Citat:
Det var inte mina ord som jag citerade, utan något Emma hade skrivit i ett sms till en vän eller möjligen sin pojkvän. Jag minns inte vem mottagaren var. Emma hade skrivit att hennes adoptivföräldrar varit "för hårda" om de sagt åt henne att hon inte fick lämna sitt barn ensam i över 30 timmar...
Håller verkligen med.
I ett av förhören med en av flickans förskollärare förklarar pedagogen att mormorn var med under ett av de samtal man hade med Emma rörande kritik gentemot Dayas hygien bland annat. Där pedagogen förklarar att man uppfattat mormodern som väldigt försvarande gentemot Emma på ett onormalt vis.
I ett av förhören med en av flickans förskollärare förklarar pedagogen att mormorn var med under ett av de samtal man hade med Emma rörande kritik gentemot Dayas hygien bland annat. Där pedagogen förklarar att man uppfattat mormodern som väldigt försvarande gentemot Emma på ett onormalt vis.
Hennes ord har enligt min mening ingen betydelse. Oavsett vad hon säger eller skriver är hon en person som inte går att lita på. Hon manipulerar sin omgivning, skadar sitt eget barn och sätter sina egna behov och begär före andras. Till och med före sitt eget femåriga barn. Och det här började sannolikt inte när barnet var fem år gammalt. Gud vet när det egentligen började.
En person och mamma som är beredd att agera på det sättet verkar, enligt min uppfattning, sakna empati för andra människor. Det finns också beteenden som för tankarna till personlighetsdrag som ofta förknippas med stark själviskhet, ansvarslöshet, manipulation och en oförmåga att känna skuld eller ta ansvar för konsekvenserna av sina handlingar. När någon gång på gång sätter sina egna behov framför sitt barns välmående och dessutom försöker undvika ansvar när allt uppdagas är det svårt att inte reagera på den totala bristen på omtanke för andra.
Samtidigt undviker jag gärna att leka internetdoktor eller sätta diagnoser på människor. Jag konstaterar bara att de handlingar som framkommit vittnar om ett beteende som för de flesta framstår som både hänsynslöst och djupt störande.
Jag är tämligen säker på att flickans mormor och morfar var helt ovetande om att deras barnbarn lämnades ensam hemma under nätterna. Egentligen är det fel att skriva "under nätterna", eftersom det handlade om betydligt mer än så. Det rörde sig om hela dygn. Faktum är att det också är fel att skriva att jag är "tämligen säker", eftersom det framgår av FUP att de inte visste om det, precis som pojkvännen inte gjorde. Åklagaren hade dessutom velat att de skulle vittna, vilket aldrig blev aktuellt.
Emmas adoptivföräldrar kan ha varit naiva, för snälla eller konflikträdda. Det vet ingen av oss här. De kan också ha gjort allt de kunnat för att ge Emma, med hennes barndomstrauman, ett tryggt liv fyllt av värme och ovillkorlig kärlek. Jag kan tänka mig att det ibland är svårt att navigera som adoptivförälder, särskilt när det gäller en person som Emma. Det skulle inte förvåna mig om hon använt sitt barn som en sköld mot dem, vilket i sin tur gjort att de inte vågat säga, göra eller tycka något som riskerade att skapa konflikt. Konsekvensen hade kunnat bli att de förlorade kontakten med både sitt adoptivbarn och sitt barnbarn.
Som ett hypotetiskt exempel tycker jag att Emmas hem ser ut som ett klassiskt white trash-hem. Det kan jag, ni och hennes adoptivföräldrar ha åsikter om. Men det är inte olagligt.
Det finns mycket ilska, sorg och många funderingar kring det här fallet.
Ilska över vad Emma gjort. Ilska över att en person med egna erfarenheter av trauma och en svår uppväxt varit villig att utsätta sitt eget barn för lidande. Ilska över att hon knappt pratade under förhören och gång på gång hänvisade till att hon inte mindes. Och när hon väl pratade handlade det nästan alltid om Emma själv. Alltid Emma. Aldrig barnet. Ilska över att hon inte ens kunde erkänna vad som pågått, utan i stället försökte ljuga under polisförhören. Ilska över att hon, trots att hennes barn inte längre andades, hade mage att byta om till pyjamas för att ge intrycket av att hon sovit när branden började. Fy fan.
Sorg över att ett litet barn inte längre lever. Sorg över att barnet inte fick den värme, trygghet, närhet och kärlek som alla barn förtjänar under sin korta tid på jorden. Stackars lilla människa.
Och så finns det funderingar. Funderingar kring hur socialtjänsten, trots flera orosanmälningar, inte såg varningssignalerna och inte ens verkar ha gjorde ett hembesök. Hur kunde något som i efterhand framstår som så uppenbart missas? Funderingar kring hur människor i Emmas närhet inte såg tecknen. Det är dock just funderingar och inte ett försök att lägga skuld eller kritik på någon annan.
För i slutändan finns det bara en person som bär ansvaret.
Emma.
Alltid Emma.
Senast redigerad av anyaellerd 2026-06-16 kl. 18:55.
Senast redigerad av anyaellerd 2026-06-16 kl. 18:55.