Medlem
cutepsychos avatar
Ex-muslimen Omid Pasbakhsh säger kloka saker om detta: https://youtu.be/8d0YY04WKxE
Citera
2026-06-17, 16:10
Medlem
SD saknar tyvärr social politik. Sjuka och äldre svenskar slås ut. Svenskar som är i behov av välfärd kommer inte rösta på SD. Eller rösta på borgligt parti heller.
Citera
2026-06-18, 18:38
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Största problemen i Sverige idag:

• Gängkriminalitet och våld. Sverige har under de senaste åren haft stora problem med skjutningar och sprängningar kopplade till kriminella nätverk. Detta påverkar tryggheten och belastar polis och rättsväsende.

• Integration och segregation. Många områden präglas av hög arbetslöshet, låga skolresultat och utanförskap. Samtidigt har Sverige tagit emot många invandrare under de senaste decennierna, och integrationen har varit ojämn.

• Vård och sjukvård. Långa vårdköer, brist på personal och skillnader mellan regioner är återkommande problem. En åldrande befolkning ökar också trycket på sjukvården. Behöver vi då trycka in fler människor i Sverige i vårdköerna som dessutom inte är utbildade eller kan språket och kan därmed inte hjälpa till med arbetsstyrka?

• Bostadsbrist. Det är svårt för många, särskilt unga, att få tag på en bostad i storstäderna. Höga priser och långa kötider gör att många har svårt att etablera sig. Behöver vi då mer människor i landet som också ska fajtas om bostad?

• Skolan. Resultaten har förbättrats på vissa områden men skillnaderna mellan skolor är stora. Brist på behöriga lärare och ordningsproblem diskuteras ofta. Behövs det då fler ungar att fylla på med i klassrummen som behöver specialresurser?

SD’s politik:

• Minskad invandring. SD vill ha en betydligt mer restriktiv migrationspolitik. Anhängare menar att det kan minska belastningen på välfärd, bostadsmarknad och rättsväsende.

• Skärpt kriminalpolitik. Partiet förespråkar hårdare straff, fler poliser och större befogenheter för rättsväsendet för att minska gängkriminaliteten. Danmark är ett exempel på hur det hjälpte.

• Större fokus på integration. SD vill ställa högre krav på språkkunskaper och egen försörjning för den som invandrar vilket förbättrar integrationen.

• Nationellt självbestämmande. Partiet vill att Sverige ska fatta fler beslut nationellt snarare än inom EU. Typ fritt vandrande mellan EU’s länder är väl inte nödvändigt när romer lika gärna kan tigga hemma i sitt land istället för här.

• Prioritering av svenska medborgare i välfärden. SD betonar att offentliga resurser i första hand ska gå till svenska medborgare och permanenta invånare.

Hur ser inte svenskarna att SD’s politik är bra för oss svenskar? T.o.m flera invandrare som integrerat sig i Sverige håller med om att detta är bättre för Sverige, så nej det är ingen rasistgrej! Varför vill största delen av Sverige att sossarna ska styra? För att få mer bidrag genom att skatta företagare som skapar arbeten åt svensken? När vi redan har hög arbetslöshet? Snälla hjälp mig förstå den här ekvationen!!
Jag kan bara tala för egen del. Ett parti som består av en stor del outbildade lantisar som är lika delar judehatare och putindyrkare känns inte som det bästa alternativet till att sköta ekonomi och försvar i ett utvecklat land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in